• Brexit ger svensk turism kortsiktig uppgång

    Oavsett hur britterna hade röstat är det några som vinner på resultatet och några andra som förlorar. Nu blev det ja till att lämna EU och det första som hände var att det brittiska pundet sjönk som en sten gentemot den amerikanska dollarn. Pundet har inte varit så lågt värderat gentemot den amerikanska dollarn sedan 1985. Den svenska kronan försvagades rejält mot alla stora valutor utom pundet som sjönk knappt fem procent gentemot kronan.

    En svagare svensk krona är bra för turismen. Det blir billigare för utländska turister (utom de från Storbritannien) att besöka Sverige och dyrare för svenskar att turista utomlands. Om den svenska kronan fortsätter att vara svag finns det goda förutsättningar att sommarturismen i Sverige blir riktigt bra.

    En svagare svensk krona gynnar också de svenska exportföretagen, så affärsresandet lär vara fortsatt starkt under hösten. Detta bäddar för att 2016 kommer att bli ännu ett starkt år för svensk turism.

    Fortsättning följer men snart har vi vant oss vid att det i framtiden blir lite svårare att locka britter till Sverige och för svenskar att besöka Storbritannien. Förändringarna kommer dock att gå så långsamt att vi efter ett antal år har anpassat oss till ett nytt läge som vi då i framtiden kommer att ta för givet.

    Långsiktigt är dock slutenhet, egoism, konflikt, utanförskap och gränser riktigt dåligt för turism som definitionsmässigt står för nyfikenhet, öppenhet, gemenskap och möjlighet att dela och utbyta erfarenheter med andra kulturer. Brexit kommer att innebära ett steg tillbaka för turismen.

  • Nya idéer på HITEC för högre produktivitet

    Årets HITEC hålls i New Orleans med spännande föreläsare, lärorika seminarier och 869 montrar med branschens mest intressanta leverantörer av hotellteknologi. Trist att nästan inga svenskar är här och tar reda på vad framtidens gäster har för krav på teknologi och vad olika leverantörer kan hjälpa hotellen med redan idag samt vad de har för planer den närmaste framtiden.

    För andra året i rad finns ett antal start-ups i en alldeles egen sektion av utställningen. Dessa platser ges ut gratis till de nya företag som lyckas vinna en kvalificerad jurys förtroende och vinner pitchtävlingen dagen innan HITEC öppnar. Ett tjugotal företag klarar att kvalificera sig.

    Här är två företag som sticker ut.

    Maidbot är en robotdammsugare som är speciellt framtagen för hotell. Dammsugaren känner automatiskt av hotellrummet och bygger själv en karta över rummet som den kan följa när den dammsuger rummet. Den är liten och kommer åt alla delar även i ett trångt hotellrum. Inbyggda sensorer känner av om det finns något, t.ex. mögel eller fukt, på golvet som inte borde finnas där. Maidbot är en start-up med ett ungt team. VD, Micah Green till vänster på bilden och Senior Robotics Software Engineer Spyros Maniatopoulos till höger. De räknar med att ett hotell sparar ca 10 minuter av städtiden per hotellrum. En perfekt produkt för hotell i Norden som drivs av att vara så effektiva som möjligt.

    Maidbot, HITEC 2016

    TraknProtect är en tillämpning av Internet of Things för hotell. Systemet håller ordning på allt som sätts in i gästrummet/lånas ut till gästen, t.ex. extrasängar. I princip kan allt märkas upp med en liten tagg som sedan kan spåras var de befinner sig samt hur ofta de används. I den smarta mobilen kan vem som helst som arbetar på hotellet ta reda på var olika saker befinner sig. Inget letande i onödan vilket leder till snabbare service till gästen. Detta är sannolikt den första applikationen av internet of things för hotell. En perfekt idé för hotell i Norden som drivs av hög produktivitet med få anställda.

  • Nytt evenemang för hotell

    Nästa år, närmare bestämt, onsdag den 11 januari 2017 flyttar Hotel Market Seminars till Stockholm Waterfront Congress Centre för att samarbeta med ett nytt evenemang, Lounge Event, för beslutsfattare inom hotell och mötesanläggningar.

    Annemarie Gubanski och jag har arrangerat Hotel Market Seminars i tre år. Varje år har antal deltagare ökat och i januari i år träffades 260 personer på Courtyard by Marriott för att lyssna på intressanta talare, utbyta erfarenheter med kollegor i branschen samt titta på nya lösningar från branschens leverantörer. Hotel Market Seminars är Nordens årliga evenemang med fokus på hotellets intäkter och lockar  personer verksamma inom marknadsföring, försäljning och revenue management inklusive VD/ägare och ledningsgrupper.

    GastroNord är mest för restauranger och TUR är mest för marknadsföring och försäljning. Det har saknats en mötesplats för alla personer som är verksamma inom hotell. Därför startas Lounge Event som pågår både onsdag den 11 januari och torsdag 12 januari 2017. Målgruppen är beslutsfattare på olika nivåer som kommer att få träffa ett brett spektrum av leverantörer och lyssna på korta intressanta seminarier.

    Temat för nästa års Hotel Market Seminars är "med högre digitalt IQ ökar RevPAR". Många hotell har ett stort behov av att lära sig mer om hur de i den digitala världen attraherar fler gäster att boka i den mest kostnadseffektiva kanalen för hotellen. I den digitala världen handlar det också om att vara tillgänglig för gästen och göra det enkelt för gästen att rekommendera hotellet. Det är en djungel där ute och vi hoppas kunna bringa klarhet som leder till högre RevPAR för deltagarnas hotell.

    Just nu håller vi på att sätta ihop programmet och lägga upp samarbetet mellan Hotel Market Seminars och Lounge Event. Vi kommer att kunna bjuda på ett ännu bättre program och ännu fler utställare i januari 2017 än tidigare år.

  • 126 miljoner amerikaner har pass

    Världen förändras i allt snabbare takt vilket innebär att gammal fakta snabbt blir inaktuell. Det som lärdes ut i skolorna bara för 5-10 år sedan gäller inte längre. Det jag lärde mig på gymnasiet om världen i ämnena geografi, historia och samhällskunskap borde jag ifrågasätta en hel del av. En gammal sanning i om amerikaner är att bara 5 % har giltiga pass som gör att de kan resa utomlands. Jo, det var faktiskt sant på 1980-talet. 1992 hade antal amerikanska medborgare med pass ökat till 7 %. År 2002 hade 55 miljoner amerikaner pass vilket var 19 % av befolkningen. Tio år senare hade siffran ökat till 113 miljoner vilket var 36 % av befolkningen. 2016 har 126 miljoner amerikaner pass och är beredda att resa utomlands. De senaste tre åren har 23 % av amerikanerna rest utomlands. Mexico står för 36 % av utlandsresorna. Canada och Europa för 18% var. Det finns potential för Europa att attrahera fler amerikaner även om det just nu är lite motigt när amerikanska myndigheter avråder amerikaner från att resa till Europa på grund av risken för terror. 

  • Radisson blir kinesiskt

    Kinesiska HNA Tourism Group Co., baserade i Beijing, har tecknat ett avtal om att köpa Carlson Hospitality Group., med följande hotellvarumärken: Quorvus Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inns & Suites By Carlson. I förvärvet ingår också Club Carlson som är kedjans globala lojalitetsprogram. Köpet beräknas bli klart under andra halvåret 2016. 

    Carlson Hospitality äger också 51,3 % i Rezidor Hotel Group AB som är listat på Stockholmsbörsen. Denna aktiepost ingår också i överenskommelsen. När köpet är klart är de nya ägarna tvingade enligt svensk lag att lägga ett bud på resterande 48,7 % av aktierna i Rezidor Hotel Group AB, alternativt att minska sin ägarandel till under 30 %.

    Kan det bli så att en ändå ganska anrik hotellkedja med rötter i flygbolaget SAS med bas i Norden blir kinesisk? Kan Volvo bli kinesiskt, så kan väl även urnordiska hotell bli kinesiska.

    Bolagen har öppnat en webbplats med alla detaljer om förvärvet. Här är länken 

    HNA är redan den största ägaren i NH-Hotels baserat i Spanien med ca 400 hotell i 29 länder och i amerikanska Red Lion Hotels med ca 125 hotell.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons