• Upplevelser värt en extra resa

    I helgen besökte jag Vals 1252 m över havet i sydöstra Schweiz. Orten är känd för sitt spa och sitt vatten, Valser. Vals har ca 1000 bofasta invånare. Huvudanledningen för vår resa var att titta på och besöka Therme Vals som är en spaanläggning byggd ovanpå Vals varma källa. Arkitekten är Peter Zumthor som 2009 belönades med Pritzkerpriset, som anses vara arkitekturens Nobelpris.

    Hotellet är från 1960-talet och har kvar sin karaktäristiska stil. Hela hotellkomplexet innehåller 1000 bäddar och ägs idag av orten Vals. 1993-1996 byggdes spaanläggningen mitt i hotellkomplexet mer eller mindre begravt i sluttningen. Tanken är att det skulle se betydligt äldre ut än hotellet och likna en antik badinrättning. Hela anläggningen är byggd av 60 000 stenar av kvartsit på en meter vardera.

    Therme Vals

    Detta är ett bra exempel på att det går att lyckas en bra bit bortom allfartsvägarna. Det tog en stund att ta sig till Vals på branta slingrande vägar, men spaanläggningen är definitivt värt en extra resa. Alla som funderar på att bygga ett spa måste besöka Vals.

    Hotellet heter 7132 och har några olika rumstyper. Vi valde ett rum inrett av japanen Kengo Kuma, prisbelönt professor vid Tokyouniversitetets arkitekturskola. Hotellrummet är ett riktigt mästerverk i design, materialval och kvalitet. 

    Det fanns en röd restaurang och en silverrestaurang samt en blå bar med terrass i söder med utsikt över berge. En sjurätters meny i silverrestaurangen var fantastisk. Frukost nästa morgon i den röda restaurangen höll högsta kvalitet på buffé och serverade rätter.

    Frukost i röda restaurangen

    Anläggningen är värt en extra resa särskilt för oss i hotellbranschen och för alla som redan driver ett spa eller planerar ett.

  • Sämre utsikter 2015 för besöksnäringen

    Hoppet är det sista som överger besöksnäringen. Alla hoppas vi på att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat, ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga eller inga andra förändringar som på något sätt drabbar besöksnäringen. Besöksnäringen kommer precis som alla andra branscher att påverkas av allt som händer i världen och i Sverige, så det är hög tid att lägga sista handen vid nästa års budget för att i alla fall ha någon idé om hur nästa år kommer att utvecklas. Många säger att det är meningslöst att planera för att omvärlden förändras så snabbt och oberäkeligt att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Jag hävdar bestämt att det är bättre med en plan än ingen alls. Det är fortfarande bra att ha mål och en idé om hur man ska ta sig till målet.

    Utsikterna för 2015 såg fram till häromveckan ganska positiva ut. Den nya regeringen har aviserat att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat och att arbetsgivaravgifterna för unga höjs i två steg med hälften nästa år och hälften 2016. Ett större hot är sannolikt aviserade skattehöjningar på inkomster, vilket leder till att det blir mindre pengar över i plånboken för konsumtion på hotell och restaurang. I veckan kom också prognoser för eknomin i Europa som återigen verkar vika ner och inte utvecklas så positivt som man tidigare trott. Detta innebär att turismen, dvs. resandet till det dyra Sverige minskar. Dessutom hävdar finansminister Magdalena Andersson att statens kassakista är tom vilket kan innebära ytterligare skattehöjningar. Ännu mindre pengar kvar för restaurangbesök när hyra, räntor och annat är betalt. Utsikterna för 2015 ser inte längre lika bra ut även om de flesta räknar med att Sveriges BNP kommer att öka nästa år.

    För att lyckas behålla intäkterna 2015 på samma nivå som 2014 bör besöksnäringen höja sina priser med 2-5 procent. Detta kan kompensera för ett visst volymbortfall på grund av höjda skatter för målgrupper som gärna reser och besöker restauranger. Eftersom det inte blir någon momshöjning blir prishöjningen inte direkt märkbar för konsumenten. Passa på att höja priserna redan nu under hösten när volymerna är höga och skatterna ännu inte höjts.

    För att lyckas behålla kostnaderna 2015 på samma nivå som 2014 måste de företag som har ungdomar anställda (med lägre arbetsgivaravgifter) på något sätt bli mer produktiva, dvs. använda arbetstimmarna mer effektivt. Det har blivit lite svårare att få tag i rätt personer, så det lär även bli en viss löneglidning förutom de vanliga lönehöjningarna. Med höjning av priserna och genom att arbeta lite mer produktivt kan besöksnäringen ligga kvar på samma resultatnivå även nästa år. I värsta fall får du som företagare/ägare till de små företagen återigen jobba lite mer för att få det att gå ihop.

  • Marriott åkte dit och fick böter på 4,2 mkr

    Det är fortfarande hotell som tar betalt för att gästerna ska kunna använda en trådlös uppkoppling till Internet. Nu har Marriott åkt dit så det skriker. På ett av Marriotts stora kongresshotell hade hotellet iscensatt störning av gästernas normala leverantörer av wifi. Istället erbjud Marriott trådlös uppkoppling för sina utställare/gäster för upp till 1000 USD. I Sverige skulle detta motsvaras av att ett hotell skulle störa ut Homerun, Telenor, TELE2, m.fl. som normalt finns på många allmänna platser och som trådlöst 3/4G för att tvinga gästerna att betala för uppkoppling till hotellet.

    Marriott blev anmälda och dömda att betala ett skadestånd på USD 600 000 (ca 4,2 mkr) samt att skicka in en rapport varje kvartal i tre år till Federal Communications Commission (FCC) som är myndigheten i USA som övervakar all kommunikation.

    Jag träffar på hotell som fortfarande tar betalt för wifi. Jag är dessutom styrelseledamot i hotellkedjor som tar betalt för wifi. Trots kraftfull argumentation på styrelsemötena lyckas jag inte övertyga de andra "gubbarna" om att gästerna vill ha gratis wifi och att om de inte får gratis wifi av oss kommer de att välja andra hotell som har gratis wifi. Nej, vi tar hellre pengarna från wifi idag och får lösa eventuella problem senare blir svaret.

    Förebilden är CitizenM som ger alla sina gäster hög bandbredd. Det är enkelt att koppla upp, snabbt och gratis. Inte undra på att CitizenM är särskilt framgångsrika bland Millennials (generation Y) som idag är mellan 20 och 35 år och som är framtidens viktigaste segment i hur mycket de spenderar på resande. De lär vara trogna de varumärken som gav dem gratis wifi.

  • Löfven lovar mer turism

    Stefan Löfven nämner turism i regeringsförklaringen.

    "Landsbygdens näringsliv ska utvecklas genom förbättrad infrastruktur, tillgång till bredband, närhet till högskolor och forskning samt ett stöd för att säkra tillgången till butiker och samhällsservice. Turism i Sverige och ekoturism stärks."

    "Fri entré införs på de statliga muséerna" är en annan del i regeringsförklaringen som är positiv för besöksnäringen.

    I övrigt fanns det inte mycket att hämta i regeringsförklaringen för besöksnäringen. Möjligen "Företagande ska underlättas genom minskade sjuklönekostnader, förenklade regelverk och investeringar i exportfrämjande." Förhoppningsvis räknas besöksnäringen in i exportfrämjande med ökade anslag till Visit Sweden i kommande budget. De gamla socialdemokratiska regelverken har förenklats av Alliansen under de senaste åtta åren och det är alldeles utmärkt att de ska förenklas ytterligare. Minskade sjuklönekostnader underlättar eventuellt marginellt företagandet. Löftet om stoppade visstidsanställningar blir däremot inte lätt att hantera för besöksnäringen.

    Enklare etablering, bygglov, finansiering, tillgång på arbetskraft, låga skatter och avgifter underlättar företagandet på riktigt. Den nya regeringen nämner inte småföretagandet utan talar om en "nyindustrialiseringsstrategi" istället. Har politikerna missat vad som händer i omvärlden? Stora delar av den svenska industrin bygger på uppfinningar från 1800-talet som håller på att slås ut av ny teknik för de som inte lyckats ställa om i tid. Redan idag kan var och en som tänker på miljön säga upp prenumerationen på sin dagstidning och gå över till en elektronisk version (läs: färre jobb i allt från skog och massa till tryckeri och distribution). Redan idag finns också billiga 3D-skrivare för hemmet som skriver ut produkter som förr tillverkades av svenska företag i Sverige. Vad är det den nya regeringen ska "nyindustrialisera"? Kanske är det här besöksnäringen kommer in?

  • Hotellen tappar kontrollen på sina priser

    Bråken om "Rate Parity" fortsätter. Skyscanner (en resewebbplats för metasök) har överklagat till Storbritanniens konkurrensmyndighet (CMA) domen om att de stora bokningswebbplatserna kan erbjuda sina trogna kunder lägre priser. Dessa priser syns så klart inte i metasökmotorerna och det drabbar självklart Skyscanner och andra webbplatser som arbetar med metasök.

    Överklagandet innebär att konkurrensmyndigheten (CMA) nu återigen måste undersöka om prissättningen av hotellrum sker enligt gällande konkurrenslagar.

    För hotellen innebär detta att on-line travel agents (OTA) nu måste omförhandla alla kontrakt med hotellen och ta bort regeln att de kan sälja hotellrum till ett lägre pris till en sluten grupp av trogna kunder. Skyscanner menar att om OTA:erna började sälja hotellrum till lägre priser till sina trogna kunder så skulle kunden bli mindre benägen att leta efter lägre priser på andra ställen på Internet, t.ex. på metasökmotorer. Detta skulle i sin tur minska konkurrensen och därmed hålla uppe priserna.

    I Tyskland är rate parity sedan i år olagligt, vilket innebär att dessa villkor inte längre finns med i avtalen med OTA:erna.

    Rate parity handlar om vem som ska få bestämma priset på ett hotellrum till konsumenten. Är det producenten, dvs. hotellet, eller är det distributören, dvs. resebyrån (alla typer av mellanhänder)? Om avtalen med OTA:erna innehåller ett villkor om rate parity är det hotellet som bestämmer priset till konsumenten. Om detta villkor inte finns i avtalen är det distributören som bestämmer priset. Tidigare beslut av konkurrensmyndigheter verkar i distributörens riktning, dvs. hotellen håller på att förlora rätten att bestämma priset till konsumenten för sina egna hotellrum.

    Om rate parity förbjuds innebär detta i förlängningen att hotellen måste ha betydligt bättre kontroll på vem som får vilket pris eftersom alla priser kommer att kunna säljas i alla typer av bokningskanaler till det pris som distributören önskar. Ett problem som redan finns är att priser för grupper och wholesalers börjar synas ute i bokningskanalerna och det kanske inte hotellen hade tänkt sig.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons