• Deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Jag är extra glad idag när jag tittar på anmälningslistan till Hotel Market Seminars den 13 januari 2015. Nu har över 100 personer från olika hotell anmält sig. Vi har fler talare och fler utställare än förra året. Totalt räknar vi med att fler än 150 personer (deltagare, talare, sponsorer och utställare) deltar under dagen. 

    In i det sista håller vi på att finslipa på programmet för att alla deltagare ska få nya insikter kring prissättning som är årets tema och en nyckel till framgång för hotell. 

    • Visste du att det i några länder nu är förbjudet med Rate Parity i kontrakten med distributionskanalerna?
    • Visste du att nästa år ökar efterfrågan på hotellrum på nästan alla marknader och att de flesta hotell planerar att höja sina priser?
    • Visste du att många hotell bara följer sina konkurrenters priser och aldrig själva sätter sina egna priser? 

    På Hotel Market Seminars kommer dessa och många andra frågor att diskuteras. Vi har fått ihop riktigt bra ämnen för rundabordsdiskussioner och räknar med att många deltagare ska delta aktivt i diskussionerna.

    I år har vi närmare 20 utställare (jämfört med 10 förra gången). Förutom alla talare och diskussioner finns det tid att träffa många av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att sätta rätt pris och därigenom maximera intäkterna i ett hotell. Bland uställarna finns bl.a. TravelClick, Hetras, IdeaS, EzRMS, PriceMatch, RateTiger, Revinate, Siteminder och Oaky. Mediapartners är Besöksliv och Travel News.

    På fredag är det sista chansen att kunna boka priset 4 500 kr per person för hela dagen inklusive måltider. Det kan inte finnas någon chef i besöksnäringen som inte vill att medarbetarna ska utveckla sig inom sitt specialområde. Gå till Hotel Market Seminars och boka in dig nu på en gång. 

    Nästa år blir bättre, men konkurrensen är knivskarp, distributionskostnaderna skenar och det blir allt svårare att sätta rätt pris. Börja det nya året med att lära dig att bli bättre på prissättning. Här är länken till mer information och anmälan till Hotel Market Seminars tisdag den 13 januari 2015.

    Hoppas att vi ses den 13 januari 2015

  • Hotelldirektören misslyckas med badrummet

    I många mindre företag (och kanske även i en del större) är det bråda tider att slutligen fastställa budgeten (resultat, investeringar och kassaflöde) för 2015. Alla hotelldirektörer i hela världen vill investera för att förbättra sitt hotell jämfört med sina konkurrenter för att få fler gäster som betalar ett högre pris. På mångas önskelistor står säkert hotellrummens badrum som normalt renoveras vart 15-20 år. Ofta får de stå på önskelistan några år innan fastighetsägaren och operatören har kommit överens om en fördelning av investeringen.

    Det finns säkert några väldigt glada hotelldirektörer som i år har fått sin önskan uppfylld och nu äntligen har fått pengar till badrumsrenovering. Den senaste tiden har jag bott på många olika hotell med både gamla, renoverade och nya badrum. Tyvärr har inget av hotellen lyckats få ordning på alla viktiga detaljer. Ett tips är att läsa recensioner om det egna hotellet på Tripadvisor. Där finns det mesta skrivet även om badrummen.

    Kraven

    Är hotellet klassificerat ska kraven för stjärnklassen uppfyllas

    Här kommer min lista på vad som är minimum i ett badrum daterat 2015.

    • Möjlighet att stänga dörren till toaletten
    • Bra ventilation som ventilerar ut dålig lukt samt fukt efter en varm dusch
    • En rymlig fristående dusch (inte duscha i badkaret) utan insyn (bodde nyligen i ett rum där duschen var en glasbox mitt i rummet)
    • En dusch som har tillräckligt vattentryck och som har kranar som man förstår
    • En dusch som håller tätt, dvs. där inte vattnet rinner ut på golvet i badrummet
    • Badhandukar ska kunna nås från duschen
    • Badrumsmatta (tvättbar) som man kan stå på när man kommer ut ur duschen (är även i viss mån ett halkskydd)
    • Tvättställ i rätt storlek där man kan skölja ansiktet med vatten utan att slå huvudet i en hylla och utan att vatten skvätter överallt
    • Belysning vid badrumsspegeln för att kunna raka sig/sminka sig
    • Avställningsytor för egna toalettartiklar
    • Tillräckligt med fluffiga handdukar i olika storlekar (många hotell snålar och bestämmer sig för att gästen klarar sig med två handdukar)
    • Krokar eller handduksvärmare att hänga upp handdukarna på
    • Tvål och shampoo av god kvalitet, extra toapapper, tandborstglas
    • El-uttag, hårtork

    Trevligt om det finns

    Det skulle vara väldigt trevligt om även följande fanns i ett badrum daterat 2015

    • Golvvärme
    • Badrock och tofflor
    • Tandkräm (fick detta på Hyatt vilket ledde till att jag köpte samma märke i affären)
    • Gästartiklar, t.ex. raklödder, engångsrakhyvel, engångstandborste, tandtråd och annat som de flesta måste ta med sig
    • Förstoringsspegel med belysning
    • Dimbar belysning
    • Badrumsvåg

    Det verkar ju ganska lätt att i vart fall få med grundkraven, men inget av de ca 10 hotell jag har bott på de senaste månaderna har ens alla rätt på grundkraven. Några av hotellen är dessutom nybyggda eller nyligen renoverade. Det kostar inte mer att göra rätt än att bygga fel. Problemet är att beslutsfattaren inte har rätt kompetens och inte tar hjälp från specialister. Det är trots allt inte så enkelt som man tror, annars skulle väl i vart fall något av de 10 hotellen uppfyllt kraven.

  • Besöksnäringen vinnare på regeringskrisen

    Igår beslutade riksdagen att anta Alliansens budget vilket borde resultera i ett stort jubel i besöksnäringen. Det blir ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga och det blir heller ingen höjning av restaurangmomsen (vilket inte heller fanns med i regeringens budget). En annan positiv effekt för besöksnäringen är att skatterna inte höjs på högre inkomster, vilket är glada besked för de delar av branschen som lockar personer med högre inkomster (läs: dyrare hotell och restauranger). Med regeringens föreslagna skattehöjningar fanns en uppenbar risk att konsumtionen av lite dyrare produkter skulle minska. Regeringen sitter kvar till nästa val den 22 mars 2015 och får då helt enkelt administrera den budget som riksdagen antagit för 2015.

    En annan effekt av regeringskrisen är att Sveriges trovärdighet i ett internationellt perpektiv minskar. Det visar sig i en försvagad svensk krona gentemot andra valutor. Detta innebär att det blir billigare för utländska besökare att turista i Sverige. Med en fortsatt försvagning av den svenska kronan kan besöksnäringen se fram emot en rekordsommar 2015. 

    Problemet för alla företagare - oavsett bransch - kvarstår dock. Det råder en stor osäkerhet om vilka spelregler som ska gälla. Den här osäkerheten lär dessutom finnas kvar ett tag till och om inget revolutionerande händer i valet den 22 mars 2015 även framöver. Kanske är detta en ny osäkerhet som företagare får lära sig att leva med. Uppenbarligen kan osäkerheten även leda till positiva effekter. Just idag är besöksnäringen vinnare på både regeringskris och den antagna statsbudgeten för 2015.

  • Nästa digitala revolution för hotellen

    Årets Pandox Hotellmarknadsdag hade temat "Changes in the media landscape" och innehöll som vanligt ett spännande och intensivt program med några av de bästa talarna inom området.

    Hotellbranschen står inför en andra revolution i den digitala världen. Jag har känslan av att många hotell tycker att uvecklingen går för snabbt och ännu inte riktigt har hunnit hantera den första revolutionen i den digitala världen.

    Idag sker hälften av alla bokningar via någon form av mellanhand. Detta kan vara allt från Tripadvisor som förmedlar en potentiell gäst till hotellet via betald länk till hotellets webbplats till en OTA som tar hand om själva bokningen. De flesta hotell har upptäckt att mellanhänderna kostar pengar och det börjar bli riktigt dyrt. Ett exempel baserat på verkliga siffror är att idag betalar hotellen i New York, som är en av de marknader i världen med högst efterfrågan, 20-30 % av logiintäkten för att skaffa gäster (provisioner, försäljning och markadsföring).

    Det kommer att bli värre men sannolikt också annorlunda. För bara några dagar sedan berättade Amazon att de ska ge sig in i hotellbokningar och i första hand öppna detta för sina 20 miljoner mest lojala kunder. För hotellen är det bra med fler stora aktörer på marknaden som konkurrerar med varandra. Det spekuleras i vad Google, Apple och Facebook kommer att göra inom resor och hotell. Samtliga har team som arbetar med resor och hotell. Apple har dessutom sedan många år ett patent på att samla allt kring resandet i den smarta mobilen. Cindy Estis Green från Kalibri Labs berättade på Pandox Hotellmarknadsdag om utveckingen och den kraftiga ökningen av kostnaderna för att skaffa gäster till hotellen.

    Cindy Estis Green på Pandox Hotellmarknadsdag 2014

    Provisionerna har sedan 2009 ökat med ca 40 % medan logiintäkterna bara ökat med 20 %. Denna utveckling kommer att accelerera enligt Cindy Estis Green som för några år sedan tog fram rapporten "Distribution Channel Analysis" som baserades på underlag från över 20 000 hotell.

    Alla påverkas -  fastighetsägare, operatörer och varumärken - kedjor såväl som fristående hotell samt både stora och små bolag. För alla aktörer handlar det om att bygga upp sin egen kunskap och ta tag i sin egen framtid.

    Nästa tillfälle till nya kunskaper är den 13 januari 2015 i Stockholm på Hotel Market Seminars som den här gången handlar om prissättning.

  • Reflektioner från Los Angeles

    Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons