• Kraftigt försämrad Sverigebild drabbar besöksnäringen

    Besöksnäringen i Sverige är beroende av att människor i andra länder har en positiv bild av Sverige. Sedan Donald Trumps uttalanden för några dagar sedan har bilden av Sverige internationellt försämrats kraftigt. Det visar siffror från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. I sociala medier är fallet brutalt. Antalet inlägg i sociala medier har sexdubblats och tonaliteten har gått från neutral till -43 procent. Detta är anmärkningsvärt. Tonaliteten i internationella traditionella medier har även den sjunkit markant, från neutral till -25 procent.

    Uttalandena från Donald Trump samt TV-inslag och artiklar i USA kommer att få återverkningar i form av färre turister från USA redan till sommaren. Amerikaner är väldigt känsliga när det gäller att resa till destinationer som upplevs som osäkra. Amerikanerna har uteblivit många gånger tidigare genom åren, bl.a. efter Tjernobyl då amerikanerna trodde att hela Sverige var radioaktivt. Politisk uppfattning bland amerikanerna spelar ingen roll när det handlar om deras personliga säkerhet. Bilder med utbrända bilar har visats i media och då anser amerikanen att det är farligt att resa till Sverige.

    Det finns även en risk för spridning av den försämrade bilden av Sverige till andra länder som ligger lite längre bort från Sverige med minskande turistinflöde som följdeffekt. Jag tror inte att danskar, finländare och norrmän avstår från att resa till Sverige till sommaren även om jag redan har fått frågan från en norrman om det är säkert att resa till Stockholm.

    Eftersom besöksnäringen inte är någon riktig och viktig bransch i svenska politikers ögon, så är jag inte förvånad över att regeringen mer eller mindre struntar i att göra något åt situationen. Tystnaden från regeringen beror troligen inte på att de sitter i krismöte om hur de ska rädda besöksnäringen från att tappa stort kommande sommar och eventuellt även långsiktigt. Nej, det finns säkert ingen plan på hur bilden av Sverige ska återupprättas och över tiden förstärkas. Fortsätter bilden av Sverige att försämras kommer krisen att förvärras och får återverkningar även på andra branscher, t.ex. exportindustrin. Vem vill köpa varor och tjänster från ett land som har dåligt rykte? Har Volvos reklam "Made by Sweden" plötsligt fått en annan innebörd än den hade för några dagar sedan?

    Det kommer att ta tid att reparera Sverigebilden och finns det ingen plan lär det ta lång tid.

  • Tågproblem, flygproblem och vägproblem hindrar besöksnäringen

    Kommunikationerna i Sverige är ett måste för att besöksnäringen ska kunna utvecklas i rätt takt över tiden. Tyvärr ser det inte så ljust ut varken för tåget eller flyget (som jag har skrivit om tidigare). Dessutom har vi i Sverige forfarande inte ens motorväg hela vägen mellan våra tre största städer. Ikväll har jag återigen drabbats av tågproblemen. Här är min berättelse och slutsats om vad som måste göras.

    Resan börjar med att tågtypen är utbytt. Ingen får sin reserverade sittplats utan får "välja fritt", dvs slåss om platserna eftersom antal platser i den här tågtypen är färre än i den andra. Jag och de andra tågpassagerarna är vana vid problem med tågen så alla anpassar sig. Strax innan avgång meddelas att ett trasigt tåg står på vårt spår och vi måste vänta ett tag innan vi kan börja resan. Efter knappt tio minuter kommer vi iväg, men nu är det tågkö ut från Stockholm, så det går långsamt och förseningen ökar. Kanske kan tåget köra in något av förseningen längre fram, men några minuter efter den tanken meddelar konduktören att vi har långsamma tåg framför oss, så vi kommer inte att kunna köra in någon tid. Jag kommer inte att hinna med min buss.

