Annons

”Vi måste inte vara kända för att växa”

zoom Michael Bech-Jansen, vd för Compass Group.
Michael Bech-Jansen, vd för Compass Group.
NYHETER. Fyra trender på marknaden ligger bakom Compass Group Sveriges nya strategi.
Annons

Compass Group kan bli ännu bättre på andra tjänster än mat. Det sa Compass Group Sveriges då nya vd Michael Bech-Jansen när Besöksliv intervjuade honom i december. Nu har han landat i vilka tjänster det handlar om.

– Ja, det blir allt mer tydligt att den bild jag hade stämmer, att det finns områden som vi kan växa inom som passar både vår portfölj och marknaden. I förra veckan la vi en ny strategi för detta.

Vad går strategin ut på?
– Det är inget konstigt egentligen. Den utgår från fyra trender vi kan se: Hybridarbetet är här för att stanna, samtidigt återvänder allt fler till arbetsplatsen. Våra nya vanor ställer krav på flexibilitet, som att man kan välja vilken tid man ska äta. Den fjärde punkten är demografin, där vi får allt fler äldre i samhället.

Så vad innebär det konkret för er?
– Vi ska utöka antalet lunchrestauranger, vi ska växa inom området att göra arbetsplatser städade och fina, vi ska introducera obemannade matlösningar och vi ska öka vår mat riktad till äldre.

Compass Group Sverige är en av världens största aktörer inom måltids- och supporttjänster men för många fortfarande okända. Hur ska ni lyckas växa?

– Vi måste inte vara kända för att växa. Det viktiga är att vi profilerar våra varumärken och våra olika koncept. Det är när vi ska rekrytera nya medarbetare som vi behöver ha högre kännedom.

Så hur tänker ni ta marknadsandelar?

– Verktygslådan är full! Vi jobbar med många innovativa spår, digitalisering och appar som är enkla och roliga för användaren. Vi utvecklar maten och har världens bästa culinary chef hos oss som driver den utvecklingen. Det finns många möjligheter.

Vad ser du som den stora utmaningen?

– Inflation och prisökningar. Vi måste hjälpa kunderna att bli effektiva med oss. Vi måste jobba i detalj med menyer för att hamna i rätt prisläge. Så den makroekonomiska politiken är utmaningen. Allt kan hända, och det gäller att ligga ett steg före.

Vad vill du ladda Compass Groups varumärke med?

– Jag vill skapa engagemang, energi och glädje, då får vi glada och nöjda kunder. Vi tittar folk i ögonen när vi hälsar. Om vi driver hållbarhet och mår bra då kommer kunderna känna att vi är ett bra företag och vilja jobba med oss.

Vad händer nu?
– Vi är på god väg och följer omvärlden och trenderna på marknaden, samtidigt som vi står starka i vårt erbjudande.