Annons

Har fått dra i bromsen för allt

zoom Paninikedjan har idag ett tapp på över 65 procent jämfört<br />
 med 2019, enligt vd Ricard Constantinou. Foto: Pressbild
Paninikedjan har idag ett tapp på över 65 procent jämfört
med 2019, enligt vd Ricard Constantinou.
Foto: Pressbild
INTERVJU. För Ricard Constantinou med verksamheter som Panini Internazionale K25, K-märkt och Colorfield är läget fortsatt kritiskt, och har varit så i nio månader. Han tror inte att branschen är tillbaka på normalläge 2021, men att vi kommer att få se nya affärsidéer sprungna ur nya kundbeteenden.
Annons

– Vi talar inte om konkurser eller rekonstruktioner för vår del, men vissa enheter ligger på 90 procent sämre försäljning i år jämfört med 2019.

Ricard Constantinou är delägare i en mängd verksamheter inom mat och dryck. Butikskedjan Panini Internazionale är en av dem. Andra är restaurang- och cateringverksamheten K-märkt och restauranghallen K25 på Kungsgatan i Stockholm. Förra året förvärvade han hälsokedjan Blueberry Lifestyle, som under 2020 skulle rullas ut som Colorfield, med ett nytt utseende och nytt matkoncept, men så slog pandemin till.

– Vi har fått bromsa Colorfield, vi hann inte bygga om samtliga sex enheter och men vi lyckades konvertera dem i NK och i Fältöversten. Den på Åhléns har vi lagt ned, så det är tre kvar som ska göras om.

Ricard Constantinou har höga förväntningar på den nya hälsokedjan som blir ett komplement i den övriga portföljen. Gemensamt för dem att de är lunchverksamheter i citylägen, som är ett av de hårdast drabbade segmenten i måltidsbranschen, då många jobbar hemma.

En annan investering som har fått pausas är samarbetet med kaffekedjan Espresso House som inleddes tidigare i år. Den 5 mars flyttade Panini in i Espresso Houses kafé på Regeringsgatan i Stockholm med syfte att stärka kafékedjans matutbud.

– Det här är en på pappret omfattande affär, Espressohouse har 480 etableringar i fem länder, och samarbetet bygger på att vi ska vara avsändare av maten med ett mini-Panini i alla deras enheter.

Den första pilotbutiken på Regeringsgatan har visat sig vara en stor succé, enligt Ricard Constantinou. Ytterligare fyra pilotbutiker ska testas och utvärderas innan man kan rulla ut Paninis utbud till en större andel kaféer.

– Vi har ingen tidsplan, vi avvaktar händelseutvecklingen, men är optimistiska inför framtiden.

Han har både permitterat och sagt upp personal, och försökt att tillfälligt få stänga vissa Panini-enheter. De som inte har kunnat stänga av hyrestekniska skäl har fått anpassade öppettider.

– K25 ligger i den absoluta citykärnan och har tappat över 50 procent procent av sin omsättning och K-märkt har förlorat hela sin event- och cateringverksamhet. K-märkt har även tappat över 50 procent i sin grundverksamhet.

Det totala försäljningstappet i hans verksamheter ligger i dagsläget på 200 miljoner kronor, enligt egen utsago. Men hur ser han framåt, på 2021 års första kvartal, som för många ser riktigt mörkt ut?

– Jag hoppas att vi under andra kvartalet har återställt 75 procent av 2019 års omsättning för att efter krisen är över möjligen landa på 85 procent. Men jag tror inte att vi kommer tillbaka till ett normalläge under 2021. Vi ser snarare på en möjlighet till nya affärer med tanke på folks nya beteendemönster. Vi fokuserar redan nu på affärsutveckling som kommer att pågå under hela 2021.

I sin analys väger Ricard Constantinou in en omstrukturering av lokalhyresmarknaden de närmaste åren där kontorsytorna kommer att minska till följd av fortsatt distansarbete.

– Rekylen från en sådan utveckling kommer att komma ett år senare och får en stor påverkan på lunchmarknaden och kedjor som har luncher som huvudintäkt, som våra.

Så vad ser du i kristallkulan?

– Vi tittar redan på nya idéer genom att analysera trender och strömningar. Vending och annan typ av försäljning av våra produkter som infinner sig i företagens egna eller närliggande kontorslokaler är en kommande trend, men som är en helt annan typ av företag, våra produkter idag har en livscykel på 24 timmar, en del upp till 48 timmar.

Ricard Constantinou är fortsatt orolig med tanke på som allt striktare utspelen från myndigheterna.

– Varje arbetsvecka där vi måste hålla öppet under dessa omständigheter kostar oss enorma pengar, pengar som vi inte har idag. Allt har gått åt till att rädda företagen så här långt, och det fortsätter. Liksom många andra har han fått hjälp under resans gång tack vare permitteringsstöd och omställningsstöd. På nästan alla håll har han även lyckats få hjälp med hyresreduktioner.

Vad har varit svårast under dessa nio månader?

– Likviditet och ekonomi, det är enklare att ha fem restauranger än 50 plus när det börjar blöda. Vi har löst vår ekonomiska situation med hjälp av lån och pengar från aktieägarna så vi kommer att klara oss fram till slutet av februari om det fortsätter så här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...