Annons

Wintershow vill locka över 20 000 besökare till Kungsan

zoom För Magnus Noppa och Kläppen är Wintershow en viktig säljkanal. Foto: Wintershow, Kläppen
För Magnus Noppa och Kläppen är Wintershow en viktig säljkanal. Foto: Wintershow, Kläppen
NYHETER. Målet för årets upplaga av mässan för vintersport och skiddestinationer Wintershow är att spräcka 20 000-vallen sett till antal besökare.

–I en allt tuffare konkurrens blir det otroligt viktigt med det personliga mötet”, säger Magnus Noppa, marknadschef för Kläppen.
Annons

– Alla mötesplatser där vi pratar skidåkning, snösport och vinter är väldigt viktiga och bra för besöksnäringen. Flera av våra medlemmar är på plats och tycker att detta är ett bra evenemang för att kicka igång säsongen och inspirera till vinterkänsla, säger Titti Rodling, vd för SLAO.

Hon ser Wintershow som en möjlighet för skidanläggningarna att både göra affärer, prata skidåkning och bygga relationer med potentiella gäster.

Lättillgängligt, gratis, och ett trettiotal utställare gör Wintershow till den mest besökta snö- och vintersportmässan i Sverige.  45 kubikmeter snö, skridskoåkning på Kungsträdgårdens isbana, och längdspår, hoppas man på besöksrekord.

– Jag vill komma över 20 000 besökare, det borde vi göra om det inte regnar, säger Lena Bergman, som har arrangerat mässan sedan 2011.

Sedan dess har Wintershow vuxit både sett tillantalet utställare och besökare. 2014 flyttades evenemanget från Stockholmsmässan in till Kungsträdgården i centrala Stockholm, vilket blev ett stort lyft.

– Tillgängligheten och att det är gratis att gå hit lockar väldigt mycket folk. I år har vi också senarelagt evenemanget för att kunna ha skridskobanan öppen och skapa ännu mer vinterkänsla, säger Lena Bergman.

Viktig försäljningskanal

Mässan är inte bara ett sätt för svenska och utländska skiddestinationer att bygga varumärke och berätta om sig själva, det är också en allt viktigare kanal för att driva försäljning, inte minst under lågsäsongsveckorna.

– Det är framför allt de veckor som vi är ute efter barnfamiljer som inte behöver anpassa sig till skolloven. Vi vet att vi säljer mer som ett resultat av mässan, vi skickar gästerna vidare direkt, eller ringer upp dem som har visat intresse.

 Magnus Noppa, marknadschef för Kläppen, har varit med på Wintershow sedan starten 2011. Han ser det fysiska mötet med gästen som en chans att sticka ut.

– Här får vi träffa gästen och berätta hur det fungerar och vad vi kan erbjuda. Det personliga mötet ska inte underskattas. Vi bygger relationer både med nya, men även med våra stamgäster som ofta besöker oss på mässorna.

Växande konkurrens

I en växande konkurrens både från svenska och utländska destinationer, kan mässor som Wintershow ha en avgörande betydelse både för gäster och säsongspersonalens val av skidort, menar Magnus Noppa.

– Vi tar mässor på största allvar, på Winter Show ska vår vd vara på plats och prata med gästerna. Har vi expertpersonal på plats så kan vi möta gäster och besvara frågor på ett helt annat sätt. Vi tror att vi kan locka fler gäster på det sättet. Winter show är sista rycket inför vintern.

Svårt locka personal

Utöver utställare så medverkar i år även Arbetsförmedlingen Östersund på mässan, för att prata om fördelarna med säsongsarbete. I år har det varit svårare än tidigare för skidanläggningarna att locka personal, något man har märkt av på Kläppen.

– Absolut, vår personalchef ska faktiskt göra intervjuer på plats på mässan för några av de sista tjänsterna. Det har varit ett speciellt år i år för att hitta personal och det är en extrem konkurrens mellan olika skidanläggningar att få tag på den rätta personalen, säger Magnus Noppa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...