    Vi kommer till Västerås och där blir vi stående en stund innan lokföraren meddelar att det står ett annat trasigt tåg i Köping, som vi inte kan passera. Vi får helt enkelt ta en annan väg och lokföraren meddelar glatt att Sverige har ett helt rutnät av järnvägar, så det går att ta en omväg om man ska till Göteborg. Fram kommer man alltid. Det är kul att någon ombord är på gott humör. Kanske är det lite omväxling i jobbet att få köra en annan väg än den normala. Vi tar en omväg och tåget får vända för att komma in på rätt väg igen och snart är vi tillbaka på rätt spår och har passerat det trasiga tåget. Anländer till Örebro 1 tim och 10 minuter försenad på en sträcka som normalt tar 1 tim och 50 minuter. Jag hinner precis med den sista bussen mot Grythyttan. Tyvärr är detta en buss som stannar på fler ställen och den tar 1 tim 15 min istället för direktbussen som tar 55 min. I Grythyttan får jag låna skolans bil och det tar mig ca 20 min att köra till Loka Brunn. Det är becksvart och så dimmigt att det knappt går att se vägen. Loka Brunn ligger öde, men det lyser fortfarande välkomnande i restaurangen där restaurangpersonalen har nyckeln till mitt rum.

    Det är ingen nyhet att vi har problem med tågen i Sverige och min berättelse känns säkert igen av många luttrade resenärer. Jag överhörde en resenär som hade rest till Stockholm på morgonen och på den resan hade flera tåg gått sönder med stora förseningar. Sveriges politiker (alla partibeteckningar) fattade en mängd felaktiga beslut för 30-40 år sedan och dessa har aldrig gått att rätta till. Under många år hade resandet med tåg minskat till fördel för bilen och väldigt många järnvägar lades ner. Underhållet på de kvarvarande som kanske heller inte skulle vara kvar i framtiden minskades.

    Sveriges mest framgångsrika järnväg är Arlanda Express som genom åren fått många utmärkelser för sin punktlighet och service. Arlanda Express är privatägt och styrs inte av politiker. Staten är inte särskilt bra på att driva någon typ av verksamhet och borde därför inte heller driva ett tågbolag. Det gör säkert någon annan bättre. Privatisering är första steget för att få ordning på tågtrafiken i Sverige. En närliggande jämförelse är SAS och Norwegian. SAS som ägs till en stor del av stater har haft problem i så många år att alla har tappat räkningen. Norwegian växer och utvecklas och är nu snart större än SAS. Återigen ett exempel på att stater inte ska driva kommersiell verksamhet. Sälj ut eller överlåt statliga transportföretag till privata intressenter.

  • Hotellen i Sverige borde investera minst 875 mkr i teknologi 2017

    I snitt räknar amerikanska hotell med att investera 3,5 % av försäljningen i teknologi under 2017. Översatt till svenska förhållanden innebär detta att svenska hotell som hade en logiintäkt under 2016 på 25 miljarder kronor skulle investera ca 875 mkr i teknologi under 2017.

    De amerikanska hotellen kommer att satsa på att förbättra den digitala relationen till gästen samt förbättra betalningsmetoder samt datasäkerheten. Mjukvara står för den största delen av investeringarna, medan hårdvara fortfarande står för en fjärdedel av investeringarna. De största utmaningarna handlar om brist på pengar i IT-budgeten samt underhållet av en gammal infrastruktur. De amerikanska hotellen har en viss självinsikt och allt fler hotell anser sig själva allt mindre innovativa.

    Inom området analys av data ligger hotellen långt efter, men många hotell satsar på att lära sig mer och flera har börjat driva projekt för att komma ikapp andra branscher som ligger längre fram i att använda data för att fatta bättre beslut. De hotell som trots allt börjar lära sig analysera hotellens insamlade gästdata och annan data använder den i första hand för att maximera RevPAR samt gå mer insikter i gästens beteende, behov och önskemål.

    Hälften av hotellen har fortfarande inga planer på att flytta systemen till molnet medan den andra hälften redan har flyttat systemen till molnet (ca en tredjedel) och resten har planer på detta.

    Det skulle vara intressant att ta reda på hur mycket svenska hotell planerar att investera i teknologi och vilka områden de prioriterar. Kanske kan någon student på universitetsnivå skriva en uppsats om detta.

  • Trender för sociala media 2017

    Sociala media är under ständig förändring och precis när besöksnäringen har lärt sig en sak är det dags för nästa. Här är en snabbsammanfattning om vad som sannolikt kommer att hända under 2017.

    Twitter är på nedgång och det kanske är dags att säga hej då till Twitter. Aktiekursen har gått ner 30 procent och ledningen håller på att lämna bolaget. Antal användare har slutat öka, men det är fortfarande 24 procent av vuxna internetanvändare i USA som använder Twitter. Annonsering på Twitter har betydligt sämre utfall än annonsering på Facebook. Kanske kan Donald Trumps twittrande öka intresset för Twitter igen som en konversationsplattform.

    Uppgången av meddelandeappar fortsätter. Allt fler äldre (över 25 år) använder Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp och Kik. En tredjedel av alla användare av smarta mobiler använder regelbundet meddelandeappar. Många av dessa har inbyggda annonsformat som även gör det intressant för företag att nå potentiella konsumenter via meddelandeapparna.

    Det börjar nu bli möjligt att mäta försäljning i butik via Facebook som kan kopplas ihop med kassaregistret och analysera försäljningsdata. Detta är början på en intressant utveckling för detaljhandeln. Här blir det sociala media som samverkar genom mobilen i den fysiska butiken.

    Betald social media ökade med 55 % mellan 2015 och 2016 till ca 100 miljarder kronor (USA). Ökningen fortsätter och totalt beräknas 150 miljarder kronor spenderas på annonsering i sociala media under 2017. För varje krona spenderad på att skapa innehåll ska företaget spendera 2 kronor på att marknadsföra innehållet. Det går att nå exakt rätt målgrupp, så varför inte utnyttja detta ännu mer.

    Det kanske räcker med en kanal. Medverkan överallt är ute och det är bättre att fokusera på kanaler som har högst effekt och helt enkelt strunta i alla andra. 2017 handlar om fokus i sociala media för att få ut maximalt av investerad tid och investerade pengar.

  • Fler stora förvärv i besöksnäringen

    Priceline som bl.a. äger Booking.com aviserar att de ska köpa metasökplatserna Momondo och Cheapflights för 4,9 miljarder kronor. Priceline äger sedan tidigare metasökplatsen Kayak och med detta nyförvärv stärker Priceline sin närvaro i metasökmotorerna. Pricelines börsvärde är idag strax över 700 miljarder kronor.  Konsolideringen av bokningsmototer och metasökplatser fortsätter samtidigt som det hela tiden startas nya idéer inom bokning av resor.

    En annan konsolideringstrend är att de "frivilliga" medlemskedjorna köper upp varandra. Det har funnits en mängd olika kedjor, både nationella och internationella som har erbjudit distributionslösningar, ett kedjevarumärke, lojalitetsprogram samt en mängd marknas- och säljaktiviteter för att skaffa bokningar. I takt med att on line travel agents samt metasökplatser växt sig starkare har erbjudandet från de frivilliga medlemskedjorna urholkats. Senaste köpet som gjorts i dagarna är att den amerikanska kedjan Associated Luxury Hotels köper tyska World Hotels.

    Tidigare i år köpte Reconline, som är ett molnbaserat system som distribuerar tillgängliga hotellrum till GDS, Supranational Hotels. Suprationational Hotels är extra intresant för oss svenskar eftersom den svenska hotellkejdan Reso en gång i tiden var med som grundare till Supra. De kvarvarande 500 hotellen i Supra flytas nu över till det nya molnbaserade Reconline som redan har över 4000 hotell i sitt system.

    Det är sannolikt att konsolideringen inom alla led inom resor och turism fortsätter samtidigt som nya idéer uppstår och växer till sig för att försöka utmana de stora drakarna.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons