Annons

Nya Story Hotel utmanar kedjorna i Malmö

zoom Hotellgästerna har utsikt över Malmös takåsar och även Köpenhamn kan skymtas.
Hotellgästerna har utsikt över Malmös takåsar och även Köpenhamn kan skymtas.
NYHETER. Malmös hotellmarknad är glödhet. Nu intar Story Hotel staden med sitt tredje hotell. Näst på tur kan bli Göteborg där grundaren Nicolas Fredell nu letar nya objekt. ”Vi vill inte växa för fort”, säger han.
Annons

För att sticka ut har nyöppnade Story Hotel en plan. Här ska ges livespelningar för att bli en mötesplats för både besökare och malmöbor. Det nyöppnade hotellet slog  upp portarna på Universitetsholmen i Malmö den 14 oktober.

Skrapan är 14 våningar hög och de fem översta viks åt en kulturell mötesplats, berättar Nicolas Fredell, grundare av Story Hotel.

Han vill att hotellet ska fungera som en plattform för olika samarbeten, för att på så sätt skapa något större än bara hotellverksamheten.

– I Malmö kommer vi att sticka ut genom att skapa spännande upplevelser för våra gäster, både besökare och malmöbor. Vi planerar att löpande ha kreativa samarbeten med företag och artister, det kommer att bli livespelningar, dj-set och performancekonst.

Ett exempel på samarbete är ett avtal med matleverantören Foodora som går ut på att hotellets gäster kan beställa roomservice utan att betala leveransavgift. 

Öppnar terrassrestaurang

Nicolas Fredell planerar också att tillsammans med eventföretaget Altitude Meetings ta fram ett koncept med nischade konferenser, där man mixar mellan konst och teknik. En stor del av eventen kommer att ske i husets ”black box”, en 300 kvadratmeter stor och från golv till tak svartmålad yta mitt i byggnaden. I det ljud- och ljusisolerade rummet vill man anordna events.       

Hotellet i Malmö, Story Hotels tredje i landet, inryms i en helt nybyggd fastighet.

– Våra våningsplan börjar på tionde våningen, så alla 95 rummen har en fantastisk utsikt. I de tidigare hotellen i Stockholm och Sundbyberg så har vi utgått från en bostadsfastighet och då är det alltid något rum som får sämre utsikt. Att allt är nytt innebär samtidigt att det kan kännas opersonligt. Därför har vi bevarat råa ytskikt och inrett med varma färger, säger Nicolas Fredell.

På hotellets stora takterrass om 250 kvadratmeter ska krögarna Peter Bengtsson och Stellan Colt, som äger Slagthuset, driva både restaurang och cocktailbar. Menyn kommer att fokusera på kolgrillat med asiatiska inslag.

– Här uppe på fjortonde våningen kan gästerna äta frukost under bar himmel med utsikt över Malmö och Köpenhamn, det är det inte många hotell som kan erbjuda, säger Nicolas Fredell.

Aldrig siktat på att bli en kedja

I och med öppningen i Malmö har nu Story Hotels blivit en hotellkedja. Men det har inte varit ambitionen från början,

– Vi har alltid haft viljan att skapa fler hotell, men inte att bli en stor kedja. Vi vill vara ett personligt alternativ och då kan man inte växa för fort. Skillnaden mellan oss och andra är att vi lägger mycket kraft på att vara personliga, i Malmö har alla möbler specialritats av hotellets arkitekt: Koncept Arkitekter för att ge karaktär. Vi har även ett samarbete med fem lokala malmöiter och vi har tillsammans tagit fram en personlig guide till Malmö.

Hur vågar ni ge er in i konkurrensen bland jättar som Nordic Choice Hotels?

– Vi tror på vår produkt och vi har ett starkt erbjudande. Men det är ​​en utmaning med kedjornas lojalitetsprogram, därför har vi startat ett eget. Dessutom har hotellmarknaden i Malmö haft en otroligt stark tillväxt.

Siktar ni på att öppna i någon ny stad?

– Absolut, Göteborg är intressant och vi har även tittat på projekt utomlands, så som Norge, Danmark och Tyskland. Men just nu fokuserar vi på Malmö.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...