• Reflektioner från Los Angeles

    Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

  • Tänker du låta dina konkurrenter vinna?

    Tisdag den 13 januari 2015 är det dags för Hotel Market Seminars som den här gången ägnar en hel dag åt prissättning. Det är Annemarie Gubanski och jag som även i år ordnar Hotel Market Seminars som är vår version av de stora konferenserna kring revenue management som sker i bl.a. USA och England. Vi tycker att fler personer ska ha möjlighet att lära sig mer om revenue management här hemma i Sverige. Efter Hotel Market Seminars i januari i år, med ca 125 deltagare, fick vi väldigt bra omdömen och tror därför att det blir fler deltagare nästa gång. Dessutom är ämnet prissättning en nyckel till att kunna öka sin lönsamhet.

    Hotel Market Seminars vänder sig till revenue managers, general managers, hotellchefer, marknads- och försäljningschefer, bokningschefer samt alla andra som vill lära sig mer om prissättning.

    Konkurrensen om gästerna är idag mycket hårdare än tidigare på grund av många nya hotell, fler distributionskanaler, recensioner som når ut över hela världen och transparenta erbjudanden och priser. Allt detta påverkar hur hotellen sätter sina priser. Gör hotellet fel riskerar hotellet att distributionskostnaderna skjuter i höjden och att intäkterna inte blir så höga som de borde vara.

    Hotel Market Seminars är upplagt ungefär som förra gången. Vi har föreläsningar, paneldiskussioner och rundabordsdiskussioner. Genom rundabordsdiskussioner får deltagarna idéer kring prissättning och även tips om hur de kan hålla distributionskostnaderna i schack. Deltagarna får lära sig mer om hur de med hjälp av taktisk prissättning kan få fler gäster att välja att boka deras hotell direkt istället för via mellanhänder. Dessutom handlar en av rundabordsdiskussionerna om prissättning för restauranger och möten. Vi har flera av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att sätta rätt pris och därigenom maximera intäkterna i ett hotell på plats.

    Prissättningen på Hotel Market Seminars baseras på revenue management. För de som bokar in sig på Hotel Market Seminars och betalar senast den 28 november 2014 kostar det bara 3900 kr per person för hela dagen inklusive måltider. Med de kunskaper som en deltagare tar med sig från Hotel Market Seminars kommer den investeringen att återbetalas många gånger om.

  • Marriott mutar sina gäster

    Marriott har hittat rätt när det gäller wifi. Från den 15 januari 2015 erbjuder mer än 3800 Marriotthotell i över 70 länder alla gäster som har Marriotts lojalitetsprogram, Marriott Rewards, gratis wifi på hotellrummet. Men, det finns en hake till: Bokningen måste göras direkt till Marriott utan mellanhänder. Det går att boka direkt hos Marriott via Marriott.com, Marriotts mobila app, gratis telefonbokning till Marriotts callcenter eller direkt på något av Marriotts hotell. De gäster som har basnivå på Marriott Rewards får tillgång till basnivå på wifi. De gäster som har nivån guld och platinum får gratis förstärkt wifi där det finns. Med den går det utmärkt att ladda ner stora filer eller se på TV och film.

    Marriott utnyttjar möjligheten att styra fler bokningar till sina egna kanaler genom att erbjuda gratis wifi när bokningen sker i en direktkanal. Detta är just nu ett bra sätt att försöka få lite fler bokningar direkt istället för via mellanhänder. Gissar dock att Marriott gör ett undantag i företagsavtalen där wifi sannolikt ingår i avtalet även om bokningen går via någon av de stora affärsresebyråerna som de stora företagen använder.

    Tidigare har InterContinental infört gratis wifi för alla gäster som har deras lojalitetsprogram. Starwood och Hilton ger dock fortfarande bara medlemmar på högre nivå gratis wifi. Marriott sätter en ny standard som sannolikt många andra hotellkedjor kommer att följa efter. Jag gissar att inom ett par år ger alla hotell gratis wifi till sina gäster

  • Upplevelser värt en extra resa

    I helgen besökte jag Vals 1252 m över havet i sydöstra Schweiz. Orten är känd för sitt spa och sitt vatten, Valser. Vals har ca 1000 bofasta invånare. Huvudanledningen för vår resa var att titta på och besöka Therme Vals som är en spaanläggning byggd ovanpå Vals varma källa. Arkitekten är Peter Zumthor som 2009 belönades med Pritzkerpriset, som anses vara arkitekturens Nobelpris.

    Hotellet är från 1960-talet och har kvar sin karaktäristiska stil. Hela hotellkomplexet innehåller 1000 bäddar och ägs idag av orten Vals. 1993-1996 byggdes spaanläggningen mitt i hotellkomplexet mer eller mindre begravt i sluttningen. Tanken är att det skulle se betydligt äldre ut än hotellet och likna en antik badinrättning. Hela anläggningen är byggd av 60 000 stenar av kvartsit på en meter vardera.

    Therme Vals

    Detta är ett bra exempel på att det går att lyckas en bra bit bortom allfartsvägarna. Det tog en stund att ta sig till Vals på branta slingrande vägar, men spaanläggningen är definitivt värt en extra resa. Alla som funderar på att bygga ett spa måste besöka Vals.

    Hotellet heter 7132 och har några olika rumstyper. Vi valde ett rum inrett av japanen Kengo Kuma, prisbelönt professor vid Tokyouniversitetets arkitekturskola. Hotellrummet är ett riktigt mästerverk i design, materialval och kvalitet. 

    Det fanns en röd restaurang och en silverrestaurang samt en blå bar med terrass i söder med utsikt över berge. En sjurätters meny i silverrestaurangen var fantastisk. Frukost nästa morgon i den röda restaurangen höll högsta kvalitet på buffé och serverade rätter.

    Frukost i röda restaurangen

    Anläggningen är värt en extra resa särskilt för oss i hotellbranschen och för alla som redan driver ett spa eller planerar ett.

  • Sämre utsikter 2015 för besöksnäringen

    Hoppet är det sista som överger besöksnäringen. Alla hoppas vi på att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat, ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga eller inga andra förändringar som på något sätt drabbar besöksnäringen. Besöksnäringen kommer precis som alla andra branscher att påverkas av allt som händer i världen och i Sverige, så det är hög tid att lägga sista handen vid nästa års budget för att i alla fall ha någon idé om hur nästa år kommer att utvecklas. Många säger att det är meningslöst att planera för att omvärlden förändras så snabbt och oberäkeligt att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Jag hävdar bestämt att det är bättre med en plan än ingen alls. Det är fortfarande bra att ha mål och en idé om hur man ska ta sig till målet.

    Utsikterna för 2015 såg fram till häromveckan ganska positiva ut. Den nya regeringen har aviserat att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat och att arbetsgivaravgifterna för unga höjs i två steg med hälften nästa år och hälften 2016. Ett större hot är sannolikt aviserade skattehöjningar på inkomster, vilket leder till att det blir mindre pengar över i plånboken för konsumtion på hotell och restaurang. I veckan kom också prognoser för eknomin i Europa som återigen verkar vika ner och inte utvecklas så positivt som man tidigare trott. Detta innebär att turismen, dvs. resandet till det dyra Sverige minskar. Dessutom hävdar finansminister Magdalena Andersson att statens kassakista är tom vilket kan innebära ytterligare skattehöjningar. Ännu mindre pengar kvar för restaurangbesök när hyra, räntor och annat är betalt. Utsikterna för 2015 ser inte längre lika bra ut även om de flesta räknar med att Sveriges BNP kommer att öka nästa år.

    För att lyckas behålla intäkterna 2015 på samma nivå som 2014 bör besöksnäringen höja sina priser med 2-5 procent. Detta kan kompensera för ett visst volymbortfall på grund av höjda skatter för målgrupper som gärna reser och besöker restauranger. Eftersom det inte blir någon momshöjning blir prishöjningen inte direkt märkbar för konsumenten. Passa på att höja priserna redan nu under hösten när volymerna är höga och skatterna ännu inte höjts.

    För att lyckas behålla kostnaderna 2015 på samma nivå som 2014 måste de företag som har ungdomar anställda (med lägre arbetsgivaravgifter) på något sätt bli mer produktiva, dvs. använda arbetstimmarna mer effektivt. Det har blivit lite svårare att få tag i rätt personer, så det lär även bli en viss löneglidning förutom de vanliga lönehöjningarna. Med höjning av priserna och genom att arbeta lite mer produktivt kan besöksnäringen ligga kvar på samma resultatnivå även nästa år. I värsta fall får du som företagare/ägare till de små företagen återigen jobba lite mer för att få det att gå ihop.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons