Annons

”Vi behöver skapa kommersiella gästnätter”

zoom En del av SNDMO:s kampanj för att öka semestrandet inom Sverige i sommar.
En del av SNDMO:s kampanj för att öka semestrandet inom Sverige i sommar.
NYHETER. Svenska destinationer går ut i en rikstäckande kampanj för att främja resandet inom Sverige. ”Om alla stannar hemma och renoverar så hjälper det inte vår näring”, säger Anna Wittgren på SNDMO som ligger bakom initiativet.
Annons

På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit. Syftet är att främja kommersiella gästnätter de städer runtom i Sverige som har drabbats hårt under året.

Bakom kampanjen står nätverket SNDMO (Swedish Network of Destinations Management Organisations).

– Idéen till kampanjen kom till när vi insåg att vi alla skulle ha samma målgrupp under i alla fall hela 2020. Och det fanns ingen idé att vi tog fram egna kampanjer, så vi föreslog att de som ville gick samman för att få fart på resandet, säger Anna Wittgren, marknad- och analyschef på Malmö turism.

– Support your local och liknande initiativ är jättebra, men vi behöver se till att skapa kommersiella gästnätter och för de måste vi få svenskarna att resa och faktiskt spendera pengar. Om alla stannar hemma och renoverar så hjälper det inte vår näring,

Hur såg urvalsprocessen ut när ni sållade fram tipsen till de olika destinationerna?

– Alla destinationer har fått skicka in tre tips var så inga urval har gjorts mer än hos varje DMO som valt ut tipsen.

Hur har samarbetet mellan destinationerna sett ut och fungerat?

– Detta är det första vi gör tillsammans. Vi är en förening vars främsta syfte är kunskapsutbyte så detta är något helt nytt. Vi har gjort det på rekordtid och tack vare det fina samarbete vi har inom SNMDO så har alla levererat när det har behövts, så det har inte varit några problem.

Har ni satt några konkreta mål med kampanjen?

– Inga konkreta mål är satta mer än KPI:er för den digitala kampanjen. Men som DMO:s så finns vi ju inte till för oss själva utan för vår näring och nu är det viktigt att kampanjen får fart och inspirerar till resande i hela Sverige. Vi är så glada att vi finns i Malmö i söder till Kiruna i norr, så vi täcker hela landet, säger Anna Wittgren.

En av de medverkande DMO:erna är Göteborg & Co, som gärna vill vara med och bidra till att öka besöksnäringen i hela Sverige.

– För oss är det självklart att delta i denna fina kampanj. Möjligen är det första gången destinationerna går samman på detta sätt och lyfter varandra och det känns modernt och angeläget att samverka. Kampanjen ska ju leda till ett ökat resande i landet, vilket i sig handlar och upplevelser och i förlängningen ökad livskvalitet. Att hålla avstånd och stanna hemma när man är sjuk gäller ju oavsett var man är, säger Andrea Jovell, chef för marknad och kommunikation på Göteborg & Co.

Vad hoppas du att kampanjen ska bidra med för Göteborgs del?

– Vi hoppas att kampanjen ska inspirera till ett ökat resande också till Göteborg. Trots att Liseberg håller stängt och evenemangen är inställda är det mesta öppet i sommar, shopping i mysiga kvarter, restaurangupplevelser, stadsnära natur, Universeum och muséer. Enligt undersökningar som vi gjort i många år är den största reseanledningen till Göteborg atmosfären och göteborgarna, säger Andrea Jovell.

Den 10 juni lanserades en liknande tjänst, svemestergeneratorn på Svemester.se med förhoppningen att fler ska upptäcka oväntade och spännande platser i Sverige. Genom svemestergeneratorn kan besökare slumpa fram olika upplevelser runtom i landet – från badplatser till lekland och annorlunda stugbyar.

Bakom Svemester.se står kommunikationsbyrån You are here.