• 70 % av befolkningen är miljonärer

    Här i Singapore har jag träffat Jinou Park som är Design Hotels chef för Asien, Magnus Ekeberg från Expedia samt Fred Utanes och Barry Hayes på SDH Institute som är Singapores skola för hotel management. Det är intressant att höra hur hotellmarknaden utvecklas i Sydostasien. Samtliga berättar att det är väldigt stora skillnader mellan de olika länderna i hur de tänker och hur långt de har kommit i sin utveckling. Jag diskuterar självklart revenue management och distribution med alla och även här är det stora variationer på kunskaper och i hur stor utsträckning det används. Magnus Ekeberg har bott i Singapore i snart sex månader och ansvarar för många av de stora kunderna på Expedia som har 250 anställda i Singapore. Magnus är lika imponerad av Singapore som jag är och berättar hur utvecklat Singapore är i den digitala världen.

    Hotellskolan är fokuserad på hotel management och har ungefär 170 studenter. De examinerar ca 70 studenter per år i flera olika program. Studenterna kommer från många olika länder i området, men nästan inga från Singapore. Här i Singapore är 70 % av befolkningen miljonärer i Singapores valuta dollar vilket motsvarar drygt 6 miljoner svenska kronor. Alla föräldrar har höga krav på sina barn och vill inte att de ska hamna i hotellbranschen på grund av dåliga löner och att det tar lång tid att göra karriär. I Singapore är personalomsättningen inom hotellen hög och många byter jobb om de kan få högre lön någon annan stans. Även här betraktas jobb inom besöksnäring som lite mindre viktiga och dåligt betalda. Det känns som om vi i Sverige har kommit lite längre och fått upp statusen på att jobba i branschen något jämfört med hur det var före 2000. Hotellskolan har planer på att öppna skolor i några andra närliggande länder. De ser ett fortsatt stort utbildningsbehov för att branschen växer och därmed behöver fler välutbildade medarbetare.

    Den här gången har jag bott på två olika hotell i Singapore. Först var det ett nybyggt Hotel Indigo med 131 rum inredda i en stil som är typisk för stadsdelen. Glada färger och mönster. Alla detaljer som förväntas av en kedja fanns givetvis i hotellrummet. Fantastiskt bra personal. Väldigt bra frukost, både i utbud och presentation. Talade med general managern som även var chef för Holiday Inn Express med 451 rum som var mer eller mindre sammanbyggt med Indigo. Båda hotellen fungerade utmärkt, men det hade varit tufft att öppna 582 rum.

    Hotellet just nu är So Sofitel som är Sofitels designhotellkoncept. Även här är personalen helt fantastisk. Hotellet ligger i en historisk byggnad mitt bland skyskraporna. Bra fransk frukost och chic fransk touch i hotellrummet. Det känns som att bo i ett modernt franskt slott.

    Singapore levererar även den här gången. Prisnivån har gått ner något eftersom turistströmmen från Kina har minskat. RevPAR har gått ner samtidigt som det finns många nya hotell under byggnad och planering. Singapore är fantastiskt rent. Det är så rent att en bit skräp på gatan blir ett samtalsämne. Här finns i princip inte heller någon brottslighet och när man ska paxa ett bort på snabbmatsrestaurangen lägger man mobilen på bordet som markering när man går iväg och beställer mat. Ingen skulle komma på tanken att ta den. Uber är väl utvecklat och väldigt billigt. Flera resor med Uber ger också tillfälle att tala med olika personer om Singapore. Alla är väldigt vänliga och alla gillar Uber.

    Singapore är ljusår före Sverige. Etta i samtliga kategorier i Pisa-rankingen, hög konkurrenskraft, bara två procent arbetslöshet, ca 15-20 % i skatt, fri välfungerande sjukvård, pålitlig kollektivtrafik, väldigt lite trängsel i trafiken och en mängd andra saker som vi i Sverige drömmer om, men aldrig lyckas lösa eller genomföra.

    Köpkraften är dubbelt så hög som i Sverige och som sagt 70 % av befolkningen är miljonärer (6 mkr) och de övriga 30 % är inte direkt fattiga. Kanske fungerar Singapore bra för att det finns en tydlig vision vad de som styr vill uppnå med landet. Allt handlar om att göra Singapore bra för alla som bor här.

  • Sverige halkar efter

    Idag har jag ätit frukost med Kaye Chon som är professor och dean för School of Hotel and Tourism Management vid Hong Kong Polytechnic University. Skolan är rankad som nummer två i världen efter Cornell i USA. Wow vilken skola. Den är helt integrerad i det egna Hotel ICON med 262 rum, tre restauranger, pool och gym. Hotellet sköts av studenterna, men det är otroligt professionellt och konkurrerar på lika villkor med andra hotell i Hong Kong. Just nu ligger hotellet trea på Tripadvisor av 708 hotell i Hong Kong. Vi ber ingen att recensera oss på Tripadvisor säger Dean Chon. Då får man inga äkta omdömen.

    Hotellskolan har drygt 2000 studenter. De tar in ca 700 studenter varje år och examinerar också ca 700 studenter varje år. Det är väldigt svårt att komma in på skolan, så de som kommer in har ambitionen att också ta sin examen. I Sverige examinerar vi betydligt färre studenter inom hotel management från universiteten.

    Låt oss jämföra storleken på besöksnäringen i Hong Kong och Sverige. I Hong Kong bor det ca 7,3 miljoner människor, det finns ca 257 större hotell med 74 000 hotellrum. I Sverige bor det 10 miljoner, det finns ca 1990 hotell med 118 000 hotellrum. I Hong Kong examineras 700 studenter per år inom hospitality management. I Sverige gissar jag att det är under 100 studenter som examineras inom hospitality management från universitet i Sverige. Uppenbarligen anser branschen att vi inte behöver mer kunskap i Sverige, medan man i Hong Kong satsar på att utveckla besöksnäringen med mer kunskap för att säkerställa den framtida nivån på kvalitet och service i besöksnäringen. Skolan i Hong Kong har utbyte med hotellskolor och universitet i många andra länder, men inte med något universitet i Sverige.

    Hotellskolan ligger i samma byggnad som hotellet och är ungefär en del av hotellets back-office. Här finns lektionssalar som ser ut som väldigt bra möteslokaler på lyxiga hotell, två utbildningskök, ett för västerländsk matlagning och ett för asiatisk, ett vinlabb, en restaurang för matsalsupplärning samt ett datalabb där all tänkbar mjukvara som används inom hotell och restaurang finns installerade på datorerna. Dessutom är ju hotellet en del av skolan (eller tvärtom) så studentern får lära sig om alla avdelningar i ett hotell samtidigt som hotellet är ett helt vanligt (väldigt bra hotell).

    Hotellet och skolan är genomtänkt och smart byggd. Jag är rejält imponerad och särskilt imponerad av den kraft som Dean Chon varit tvungen att lägga på att förverkliga projektet. När det handlar om förändringar är Hong Kong och Sverige exakt lika. Dean Chon hade hårt motstånd från både universitetet och hotellbranschen, men lyckades till slut få igenom projektet och driver nu hotellet med god lönsamhet. Hotellverksamheten bidrar med ca 90 mkr per år till universitetet vilket har gjort det möjligt att höja lärarlönerna på universitetet. Hotellen i Hong Kong har inte förlorat på ytterligare utbud av hotellrum på marknaden utan snarare fått tillgång till välutbildad arbetskraft. Idag är alla parter nöjda.

    Vi tror att vi ligger bra till i Sverige. Det är en grav missuppfattning att Sverige är bra inom besöksnäring. För varje dag som går halkar Sverige efter i utvecklingen av besöksnäringen.

    Skulle det vara möjligt att skapa en utbildning i hotel management med ett hotell i samma klass som i Hong Kong någonstans i Sverige? Knappast. Det finns ingen eldskäl som orkar driva projektet och branschen värdesätter inte utbildning. Sverige lär fortsätta att halka efter.

  • Protektionism bromsar turismen

    Idag har jag träffat Basak Denizci Guillet som är associate professor of hospitality business analytics på hotellskolan på The Hong Kong Polytechnic University. Vi har utbytt erfarenheter om våra kurser i revenue management. Hon har undervisat i revenue management i Hong Kong i tio år. Jag är inne på mitt 15:e år i Grythyttan. Det visade sig att vi hade väldigt mycket gemensamt och att vi båda brinner för att utveckla bpde studenter och hotellen inom revenue management. Basak gör även konsultuppdrag för hotellkedjor och fristående hotell. Vi hoppas att kunna samarbeta framöver för att få ännu fler att arbeta med revenue management.

    I samtalet fick jag även veta att det har gått lite sämre för hotellen i Hong Kong för att fastlandskineserna har visat vissa tendenser att välja andra resmål på grund av att de inte känt sig välkomna. De som bor i Hong Kong har tröttnat lite på all turism precis som de som bor i Barcelona har tröttnat på alla tillfälliga besökare. Är detta ett första tecken på en inbromsning av turismen på grund av allt starkare krafter av protektionism? Protesterna mot en alltför stor invandring får nu en uppföljare i protester mot ett alltför stort flöde av turister. Varken Hong Kong eller Barcelona skulle dock klara sig särskilt bra utan turismen eftersom den är en dominerande del av den lokala ekonomin. De som protesterar förstår inte eller struntar i turismekonomin. De vill bara ha tillbaka sin stad. Vi får se om protester uppstår i fler städer.

    Just nu bor jag på Hotel ICON som drivs av hotellskolans studenter. Hotel ICON är nummer 3 av 708 hotell i Hong Kong på Tripadvisor. De är mycket duktiga på detaljer, bl.a. är deras Shuttle Bus eldriven och den har dessutom gratis wifi. Frukosten har det största utbudet jag har sett någonsin - den är både västerländsk och asiatisk. Hotellrummet har inget övrigt att önska och varje gäst får till och med låna en mobiltelefon med fria samtal och internet att ta med utanför hotellet.

  • Rätt produktkvalitet attraherar

    Just nu befinner jag mig på Upper House som ligger på plats 1 av 706 hotell i Hongkong på Tripadvisor. Mer om hotellet lite längre ner. Först lite mer om resan hit.

    Finnair från Stockholm via Helsingfors till Hongkong ger en del intressanta reflektioner. Det är många från Stockholm som ska vidare från Helsingfors antingen till Hongkong eller Singapore som har sena avgångar. Det första intrycket är av Helsingfors flygplats som har en mängd automatiska passkontrollspärrar för att göra det smidigt för passagerare som ska vidare till länder utanför Schengen-området. Innanför passkontrollen öppnas en värld av shopping inklusive de stora lyxvarumärkena. Finnairs lounge har ett betydligt mer sofistikerat matutbud än många andra nyligen ombyggda lounger.

    Finnair har nu flera A350 (det nyaste planet från Airbus) i bruk. Jag har flugit med A350 med Qatar Airways tidigare, men är lika förvånad över hur tyst och bekvämt planet är. Finnair har fyra stolar i bredd i business class och inställningsmöjligheterna av stolen är oändliga och alla bekvämligheter finns där. Kabinbesättningen är från Hongkong och servicen utmärkt. Maten är komponerad av en av Finlands mest kända kockar. Varmrätten är den godaste varmrätt jag ätit på flyg på många år. Kvalitet på täcket är bättre än på många andra flygbolag, hörlurarna från Bose tar bort allt kvarvarande ljud från flygplanet och bildskärmen är stor med en utmärkt bildkvalitet.

    Det som slår mig är hur oerhört viktig själva infrastrukturen är. Det är det nya moderna flygplanet som är själva basen i tjänsten och som är grunden i hur alla detaljer kan förstärka upplevelsen. Det spelar ingen roll hur bra detaljerna är om inte grundstrukturen finns på plats. Detta är viktigt i alla sammanhang inom besöksnäringen. Är inte infrastrastrukturen bra kring flygplatsen, så väljer många att flyga via en annan flygplats. Är flygplanen inte moderna väljer många andra flygbolag. Är hotellet inte bra väljer gästen andra hotell. Detta verkar självklart, men ändå har många företag i besöksnäringen inte förstått.

    Infrastruktuen i ett hotell måste finnas på plats innan gästen kommer att uppskatta detaljerna och servicen, t.ex. ett väl planerat hotellrum, en bra säng, bra badrum, snabbt wifi och en inredning som är modern. Därefter kan hotellet lägga till detaljerna och servicen.

    Upper House har fantastiska rum, sängar, badrum, wifi och en atmosfär i rummet som är lugn i kontrast till det pulserande Hongkong. Servicen är fantastisk. Receptionisten följer oss till rummet och via sin Ipad checkas vi in inklusive kontroll av pass och kreditkort. Jag skriver under på hennes Ipad med mitt finger. Återigen infrastruktur som möjliggör en personlig service. Vi får rekommendation till en bra restaurang och hjälp med bokningen. Hotellets BMW tar oss till restaurangen. Tillbaka på hotellet besöker vi baren på plan 49 har fantastisk utsikt över hamnen. Återigen en del av en väl planerad infrastruktur.

  • Innovativa idéer på Hotel Market Seminars

    Bästa Hotel Market Seminars hittills är den generella återkopplingen under dagen och igår från både deltagare och utställare. Dagen började med Marc Pfohl som höll en inspirerande föreläsning om hur hotell kan använda video för att både skaffa fler gäster, men också för att få gästerna att boka direkt på hotellets egen webbplats. Jag är säker på att vi i år kommer att få se många fler hotell använda video på sina webbplatser och i sina bokningsmotorer efter att ha lyssnat på Marc.

    Paneldebatten om distribution och kostnaderna för distribution klargjorde läget mellan OTA:erna och hotellen. Slutsatsen är att vi får vänja oss vid högre distributionskostnader men samtidigt sträva efter mer rättvisa villkor i avtalen med OTA:erna sett ur både konsumenten och hotellens perspektiv.

    KLM visade lysande exempel på hur man kan vara innovativ i den digitala världen och sedan överföra innovationen för genomförande i praktiken. KLM är verkligen en förebild när det gäller innovation i relationen till kunderna.

    Dagen fortsatte med en mängd olika seminarier som fokuserade på olika ämnen inom det digitala området. Våra studenter lyssnade in alla seminarier och budskapet var tydligt. Mer rörliga bilder och fokus på gästen var genomgående teman. En annan tydlig trend är att alltfler system blir molnbaserade vilket underlättar för hotellen. Med molnbaserade system slipper gästen i princip alla egna servrar och en del annan teknik. På Hotel Market Seminars finns de innovativa företagen och i år fanns de molnbaserade hotellbokningssystemen - Clock, Mews och Nitesoft - på plats. De "gamla" traditionella hotellsystemen fanns i LOUNGE event tillsammans med möbler, städutrustning och annat som brukar används av hotell.

    Efter lunch handlade paneldebatten om varumärkesbyggande i den digitala världen. Slutsatsen är att grundprodukten måste vara riktigt bra för att varumärket ska bli känt och därmed kunna spridas digitalt. Karin Eriksson från Ving satte formeln 1-9-90 för att dela in kunderna utifrån betydelse i sociala media på lite kortare tid än 300 sekunder. Kristian Valk från Hotelchamp visade hur ett hotell kan anpassa webbplatsen inklusive erbjudanden till besökaren i syfte att öka antal bokningar via den egna webbplatsen. Kristian fick flest frågor av alla talare, så även här kommer vi under året att få se mer personligt anpassade webbplatser.

    Eftermiddagen fortsatte med fler specialiserade seminarier inklusive en paneldebatt. Oliver Geldner från Taktikon berättade under 300 sekunder om gästens resa i den digitala världen. Dagen avslutades av Nils von Heijne med en betraktelse utifrån gästens perspektiv på hotellens närvaror i den digitala världen. Nils budskap var att branschen via digitaliseringen på många sätt tvingas förädla sina grundläggande värden alltmer. Starka upplevelser och känslor driver gästernas digitala beteenden och detta kan endast födas ur en stark kultur i varje hotellverksamhet. Nils var dagens bästa talare enligt många av deltagarna.

    De flesta av de 260 deltagarna kommer från Sverige, men en del även från Norge, Finland, Danmark och några nordeuropeiska länder. De flesta deltagarna kommer från fristående hotell och är själva djupt engagerade i framtiden för sina verksamheter. Utställare och talare kommer från hela världen och är en blandning av små företag med alldeles nya idéer till större mer etablerade företag med ända upp till 30 000 kunder runt om i världen.

    Pricka in onsdag den 10 januari 2018 i era kalendrar redan nu. Nästa Hotel Market Seminars kommer att bli det bästa hittills.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons