• Teknologin är redo för hotellen

    Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island hade samma utställningsmontrar på ITB i Berlin i år som förra året och de senaste åren. Alla har väldigt många bord eller bås där man kan göra affärer. Det är precis vad ITB handlar om. I år slog mässan rekord med 28 000 internationella professionella besökare från länder utanför Tyskland. Tyvärr gjorde strejken på Berlins flygplatser att totalt antal professionella besökare minskade något till 109 000. Totalt ställde över 10 000 företag ut från 184 länder och regioner runt om i världen på 160 000 kvm. Intresset för teknologi ökar och i år uppläts ytterligare en hall till företag inom teknologi. ITB handlar även om utbildning och totalt hölls 200 seminarier under fyra dagar.

    Jag tillbringade mest tid i hallarna med teknologi. Här är några tydliga trender inom teknologi för hotell.

    • Det finns inget system som har en lösning som täcker alla behov i ett hotell
    • Varje system löser en del av ett hotells totala behov och det väldigt bra
    • Alla system kräver kunskap av hotellet för att vara till maximal nytta
    • Automatisering ligger fortfarande långt fram i tiden. Systemen måste skötas av smarta människor
    • Hotellens viktigaste uppgift är att säkerställa kvaliteten på informationen för att kunna få ut maximalt av alla system

    Konsulter, leverantörer och även flera hotellkedjor säger att branschens största utmaning är att utbilda sina medarbetare (på alla nivåer - även toppskiktet) i att förstå och kunna använda teknologi på rätt sätt för att bli mer lönsamma. En annan utmaning är att få olika system att kommunicera med varandra för att kunna samla data för analys och bättre beslut.

    Självklart kommer teknologin för hotellen att utvecklas vidare i framtiden, men just nu är det ingen ny teknologi som ligger och lurar runt hörnet som kommer att revolutionera hotellens sätt att arbeta. Nu finns det riktigt bra system inom följande områden

    • Molnbaserade hotellsystem (PMS)
    • Kundsystem (CRM) och recensionshanteringssystem
    • Analyssystem (BI), prognos och planeringsverktyg

    De system som finns på marknaden är riktigt bra så nu handlar det bara om att välja rätt system, upphandla, utbilda sig och använda systemen. Allt för att hotellet ska bli ännu mer framgångsrikt.

  • Sämsta regeringen för besöksnäringen

    Sverige har den mest turismfientliga regeringen på flera decennier. En del beslut har redan fattats som försämrat för besöksnäringen och nu finns flera förslag som kommer att försämra möjligheterna ytterligare för besöksnäringen att växa och utvecklas.

    1. Flygskatten kommer att försämra tillgängligheten till Sverige. Norwegian tänker inte starta en direktlinje från USA till Göteborg. SAS kommer att flytta alla sina långlinjer från Stockholm till Köpenhamn eller Helsingfors. På kortare sträckor kommer flygtrafiken att minska och Ryanair kommer att minska trafiken på Skavsta-Nyköping så att det finns risk att flygplatsen läggs ner. Ryanair sade upp avtalet med flygplatsen Rygge sydöst om Oslo när flygskatt infördes i Norge. En tid senare lades flygplatsen ner och ca 1000 personer som hade jobb tack vare flygplatsen förlorade sina jobb. I Sverige riskerar 10 000 personer att förlora sina jobb.
    2. De flesta företagen inom besöksnäringen är små och är beroende att att det är enkelt att driva sitt företag. Marginalerna är små och företagen har svårt att klara alla pålagor från myndigheterna. Regeringen har föreslagit försämringar av de s.k. 3:12-regelerna som gör att små företag får kraftiga skatteökningar. Alla ni som arbetar inom besöksnäringen vet att det från tid till annan kan vara si och så med lönsamheten. Är företaget riktigt litet blir det inte ens någon lön vissa månader. Om företagaren efter ett antal år vill sälja sitt företag kommer vinsten vid försäljningen till stor del att beskattas som lön, dvs. i en del fall med upp till 60 procent av vinsten. Färre kommer att vilja starta och driva företag i Sverige.
    3. Regeringen har i början av mandatperioden tagit bort de lägre arbetsgivaravgifterna för ungdomar vilket har lett till kostnadsökningar för många företag i besöksnäringen. Väldigt många företag har ungdomar anställda under högsäsong för att hjälpa till att sysselsätta ungdomar samt att få extra medarbetare när det behövs.
    4. Regeringen har slopat avdraget för representation. Detta innebär att ett företag som tar ut sina kunder på middag får betala ett skattetillägg på belppet som spenderas på restaurangen. Detta innebär färre gäster för restaurangerna och på sikt ett sämre utbud av restauranger för både invånare och besökare.
    5. Skattehöjningar som gör att svenskarna får mindre pengar kvar att röra sig med. Detta innebär att många måste spara in på besök på restaurang, övernattning på hotell och besök på evenemang. Detta har kanske inte märkts än, men om några månader när alla har märkt att det är mindre pengar kvar varje månad kommer besöksnäringen att se minskade intäkter.

