Annons

”Vi är grymt beroende av besöksnäringen”

zoom Jämtland Härjedalen Turisms vd Mats Forslund vill se ett snabbt ch positivt besked om att vi får resa i Sverige igen. Foto: Jämtland Härjedalen Turism
Jämtland Härjedalen Turisms vd Mats Forslund vill se ett snabbt ch positivt besked om att vi får resa i Sverige igen. Foto: Jämtland Härjedalen Turism
NYHETER. Arbetslösheten i Åre, som låg på drygt 5 procent i januari, har stigit till knappt 10 procent i april. Samtidigt visar en ny analys att besöksnäringen i Jämtland Härjedalen kan vänta ett inkomstbortfall i vår på 950 miljoner kronor.
Annons

Inför säsongen såg bokningsläget bättre ut än förra året på de stora destinationerna i Jämtland Härjedalen. Nu visar en analys som företaget Nordanalys gjort på uppdrag av Jämtland Härjedalen Turism att regionen kommer att förlora 950 miljoner kronor under perioden 15 mars till den 20 juni.

– Det är våldsamma tal, konstaterar Jämtland Härjedalen Turisms vd Mats Forslund.

Det handlar om intäktsbortfall från dagsturister liksom från kommersiellt och icke kommersiellt boende. I området finns många privata bostäder som hyrs ut.

– Flest bäddar finns i Åre: 35 000 stycken. I Funäs 25 000 och i Vemdalen 20 000. Även mindre destinationer är medräknade i analysen. Det handlar om stora volymer, säger Mats Forslund.

Kan något mildra resultatet?

– Nej. Det kan finnas en felmarginal eftersom det är en prognos. Men när vi räknar exakt kan resultatet lika väl hamna på 900 som på 1 000 miljoner. Och vi är inne i maj nu: vintersäsongen är över och inget talar för en snar återhämtning.

Den norska gränsen är fortsatt stängd och en ytterligare utmaning är enligt Mats Forslund att det västra området av regionen inte har någon näring som är lika omfattande som besöksnäringen.

– Vi är grymt beroende av besöksnäringen här, på gott och ont, och det är viktigt att förstå det när vi pratar om insatser i ett nationellt perspektiv.

När Nordanalys för något år sedan undersökte besöksnäringens ekonomiska betydelse i Vemdalen och Funäsfjällen visade det sig 75 procent av all omsättning i samtliga branscher var kopplad till besöksnäringen. Nu försöker företagen möta krisen genom att minska sina utgifter men samtidigt hålla verksamheterna öppna.

– Alla arbetar stenhårt för att ställa om och kanske leverera mat och hitta andra lösningar. Och det är viktigt: Vi har inte lagt oss ner för att dö – den här näringen kommer att resa sig! Samtidigt måste vi våga berätta om det tuffa läget. Jag hoppas det ska bidra till energi i det fortsatta arbetet och att alla inblandade parter inser allvaret.

Jämtland Härjedalen Turism bjöd i veckan in olika aktörer till en workshop, för att ta fram en handlingsplan för hur man ska agera framåt.

– Det var en viktig dag som ingjöt energi. Nu ska vi summera resultatet.

Du säger att man måste agera och inte bara reagera, även om det man gör bygger på scenarier. Vad är du mest angelägen om nu?

– Att få ett snabbt och positivt besked som att det blir möjligt att resa i Sverige i sommar. Så vi kan börja se ett flöde tillbaka, och förhoppningsvis återanställa de som varslats och börja bygga upp igen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...