• Meny för armband

    Just nu håller jag på att testa ett armband från Fitbit

    Det börjar bli allt vanligare med armband med funktioner för träning och hälsa. Den nyligen lanserade Apple Watch innehåller även den ett antal funktioner för att hålla koll på välbefinnandet. Mitt armband från Fitbit håller koll på hur mycket jag rör mig, tränar, sover, äter, dricker och antal hjärtslag. Vad har nu detta med besöksnäringen att göra?

    Fitbit Charge HR

    Fitbit och andra armband kommer att påverka restaurangbranschen i mycket stor utsträckning i framtiden. Fitbit är i själv verket ett sätt att bli medveten om sin egen hälsa och en hjälp att förbättra sin hälsa. Det går att sätta upp mål och sedan följa upp vägen mot målet. Ett mål är att hålla en balans mellan förbrukning av energi och intag av energi. Förbrukningen håller Fitbit koll på själv genom att mäta rörelser och puls. Intag av energi måste användaren själv logga i sin smarta mobil. Det är här problemen börjar för restaurangbranschen. För att helt enkelt veta hur mycket energi jag stoppar i mig måste jag logga mat och dryckers energiinnehåll mätt i antal kalorier. Det finns självklart en databas med mängder av ingredienser och maträtter som har fördefinierade kalorimängder, men när jag äter på en restaurang är det i princip omöjligt att veta vad maten innehåller och hur många kalorier det finns i maträtten.

    Fitbit och andra armband kommer att göra allt fler personer medvetna om den egna hälsan vilket kommer att leda till att människan av ren självbevarelsedrift kommer att vilja göra något åt eventuella problem eller helt enkelt förbättra hälsotillståndet. Den första användargruppen är de som redan idag tränar och är fokuserade på sin hälsa. Nästa grupp som "tvingas" bära "hälsoarmband" är äldre personer som får hälsotillståndet övervakat av sjukvården. Nästan lika snabbt kommer barn att "tvingas" bära hälsoarmband av sina föräldrar. Trycket på restaurangbranschen kommer först (och ganska snart) från hälsomedvetna. De restauranger som förstår dessa nya behov hos professionella konsumenter kommer att ligga lite före alla andra och sannolikt lyckas lite bättre.

    Fitbit börsnoterades för några dagar sedan. Aktien har sedan dess stigit och värdet på bolaget är idag ca 63 miljarder kronor.

  • Robotar tar över hotelljobben

    Den roligaste nyheten på HITEC var utan tvekan hotellroboten SaviOne. Här är en film på 35 sekunder som visar hur den fungerar (klicka på bilden).

    Detta är det första steget i att automatisera allt fler funktioner på ett hotell. SaviOne kan hitta till alla rum från receptionen inklusive åka hiss alldeles på egen hand. Roboten ringer till hotellrummet när den är framme vid hotellrumsdörren så att gästen vet att leveransen har kommit fram. När leveransen skett kan gästen bedöma servicen genom att svara på en fråga som visas på robotens bildskärm.

    Det mest intressanta av allt är prissättningen. Det fungerar som inhyrd arbetskraft och kostar ca 25000 kr per månad och då tillkommer ju inte några arbetsgivaravgifter. SaviOne kan arbeta dygnet runt sju dagar i veckan. Den behöver bara ladda sig själv i laddstationen (ungefär som en automatisk dammsugare eller gräsklippare) någon stund varje dag när det inte är några leveranser. Roboten finns idag i tjänst på två Aloft-hotell - ett av Starwoods varumärken.

  • Sverige på HITEC

    Två svenska företag ställer ut på HITEC i år. Assa-Abloy är här som vanligt och berättar att de nu har över 30 000 hotellrum som har lås som kan öppnas med mobilen. När de beskriver säkerheten och hur lösningen fungerar blir man imponerad och lite stolt över att företaget är svenskt. Om jag fattade beslut om hotellrumslås skulle jag utan tvekan välja lås som kan öppnas med mobilen och också välja Assa-Abloy som leverantör.