    Dessutom är Sverigebilden inte på topp vilket är ett resultat av dåliga politiska beslut som bl.a. lett till ökat antal brott och oroligheter på många platser i Sverige.

    Från den nuvarande regeringens sida finns ingen tro på att besöksnäringen skulle kunna bli en ny basnäring med framgångsrika företag som ger sysselsättning till många människor. Därför försöker regeringen nu med sina förslag maximera skattetrycket på branschen.

  • Åk till ITB 8-12 mars

    Det är en dryg vecka kvar till världens största turistmässa ITB i Berlin öppnar med 10 000 utställare från i princip alla länder i hela världen. Mässan pågår från onsdag 8 mars till söndag 12 mars. Du som arbetar inom besöksnäringen tänker väl åka dit? Det finns direktflyg till Berlin från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Berlin har ca 130 000 hotellrum, så det lär även finnas lediga hotellrum till överkomliga priser. Det finns två viktiga skäl att besöka ITB. 1) Göra affärer och 2) Lärande

    Besöksnäringen är världens största bransch som står för ca 10 procent av världens BNP och som sysselsätter ca 300 miljoner människor runt om i världen. I många länder startar utvecklingen mot ett bättre välstånd just med turism. Besökare från andra delar av världen besöker landet och spenderar sina pengar just där. I alla länder innebär turism att pengar flyttas från ett land till ett annat genom konsumtion av boende, mat och dryck, transporter, sevärdheter, etc. Det är just genom turism som många fattiga länder vänt utvecklingen från fattigdom till något som över tiden blivit bättre och går mot ett ökat välstånd. På ITB finns även alla dessa länder som nu fått mersmak och försöker locka ännu fler att besöka landet. På ITB görs affärer och det skrivs mängder av kontrakt mellan researrangörer och besöksnäringens leverantörer, t.ex. hotell, flygbolag och lokala företag. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR vilket är ca 67 miljarder kronor. I år väntas siffran bli ännu högre.

    Under mässan hålls en mängd olika seminarier där du kan lära dig mer om din egen bransch. De flesta seminarier är gratis (ingår i priset för att komma in på mässan). Lärande sker så klart även hos alla utställare där en del också ordnar seminarier eller korta presentationer av sitt land eller sin produkt. Du kan så klart även hitta allt inom teknologi som kan hjälpa dig att bli mer effektiv.

    Självklart kommer jag att åka dit och tillbringa onsdag till fredag i de olika hallarna för att träffa nya och gamla kontakter. Affärer blir det i form av blogginlägg om intressanta nyheter.

  • Kraftigt försämrad Sverigebild drabbar besöksnäringen

    Besöksnäringen i Sverige är beroende av att människor i andra länder har en positiv bild av Sverige. Sedan Donald Trumps uttalanden för några dagar sedan har bilden av Sverige internationellt försämrats kraftigt. Det visar siffror från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. I sociala medier är fallet brutalt. Antalet inlägg i sociala medier har sexdubblats och tonaliteten har gått från neutral till -43 procent. Detta är anmärkningsvärt. Tonaliteten i internationella traditionella medier har även den sjunkit markant, från neutral till -25 procent.

    Uttalandena från Donald Trump samt TV-inslag och artiklar i USA kommer att få återverkningar i form av färre turister från USA redan till sommaren. Amerikaner är väldigt känsliga när det gäller att resa till destinationer som upplevs som osäkra. Amerikanerna har uteblivit många gånger tidigare genom åren, bl.a. efter Tjernobyl då amerikanerna trodde att hela Sverige var radioaktivt. Politisk uppfattning bland amerikanerna spelar ingen roll när det handlar om deras personliga säkerhet. Bilder med utbrända bilar har visats i media och då anser amerikanen att det är farligt att resa till Sverige.

    Det finns även en risk för spridning av den försämrade bilden av Sverige till andra länder som ligger lite längre bort från Sverige med minskande turistinflöde som följdeffekt. Jag tror inte att danskar, finländare och norrmän avstår från att resa till Sverige till sommaren även om jag redan har fått frågan från en norrman om det är säkert att resa till Stockholm.

    Eftersom besöksnäringen inte är någon riktig och viktig bransch i svenska politikers ögon, så är jag inte förvånad över att regeringen mer eller mindre struntar i att göra något åt situationen. Tystnaden från regeringen beror troligen inte på att de sitter i krismöte om hur de ska rädda besöksnäringen från att tappa stort kommande sommar och eventuellt även långsiktigt. Nej, det finns säkert ingen plan på hur bilden av Sverige ska återupprättas och över tiden förstärkas. Fortsätter bilden av Sverige att försämras kommer krisen att förvärras och får återverkningar även på andra branscher, t.ex. exportindustrin. Vem vill köpa varor och tjänster från ett land som har dåligt rykte? Har Volvos reklam "Made by Sweden" plötsligt fått en annan innebörd än den hade för några dagar sedan?

    Det kommer att ta tid att reparera Sverigebilden och finns det ingen plan lär det ta lång tid.

  • Tågproblem, flygproblem och vägproblem hindrar besöksnäringen

    Kommunikationerna i Sverige är ett måste för att besöksnäringen ska kunna utvecklas i rätt takt över tiden. Tyvärr ser det inte så ljust ut varken för tåget eller flyget (som jag har skrivit om tidigare). Dessutom har vi i Sverige forfarande inte ens motorväg hela vägen mellan våra tre största städer. Ikväll har jag återigen drabbats av tågproblemen. Här är min berättelse och slutsats om vad som måste göras.

    Resan börjar med att tågtypen är utbytt. Ingen får sin reserverade sittplats utan får "välja fritt", dvs slåss om platserna eftersom antal platser i den här tågtypen är färre än i den andra. Jag och de andra tågpassagerarna är vana vid problem med tågen så alla anpassar sig. Strax innan avgång meddelas att ett trasigt tåg står på vårt spår och vi måste vänta ett tag innan vi kan börja resan. Efter knappt tio minuter kommer vi iväg, men nu är det tågkö ut från Stockholm, så det går långsamt och förseningen ökar. Kanske kan tåget köra in något av förseningen längre fram, men några minuter efter den tanken meddelar konduktören att vi har långsamma tåg framför oss, så vi kommer inte att kunna köra in någon tid. Jag kommer inte att hinna med min buss.

    Vi kommer till Västerås och där blir vi stående en stund innan lokföraren meddelar att det står ett annat trasigt tåg i Köping, som vi inte kan passera. Vi får helt enkelt ta en annan väg och lokföraren meddelar glatt att Sverige har ett helt rutnät av järnvägar, så det går att ta en omväg om man ska till Göteborg. Fram kommer man alltid. Det är kul att någon ombord är på gott humör. Kanske är det lite omväxling i jobbet att få köra en annan väg än den normala. Vi tar en omväg och tåget får vända för att komma in på rätt väg igen och snart är vi tillbaka på rätt spår och har passerat det trasiga tåget. Anländer till Örebro 1 tim och 10 minuter försenad på en sträcka som normalt tar 1 tim och 50 minuter. Jag hinner precis med den sista bussen mot Grythyttan. Tyvärr är detta en buss som stannar på fler ställen och den tar 1 tim 15 min istället för direktbussen som tar 55 min. I Grythyttan får jag låna skolans bil och det tar mig ca 20 min att köra till Loka Brunn. Det är becksvart och så dimmigt att det knappt går att se vägen. Loka Brunn ligger öde, men det lyser fortfarande välkomnande i restaurangen där restaurangpersonalen har nyckeln till mitt rum.

    Det är ingen nyhet att vi har problem med tågen i Sverige och min berättelse känns säkert igen av många luttrade resenärer. Jag överhörde en resenär som hade rest till Stockholm på morgonen och på den resan hade flera tåg gått sönder med stora förseningar. Sveriges politiker (alla partibeteckningar) fattade en mängd felaktiga beslut för 30-40 år sedan och dessa har aldrig gått att rätta till. Under många år hade resandet med tåg minskat till fördel för bilen och väldigt många järnvägar lades ner. Underhållet på de kvarvarande som kanske heller inte skulle vara kvar i framtiden minskades.

    Sveriges mest framgångsrika järnväg är Arlanda Express som genom åren fått många utmärkelser för sin punktlighet och service. Arlanda Express är privatägt och styrs inte av politiker. Staten är inte särskilt bra på att driva någon typ av verksamhet och borde därför inte heller driva ett tågbolag. Det gör säkert någon annan bättre. Privatisering är första steget för att få ordning på tågtrafiken i Sverige. En närliggande jämförelse är SAS och Norwegian. SAS som ägs till en stor del av stater har haft problem i så många år att alla har tappat räkningen. Norwegian växer och utvecklas och är nu snart större än SAS. Återigen ett exempel på att stater inte ska driva kommersiell verksamhet. Sälj ut eller överlåt statliga transportföretag till privata intressenter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons