• Singapore ligger långt före Sverige

    Singapore är betydligt mindre än Stockholms län. Om man lägger Singapore över Stockholm täcker det en yta från Gustavsberg i öster, Huddinge i söder, Ekerö i öster och Kista/Täby i norr. På den här ytan bor det 5,5 miljoner, vilket gör Singapore till ett av världens mest tättbefolkade länder. Här bor det 7 900 personer per km2 mot 4 900 personer per km2 i Stockholms stad (i Stockholms län är det bara 341 personer per km2).

    I Singapore finns det drygt 40 000 hotellrum (Sthlm stad ca 20 000 hotellrum, Sthlm län 31 000 hotellrum) som 2015 hade en beläggning på ca 85 % (Sthlm stad 71 %) med ett snittpris på ca 1620 kr (sthlm stad ca 1150 kr) och ett RevPAR på 1380 kr (Sthlm stad ca 815 kr). I Singapore har turismen minskat två år i rad och med nya hotell under byggnad kommer RevPAR att minska något de närmaste åren. I Stockholm ökar turismen och RevPAR väntas öka något de närmaste åren.

    Singapore är en fantastiskt stad för turister. Det finns världsattraktioner i Singapore. Den botaniska trädgården är ett UNESCO världsarv och är den mest fantastiska trädgårdsanläggningen jag har sett. Det är äkta vara från 1859 och har en samling av 750 000 växter. Orkidéträdgården och regnskogen var höjdpunkterna.

    I slutet av 2015 öppnade ett nytt konstmuseum, The National Gallery, i det helt ombyggda rådhuset och stadshuset som har länkats samman till en byggnad. Samlingarna utgörs av asiatisk konst. En mängd intressanta utställningar är redan planerade

    Singapore blev självständigt för 50 år sedan och har precis lagt allt firande under 2015 bakom sig. I förra veckan installerades det nya parlamentet från valet i slutet av 2015. Det styrande partiet återtog flera mandat i parlamentet sedan förra valet. Flera artiklar i ”The Straits Times” som grundades 1845 redogör för vad det nya parlamentet ska arbeta för på lång sikt för att göra Singapore ännu bättre för befolkningen. Framförallt är visionen mycket tydlig och siktet inställt på att göra Singapore bra för alla som bor och verkar här. Min upplevelse av Singapore är mycket positiv och för att få en balanserad bild av landet har jag studerat internationella rankinglistor och andra bedömningar. Singapore rankas högre än Sverige på väldigt många områden utom på listan över ”Freedom in the world” där Sverige rankas som ”Free” och är i topp och Singapore rankas som ”Partly Free” och ligger i mitten av världens länder.

    Här är några andra snabba jämförelser mellan Singapore och Sverige. Källorna är The Economist och CIA world fact book. Båda organisationerna är baserade i länder med full demokrati så nedanstående jämförelser är så sanna de kan bli även om de flesta som läser vidare säkert inte gillar att Sverige inte alltid ligger i topp

    Pisa-studien från 2012 visar att Singapore ligger mycket bättre till än Sverige. Plats 2 i matematik, plats 3 i läsförståelse och plats 3 i naturvetenskap. Sverige ligger på plats 38, 37 och 38. Singapore lägger 3 % av BNP på utbildning medan Sverige lägger 7 % av BNP på utbildning. Välutbildade personer har lättare att få jobb. Ungdomsarbetslösheten i Singapore är 7 % jämfört med 24 % i Sverige. Den totala arbetslösheten i Singapore är 2 % medan den i Sverige är 8 %.

    Singapore är världens mest hälsosamma land. Sverige kommer på plats 9. I Singapore är knappt  7 % av befolkningen feta. Detta med fetma ses som ett problem och en kampanj för att minska fetman har lanserats där målet är att hela befolkningen ska gå ner 1 miljon kilo i vikt. I Sverige är andelen feta 22 % av befolkningen, men det uppfattas inte som något problem. Singapore och Sverige har båda 2,7 sjukhusbäddar per 1000 invånare. Singapore spenderar 4,6 % av BNP på sjukvård medan Sverige lägger 9,7 %. I Singapore är förväntad livslängd 84,7 år, i Sverige 82,0 år.

    Singapore är ett av världens tryggaste länder. Vardagsbrotten, som polisen i Sverige inte hinner hantera, är obefintliga jämfört med många andra länder. Singapore är den renaste stad jag någonsin sett. Här är det enligt ordningsstadgan förbjudet att skräpa ner precis som i Sverige, men skillnaden är att här riskerar man att bli ertappad och få dryga böter om man skräpar ner. Attityden i Singapore är att här stämmer vi i bäcken istället för att först låta problem uppstå och sedan hitta en lösning. Här är det polisen som ser till att ingen skräpar ner. I Sverige anställer vi någon som sopar upp skräpet istället. I mordstatistiken ligger Singapore på plats 3 medan Sverige ligger på plats 12. Betydligt fler mord per invånare i Sverige alltså. Singapore och Sverige är bland de minst korrupta länderna i världen. Sverige på plats 4 med 87 poäng och Singapore på plats 7 med 84 poäng. Både Singapore och Sverige ligger bra till i bästa länderna att göra affärer i. I både Singapore och Sverige är det lätt att starta företag. Även på teknologi ligger vi jämsides. Singapore är det första landet jag besöker där accessen till Internet är lika snabb som hemma i Sverige. Singapore har trängselskatter för att minska biltrafiken och har precis öppnat en ny tunnelbanelinje och ska bygga ut systemet ytterligare. Samma idéer som i Stockholm.

    Singapore är rikare än Sverige mätt som BNP per person justerad för köpkraft (GDP PPP). Singapore ligger på 83 000 USD medan Sverige ligger på 45 000 USD. Om siffrorna inte justeras för köpkraft ligger Singapore och Sverige lika. Källa: The Economist.

    Singapore har fler invandrare än Sverige trots den kraftiga ökningen i Sverige det senaste året. Singapore är mångkulturellt och mångreligiöst. Det styrande partiet fick kritik vid förra valet för att man hade en för invandrarvänlig politik och detta gjorde att man förlorade platser i parlamentet. Inför valet i höstas lovade man att minska invandringen och fick då tillbaka fler platser i parlamentet. Just i dagarna, efter terrordåden i Indonesien, har alla (inklusive religioner och minoriteter) enats om att hålla ihop det mångkulturella och stå emot yttre hot för Singapores bästa.

    En slutreflektion. I Singapore har man ordning och reda på skolan, hälso- och sjukvården och jobben och klarar detta trots låga skatter (bara drygt 15 % i skattetryck). I Sverige har vi de sämsta skolresultaten någonsin, allt dyrare hälso- och sjukvård, en arbetslöshet högre än normalt för Sverige och ett skattetryck som är på väg att öka från redan höga 43 %. Trots att Singapore ligger långt före Sverige på de fyra viktigaste faktorerna för ett lands befolkning (även för svenskarna) skulle vi från ett svenskt perspektiv instinktivt uppmana Singapore att bli mer demokratiska och öka friheten för befolkningen. Säg att det skulle vara så att de som styr i Singapore vill ta ett steg mot högre frihet på listan över ”Freedom in the world”. Vilket land skulle de kunna ha som förebild? Sverige är väl inte direkt någon god förebild eftersom friheten i Sverige verkar ha en baksida där skola, sjukvård och jobben tar storstryk under ett tre gånger så högt skattetryck

  • Trendigaste hotellet i Singapore

    Jag har just checkat ut efter tre nätter på The South Beach i Singapore. Hotellet har öppnat ca 200 av de drygt 650 rummen och har en period av ”soft opening”. Byggnaden är ritad av Foster & Partners och inredningen är gjord av Philippe Starck. Efter att ha läst på allt mer om Singapore har jag fått bilden att mentaliteten är att vara proaktiv. Tänk efter före och hitta de bästa lösningarna. The South Beach lämnar inget åt slumpen när de väljer att arbeta med en av värdens mest kända arkitekter och en av världens mest känna inredare. Resultatet är fantastiskt. Byggnaden tar för sig i Singapore med sina hängande trädgårdar och öppna ytor på vissa våningsplan. Ett av de öppna våningsplanen är plan 18 där poolen ligger med utsikt över havet och centrala Singapore. Härifrån kan man också titta ner på Raffles Hotel där den berömda drinken Singapore sling uppfanns.

    Det första som möter gästen är en videovägg. Till höger ligger receptionen eller receptionerna som består av en lång rad med stora bord, skåp och ljuskrona. Borden är helt rena förutom den bärbara dator/läsplattan som receptionisterna använder. Telefon och andra tillbehör har receptionisten i en axel-/handväska. Allt är trådlöst även för de som arbetar i hotellet. De olika borden har uttryck från olika länder, bl.a. Frankrike och Kina. Beroende på antal gäster i hotellet och tidpunkt på dygnet bemannas olika många bord.

    The South Beach - borden i receptionen på vänster sida

    Hotellet har en av de bästa hissupplevelserna jag sett. För det första är hissen väldigt rymlig. Sex stora hissar tar gästerna till hotellrummen. Hissväggarna och mattan har ett intressant mönster med havsmotiv som när det belyses med olika färger ändrar karaktär. När ljuset i hissen är blått ser man en stor bläckfisk, när ljuset är rött ser man en stor fisk. Hissen har även snabbknappar till de viktigaste delarna i hotellet – lobby, pool, restaurang och möten.

    Hotellkorridorerna är bland de snyggaste jag har sett. Golv, tak och väggar går i samma stil och belysningen gör korridoren behaglig och ombonad. Korridormattan är tjock och perfekt ljuddämpande.

    Vi får ett hörnrum med utsikt över Raffles Hotel, havet samt Singapores centrum. Sängen är fantastisk med härligt bäddlinne, kuddar och täcken. Skrivbord med el-uttag som passar alla typer av stickkontakter. Gungstol som skrivbordsstol är en kul detalj. Automatiska persienner och gardiner. Minibaren har icke alkoholhaltiga drycker, men ingår istället i priset för hotellrummet. Wifi fungerar utmärkt. Singapore har över lag bättre wifi än Stockholm. Gratis wifi finns nästan överallt, t.o.m i vissa stadsdelar.

    Badrummet har fönster från golv till tak. Det finns badkar och separat dusch. Badrummet har väldigt många speglar så du ser dig själv från alla vinklar. Duschen har både regndusch och handdusch. Pall i duschen om man vill sitta och filosofera en stund. Badhanddukarna är underbart fluffiga. Bäst av allt i badrummet är toaletten. Den är automatisk och förstår när man kommer. Då öppnas toalettlocket automatisk och lite vatten sprejas i toalettstolen. Det är en japansk typ av toalett med varm toalettsits, vattenrengöring med två sprutmunstycken och lufttorkning. När man lämnar toaletten stänger den locket automatiskt och rengör sig själv.

    På 18 våningen finns ett stort fullt utrustat gym, pool, spelområde med biljard, pingis och fotbollsspel. Dessutom finns en bar och gott om sittplatser för att bara ta det lugnt i de fläktande vindarna i den 30-gradiga värmen.

    The South Beach - pool

    Restaurangen serverar en utmärkt frukost och har en frukostkock som gör omeletter. Allt finns i form av västerländsk och asiatisk frukost. I anslutning till lobbyn som har gott om sittplatser finns en lobbybar. VIP-loungen har inglasade rum för mindre möten. Här verkar trenden att hotellen gör något roligare av sina mötesavdelningar redan vara genomförd.

    Bäst av allt är personalen. Här är det lite mer informellt än på Fullerton Bay Hotel men lika vänligt och serviceinriktat. Byggnationen pågår för fullt av resterande hotellrum samt av restauranger och butiker i anslutning till hotellet. Hotellet och närområdet ska vara helt klart vid halvårsskiftet.

  • Detaljerna imponerar i hotellrummet

    Jag har precis checkat ut från Fullerton Bay Hotel i Singapore efter tre nätter. Det här hotellet är detaljernas mästare och inget verkar ha lämnats till slumpen. Vad kan ett hotellrum egentligen innehålla? Detta finns på Fullerton Bay Hotels hotellrum.

    Sängen är fantastik. Detta är troligen den skönaste sängen någonsin. Kuddmeny finns så klart. El-uttag vid varje sida på sängen - el-uttag som klarar av alla typer av el-kontakter. Jag har inte sett dessa el-uttag tidigare, men de skulle vara perfekta även i svenska hotell för att underlätta för gäster från t.ex. Storbritannien och USA. Det finns en hel manöverpanel vid sängen för att hantera belysning och gardiner. Vid sängen finns även en tyst väckarklocka av klassisk modell som lyser när man tar upp den. Öronproppar som inte behövs i det väldigt tysta rummet. Självklart en flaska vatten vid sängen och detaljen är en snygg hållare i skinn samt ett glas inklusive glasunderlägg. Självklart finns det is i ishinken vid minibaren. 

    Rummet har fönster från golv till tak och balkong. Gardinerna styrs via manöverpanelen vid sängen eller genom att dra lätt i dem. Skrivbordet har alla uttag man behöver - el-uttag, usb, koppling till TV, och kabel till Internet om man inte vill använda deras snabba gratis wifi. I skrivbordslådan finns linjal, gem, häftapparat, märkpennor och sax förutom brevpapper, vykort, kuvert och broschyrer. På skrivbordet finns en riktigt bra telefon, anteckningsblock med en riktigt bra penna, skrivbordslampa med tre olika ljuslägen och en liten vas med levande blommor. På bänken under TV:n finns en mobiltelefon med laddare som man kan låna när man går ut på stan. Mobilen har internet, så det är fritt surfande när man är ute och turistar. Wow! Det finns så klart en högtalare från Bose för att koppla in sin telefon för att lyssna på musik. För att inte känna sig ensam finns en lite nalle vid sidan. I hyllorna under finns böcker som handlar om Singapore och området samt tidskrifter. I hyllan finns även en skiva för att ha sin laptop på om man jobbar från sängen. En herrbetjänt står och väntar på att kläderna ska hitta sin rätta plats.

    Badrummet ligger bakom en skjutdörr med spegelglas. Badrummet har ett fönster från golv till tak till sovrummet. Självklart kan man trycka på en knapp för att en gardin som täcker fönstret kommer ner från taket. Det finns ett stort rymligt badkar med badsalt och på kortväggen finns så klart en TV, så att man kan titta på TV från badet. Det finns en separat dusch som har både regndusch och handdusch. Jo, avloppet har perfekt avrinning - inget vatten på badrumsgolvet och duschen har även frånluft i taket, så ingenting immar igen. Toaletten är dold bakom en separat skjutdörr. Badrumsprodukterna kommer från Bottega Veneta. Dessutom finns ett shaving kit, dental kit, kam och en del andra kompletterande gästartiklar. Belysningen i badrummet är perfekt och det finns även en nattbelysning. En annan detalj är att det finns en liten tvålhållare så att inte tvålen glider iväg. Stora badhanddukar, badrock och en extra fluffig badrumsmatta.

    I garderoben finns rikligt med riktigt tunga trägalgar, strykjärn och strykbräda i normal storlek. Här finns även ficklampa, skoputs, skohorn, paraply, shoppingbag samt påsar för tvätt. Självklart finns det även en yogamatta så att man kan hålla sig i form utan att gå till hotellets gym.

    Minibaren uppfattar man som en full bar med olika typer av glas och ett stort utbud av drycker. Självklart finns det även en nespressobryggare och tevattenkokare med olika kaffe- och tesorter. 

    Det är klart att man kan kan ställa in temperaturen och luftkonditioneringen i rummet. Säkerheten är utmärkt med en safe, säkerhetskedja på dörren, rfid-kortlås och ringklocka på dörren förutom knappar för stör ej och städa rummet.

    Rummet var perfekt städat, städades varje dag då även mina sladdar till dator och mobiltelefon rullades ihop för att skapa ordning och reda. Turndown varje kväll men en liten lapp från general manager där det stod att "vi har lämnat gardinerna öppna så att du kan njuta av den vackra kvällsutsikten". 

    Vem var det som tyckte att det är lätt att få med allt som behövs i ett hotellrum och sedan sköta allt perfekt?

  • Nytt deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Det är bara en vecka kvar till årets upplaga av Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Efter ett intensivt planerande under hösten och slutet av 2015 har vi nu fått ihop ett fantastiskt program.  Detta kommer att bli det bästa Hotel Market Seminars hittills. Här kan du titta på programmet.

    Du som läser det här inlägget kanske är en av de 240 personer (förra året 200) som hittills är anmälda för att delta i workshops, master classes och crash courses samt lyssna på intressanta talare och paneldiskussioner för att säkerställa att du hänger med i utvecklingen.

    Den här gången blir det också lättare att få kontakt med talare, utställare och andra deltagare genom vår app. som gör att all information finns samlad i din smarta mobil. Du som redan är anmäld kan enkelt ladda ner appen Guidebook och logga in för att välja programpunkter och få kontakt med talare, utställare och andra deltagare.

    Besöksliv och Travel News är mediapartners. Adyen, Ideas och Travel Click är huvudsponsorer och visar tillsammans med totalt 20 företag upp nyheter inom revenue management, bokning, distribution, gästrecensioner, marknadsföring och betalningar. Utan hjälp av dessa företag skulle det vara omöjligt att ordna Hotel Market Seminars. Tack mediapartners och sponsorer.

    Börja året med att satsa på att utveckla dina kunskaper. Hotel Market Seminars handlar den här gången om att öka nettointäkten, dvs. lite mer fokus på resultatet än bara på intäkterna. Det finns fortfarande några platser kvar om du inte vill missa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Anmäl dig på vår webbplats http://hotelmarketseminars.se/registrering/

  • Hotellen förstår inte gästen

    Många hotell rasar över de höga provisionerna som måste betalas till OTA:erna för bokningar. Varför kan inte gästen boka direkt istället? Det är ju (nästan) lika enkelt att boka ett hotellrum på hotellets egna webbplats.

    OTA:erna och hotellen har två helt olika synsätt på världen och på konsumenten. Hotellen är cementerade i den gamla världens ekonomi. Det handlar om att äga kapaciteten (fastigheten eller hyreskontraktet), leverera ett hotellrum och kringservice samt ge traditionell service enligt en beprövad affärsmodell. I den modellen ingår inte att en allt större andel av bokningarna belastas med höga provisioner. I den gamla världen hade hotellen makten och konsumenten fick helt enkelt anstränga sig lite mer för att få boka ett hotellrum på det "fina" hotellet. Än idag vill många hotell att konsumenten ska ta sig tid att ringa till hotellet för att boka.

    OTA:erna befinner sig i den nya världens ekonomi. Här handlar det om att tillhandahålla en plattform där säljare och köpare kan träffas för att göra affärer.  De äger ingen egen kapacitet, de levererar inga hotellrum eller kringservice utan har en helt ny affärsmodell där det är gratis för den ena parten (köparen) och där den andra parten (säljaren) betalar för att få affärerna. OTA:ernas stora fördel är att de tillhandahåller en överblick och underlättar för konsumenten att välja hotell. OTA:erna är mästare på att presentera information på ett sätt som konsumenten enkelt kan förstå och agera på. Detta är huvudförklaringen till att konsumenten i allt större utsträckning inte ens orkar besöka hotellets egen webbplats innan de bestämmer sig för att boka hotellrummet direkt hos en av OTA:erna.

    Så länge hotellen inte förstår hur konsumenten vill boka eller bryr sig tillräckligt mycket om gästens bokningsupplevelse kommer OTA:erna att ta en allt större andel av bokningarna. OTA:ernas affärsidé är att hjälpa konsumenten att välja hotell, enkelt och snabbt genomföra bokningen samt köpa hotellrummet till rätt pris. Det behöver inte vara det billigasta priset eftersom det finns andra fördelar som överblick, enkel bokning, tydlig bekräftelse, etc. Konsumenten älskar OTA:erna helt enkelt för att de har tröttnat på hur krångligt det är att boka ett hotell på hotellens villkor.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons