Annons

”Vi jobbar mot att bli värda en helt egen resa”

zoom Tommy Myllymäki driver Aira tillsammans med Svenska Brasserier. Foto: Aira
Tommy Myllymäki driver Aira tillsammans med Svenska Brasserier. Foto: Aira
NYHETER. Tommy Myllymäkis restaurang Aira fick nyligen sin andra stjärna i Guide Michelin. Besöksliv ställde några frågor till stjärnkocken.
Annons

Restaurang Aira på Biskopsudden på Djurgården i Stockholm öppnade 2020 och fick sin första stjärna inom sitt första år och har sedan en vecka blivit en av blott tre restauranger i Sverige som har tilldelats två stjärnor i Guide Michelin.

Ambitionerna för restaurangen har varit höga från start och nu når den gastronomiska destinationen ännu högre höjder.

Vad är den största skillnaden från att ha en Michelinstjärna och att ha tilldelats en till?

– Det finns runt 2500 enstjärniga restauranger i världen och runt 500 med två stjärnor. 150 med 3 stjärnor. Skillnaden blir ju att vi står ut lite mer än tidigare i den aspekten, säger Tommy Myllymäki.

Och för dig och din kökschef och delägare Pi Le?

– För teamet och för oss personligen så är det ett kvitto på att vi gör något som är värt en omväg. Nu ska vi jobba mot att bli värda en egen resa.

Känner ni av en ökad press nu för att behålla de två stjärnorna eller kändes det som en självklar sak att ni skulle få en till?

– Pressen är densamma dagligen – det gäller att vara ödmjuk, lyhörd och nyfiken och arbeta för att göra gästens upplevelse till något extra.

Vad har hänt sedan Aira fick sin andra stjärna? Har bokningstelefonen exploderat med förfrågningar?

– Ja, massor av gratulationer och bokningar kommer in.

Varför tror ni själva att Aira blivit en sådan succé?

– Teamets dedikation för att göra gästen lycklig, säger Tommy Myllymäki.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...