    InnSpire är ett svenskt företag som har utvecklat ett nytt innovativt TV-system för hotell. Systemet finns på bl.a. Grand Hotel i Stockholm och The Thief i Oslo. Systemet är mer användarvänligt både för gästen och för hotellet än många andra system på marknaden. InnSpire har vunnit HTNG:s (hotellvärldens standardiseringsorgan) "Most innovative hospitality technology award". Jag har själv använt InnSpire på Hotel Bloom i Bryssel. Om jag fattade beslut om hotell-TV-system skulle jag utan tvekan välja ett system som är lätt att använda för gästen för innehåll som gästen har med sig (Spotify, m.fl.), erbjuder enkla sätt att marknadsföra hotellet till gästen under vistelsen samt är enkelt att sköta för hotellet. InnSpire är en utmärkt leverantör.

    Det här blogginlägget kanske låter som ett reklaminslag, men jag gillar väl genomtänkta och innovativa lösningar som ger hotellgästen en bättre upplevelse och hotellet nya möjligheter samtidigt som systemet är enkelt att sköta. Därför kan jag inte låta bli att uppmärksamma två svenska företag som är i världsklass.

  • Var är alla revenue managers?

    535 personer från 130 hotellföretag deltog på HSMAI ROC i Austin, Texas under måndagen. Det var som vanligt en fullspäckad dag som började redan kl 8 med en utblick över världsekonomin. Kina är nu det land som spenderar mest turistpengar i andra länder, följt av USA och Tyskland. Resandet från Kina förväntas fortsätta att öka och USA är en prioriterad destination eftersom det numera också är lättare att få ett visum som gäller i tio år. (Visum till Europa gäller bara en gång.) Det är sannolikt att den amerikanska dollarn stärks de närmaste åren vilket torde leda till en viss inbromsning i antal turister som reser till USA, men också till en ökning av amerikaner som reser utomlands.

    Under flera parallella programpunkter diskuterades allt från hur man stimulerar efterfrågan, meta search, mobila webbplatser, distribution till karriärvägar och hur revenue managern kan bli bättre på att samarbeta och presentera data på ett begripligt sätt.

    Självklart var total revenue management eller snarare total profit management i fokus. Det ställs högre krav på att en revenue manager ska förstå vilka bokningar som genererar högst resultat.

    Ett nytt och mycket uppskattat inslag var sex Pecha Kucha presentationer. På bara 6 min och 40 sek fick deltagarna en inblick i olika ämnen. Flera av presentationerna var riktigt bra, men den som enligt min mening vann handlade om hur viktigt det är att förenkla och inte göra revenue management mer komplicerat än vad det egentligen är.

    Hotellen i USA är nu också på väg att bli mer dynamiska i sin prissättning genom att även justera rabatter samt priserna på olika rumstyper för olika veckodagar. Detta har blivit möjligt tack vare fler funktioner i nya hotellsystem. Det visar sig att om man kan sälja till rätt pris redan från början ökar intäkterna jämfört med om man låter receptionisterna arbeta med uppförsäljning, t.ex. till nästa rumstyp.

    Mot slutet var orden hårda från hotellen gentemot både meta search och OTA. Här i USA gillar man dock rate parity och har svårt att förstå hur man skulle kunna hantera prissättningen om inte rate parity fanns.

    Jag fick en bra uppdatering om vad som händer inom revenue management i USA samt en hel del väldigt konkreta nya kunskaper om att tillämpa revenue management på nya sätt.

    Nu hoppas jag bara att fler svenskar kommer till nästa HSMAI ROC onsdag den 22 juni 2016 i New Orleans. Vi har mycket att lära och detta är ett bra tillfälle att lära mer och nätverka med de som är bäst på revenue management.

  • HSMAI ROC och HITEC i Austin

    Det är dags för HSMAI ROC (revenue optimization conference) som i år hålls i Austin, Texas. I år handlar programmet om digital marknadsföring, segmentering, prissättning, en statusuppdatering hur långt branschen har kommit med total revenue management och givetvis distribution. Jag ser fram emot måndag. Det är alltid spännande att höra diskussionerna, få nya idéer och ny kunskap. Hoppas också att fler personer från Norden är på plats för att lära sig mer om revenue management. Jag tar med mig idéer till nästa Hotel Market Seminars i Stockholm tisdag den 12 januari 2016.

    Jag ser även fram emot HITEC med seminarier och ca 500 utställare de följande tre dagarna. I år gissar jag att de flesta utställare har uppdaterat sina system att fungera med smarta mobiler och läsplattor. Förra året visade många utställare upp nyheter för hotellrummen. I år tror jag att det handlar mer om digital marknadsföring med hjälp av all data som samlas in på hotellen.

    Rapporter kommer i bloggen under nästa vecka.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons