Annons

”Viktigt att företagen får tillbaka sina besökare”

zoom En ny novus-undersökning visar att stockholmarna längtar efter att få gå på nattklubb. Foto: Colorbox
En ny novus-undersökning visar att stockholmarna längtar efter att få gå på nattklubb. Foto: Colorbox
NYHETER. Undersökningen som gjorts av Novus på uppdrag av Stockholms Handelskammare visar att det finns en stark efterfrågan på att roa sig – främst bland yngre.
Annons

– Längtan efter att göra allt det som varit svårt eller omöjligt under mer än ett år är stor och det kommer nog att märkas av i takt med att restriktionerna ansvarsfullt kan trappas av, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

Sammanlagt har 1 079 personer boende i Stockholms län deltagit i undersökningen och fått svara på hur man ser på tiden efter pandemirestriktionerna och i vilken utsträckning man saknar olika nöjesrelaterade företeelser. Längtan efter att roa sig – är enligt undersökningen – som störst bland stockholmare mellan 18 och 29 år. Här svarar 59 procent att man längtar eller längtar mycket efter det, för hela undersökningen är den siffran 27 procent.

Stureplansgruppen, som driver restauranger och nattklubbar, menar att nattlivet är en viktig del i Stockholms attraktionskraft.

– Vi ser fram emot att välkomna våra gäster till restaurangerna, och inte minst längtar vi efter att få känna pulsen och energin på våra barer och nattklubbar när de äntligen får öppna upp, säger Stureplansgruppens vice vd Jennica Jonsson.

Daniella Waldfogel, Stockholms Handelskammare:

– Det är viktigt att företagen får tillbaka sina besökare, kan börja anställa igen och börja bygga upp sådant som pandemin raserat. Än är det för tidigt att blåsa faran över för vi vet att väldigt många företag fått anstånd med skatteinbetalningar och vi tror att det vore klokt av regeringen att se över möjligheterna att förlänga tiden för att återbetala dessa uppskov för att underlätta en bra återhämtning, säger Daniella Waldfogel.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...