Annons

”Vi vill skapa attraktiva arbets- och mötesplatser”

zoom Koncernchefen Oscar Ohlsén ser fram emot nya streetfood-samarbetet
Koncernchefen Oscar Ohlsén ser fram emot nya streetfood-samarbetet
NYHETER. Carotte-koncernen växlar upp under 2023 utan att släppa på kvalitetskraven. Närmast står ett restaurangsamarbete med en innovativ streetfood-mästare.
Annons

Mycket har hänt på Carotte sedan företaget grundades 1982. Då erbjöds välbeställda privatpersoner catering hemma, med restaurangkänsla. 2023 står verksamheten på flera ben, med ett moderbolag, tre dotterbolag och en portfölj av tjänster, som exempelvis restauranger, catering, bemanning av servicetjänster och städ.

– Idag är vi nischade inom soft facility management och vi växer snabbt. Men det är viktigt att hela tiden växa rätt, med bibehållen, hög kvalitet, säger koncernchefen Oscar Ohlsén.

Ett exempel är det nya samarbetet med det innovativa matkonceptet LA Streetfood Labs i Stockholm.

– Kökschefen Ragnar Åberg labbar ständigt fram nya recept och har gjort succé med bland annat Stockholms bästa tacos. Det finns smaker där som man inte hittar någon annanstans. Jag är själv stammis på hans oftast fullsatta restaurang på Sankt Eriksgatan, säger Oscar Ohlsén och fortsätter:

– Nu tar vi det vidare och i ett första steg öppnar vi i en gemensamt ägd restaurang på Sveavägen, i Konserthuset där vi sedan tidigare ansvarar för mat och dryck i samband med konserter och event.

Jobbar mycket med helhetsuppdrag

Carotte har många projekt “i pipeline” för 2023. Tanken är att omsättningen ska växa från 140 miljoner 2022 till strax över 200 miljoner under året.

– Vi vill jobba för att skapa attraktiva arbets- och mötesplatser där folk vill vara. Det är ett viktigt uppdrag nu, post-pandemin, när arbetsgivare vill locka tillbaka sina anställda. Vi jobbar mycket med helhetsuppdrag för stora företag, i vårt koncept Carotte Concierge ingår exempelvis restaurang, konferens, kontorsbemanning och städning.

Vilken är den största utmaningen för året?

– Vi har många ben att stå på och kan lätt anpassa oss om det skulle bli sämre tider. Vi har inte märkt av det själva ännu men visst är det en möjlig risk att fastighetsägare skulle kunna strama åt med tanke på marknadsläget.

Var ser ni störst utvecklingspotential just nu?

– Utöver helhetsuppdrag gentemot fastighetsägare är publika evenemang ett växande segment hos oss. Vi vill förbättra mat och dryck-upplevelsen på konserter, festivaler och sportevenemang, det ska vara en kvalitativ del av upplevelsen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...