Annons

”Vi tror på en stark sommar”

zoom Mathias Bergendahl, VD för High Chaparral, tror på en stark sommar.  Foto: Patrik Svedberg
Mathias Bergendahl, VD för High Chaparral, tror på en stark sommar. Foto: Patrik Svedberg
NYHETER. Inför kommande säsong har High Chaparral siktet inställt på danskarna. VD Mathias Bergendahl om sommarsatsningen: "Det finns ett stort förtroende för vårt varumärke."
Annons

Det finns ett stort förtroende för vårt varumärke och vi tror på en stark sommar. Under året har vi spänt segelduken till max och täppt igen de småhål där vi tidigare brustit. Allt för att ge våra gäster, men även våra medarbetare en så bra upplevelse som möjligt, säger den småländska temaparkens VD Mathias Bergendahl.

Inför 2022 har man anställt två nya chefer; Hanna Forthmeiier som kommer jobba med marknadsföring och kommunikation samt och Fredrik Jonsson som tar hand om sådant som rör HR. Inför sommaren satsar man bland annat  på marknadsföring riktad mot östra Danmark och Köpenhamn, därtill vidgas och utvecklas även temaparkens matställen. I syfte att komma till rätta med vissa köproblem som man tidigare tampats med, har allt från rutiner till beställningssystem setts över. I den processen har en av parkens restauranger totalrenoverats samt utvidgas med 200 platser.

– För att effektivisera ser vi i en restaurang över möjligheten att ändra från traditionell disk och köbildning till självserveringssystem av IKEA-typ. Vi satsar även på helt ny utrustning på ett flertal av våra matställen, allt för att säkra en snabbare produktion och leverans, säger Mathias Bergendahl.

Den expansion av temaparken som inleddes 2020 har inneburit utvidgade ytor såväl som nya aktiviteter. Sedan förra sommaren har exempelvis picknick-parken blivit större och idag går tre “Texas-longhorn-tjurar” på området. I vår inleder man även det projekt man kallar “Back-to-basic”. I sommar är vi fullt tillbaka med våra ordinarie shower och stunt-shower. Och för gäster som vill kitta upp sig har arbetet börjat med att vilda västern-tematisera i det som tidigare varit en lagerlokal. Det blir nu en permanent butik med plats för 100 personer, avslutar Mathias Bergendahl.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...