• Nästa digitala revolution för hotellen

    Årets Pandox Hotellmarknadsdag hade temat "Changes in the media landscape" och innehöll som vanligt ett spännande och intensivt program med några av de bästa talarna inom området.

    Hotellbranschen står inför en andra revolution i den digitala världen. Jag har känslan av att många hotell tycker att uvecklingen går för snabbt och ännu inte riktigt har hunnit hantera den första revolutionen i den digitala världen.

    Idag sker hälften av alla bokningar via någon form av mellanhand. Detta kan vara allt från Tripadvisor som förmedlar en potentiell gäst till hotellet via betald länk till hotellets webbplats till en OTA som tar hand om själva bokningen. De flesta hotell har upptäckt att mellanhänderna kostar pengar och det börjar bli riktigt dyrt. Ett exempel baserat på verkliga siffror är att idag betalar hotellen i New York, som är en av de marknader i världen med högst efterfrågan, 20-30 % av logiintäkten för att skaffa gäster (provisioner, försäljning och markadsföring).

    Det kommer att bli värre men sannolikt också annorlunda. För bara några dagar sedan berättade Amazon att de ska ge sig in i hotellbokningar och i första hand öppna detta för sina 20 miljoner mest lojala kunder. För hotellen är det bra med fler stora aktörer på marknaden som konkurrerar med varandra. Det spekuleras i vad Google, Apple och Facebook kommer att göra inom resor och hotell. Samtliga har team som arbetar med resor och hotell. Apple har dessutom sedan många år ett patent på att samla allt kring resandet i den smarta mobilen. Cindy Estis Green från Kalibri Labs berättade på Pandox Hotellmarknadsdag om utveckingen och den kraftiga ökningen av kostnaderna för att skaffa gäster till hotellen.

    Cindy Estis Green på Pandox Hotellmarknadsdag 2014

    Provisionerna har sedan 2009 ökat med ca 40 % medan logiintäkterna bara ökat med 20 %. Denna utveckling kommer att accelerera enligt Cindy Estis Green som för några år sedan tog fram rapporten "Distribution Channel Analysis" som baserades på underlag från över 20 000 hotell.

    Alla påverkas -  fastighetsägare, operatörer och varumärken - kedjor såväl som fristående hotell samt både stora och små bolag. För alla aktörer handlar det om att bygga upp sin egen kunskap och ta tag i sin egen framtid.

    Nästa tillfälle till nya kunskaper är den 13 januari 2015 i Stockholm på Hotel Market Seminars som den här gången handlar om prissättning.

  • Reflektioner från Los Angeles

    Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

  • Tänker du låta dina konkurrenter vinna?

    Tisdag den 13 januari 2015 är det dags för Hotel Market Seminars som den här gången ägnar en hel dag åt prissättning. Det är Annemarie Gubanski och jag som även i år ordnar Hotel Market Seminars som är vår version av de stora konferenserna kring revenue management som sker i bl.a. USA och England. Vi tycker att fler personer ska ha möjlighet att lära sig mer om revenue management här hemma i Sverige. Efter Hotel Market Seminars i januari i år, med ca 125 deltagare, fick vi väldigt bra omdömen och tror därför att det blir fler deltagare nästa gång. Dessutom är ämnet prissättning en nyckel till att kunna öka sin lönsamhet.

    Hotel Market Seminars vänder sig till revenue managers, general managers, hotellchefer, marknads- och försäljningschefer, bokningschefer samt alla andra som vill lära sig mer om prissättning.

    Konkurrensen om gästerna är idag mycket hårdare än tidigare på grund av många nya hotell, fler distributionskanaler, recensioner som når ut över hela världen och transparenta erbjudanden och priser. Allt detta påverkar hur hotellen sätter sina priser. Gör hotellet fel riskerar hotellet att distributionskostnaderna skjuter i höjden och att intäkterna inte blir så höga som de borde vara.

    Hotel Market Seminars är upplagt ungefär som förra gången. Vi har föreläsningar, paneldiskussioner och rundabordsdiskussioner. Genom rundabordsdiskussioner får deltagarna idéer kring prissättning och även tips om hur de kan hålla distributionskostnaderna i schack. Deltagarna får lära sig mer om hur de med hjälp av taktisk prissättning kan få fler gäster att välja att boka deras hotell direkt istället för via mellanhänder. Dessutom handlar en av rundabordsdiskussionerna om prissättning för restauranger och möten. Vi har flera av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att sätta rätt pris och därigenom maximera intäkterna i ett hotell på plats.

    Prissättningen på Hotel Market Seminars baseras på revenue management. För de som bokar in sig på Hotel Market Seminars och betalar senast den 28 november 2014 kostar det bara 3900 kr per person för hela dagen inklusive måltider. Med de kunskaper som en deltagare tar med sig från Hotel Market Seminars kommer den investeringen att återbetalas många gånger om.

  • Marriott mutar sina gäster

    Marriott har hittat rätt när det gäller wifi. Från den 15 januari 2015 erbjuder mer än 3800 Marriotthotell i över 70 länder alla gäster som har Marriotts lojalitetsprogram, Marriott Rewards, gratis wifi på hotellrummet. Men, det finns en hake till: Bokningen måste göras direkt till Marriott utan mellanhänder. Det går att boka direkt hos Marriott via Marriott.com, Marriotts mobila app, gratis telefonbokning till Marriotts callcenter eller direkt på något av Marriotts hotell. De gäster som har basnivå på Marriott Rewards får tillgång till basnivå på wifi. De gäster som har nivån guld och platinum får gratis förstärkt wifi där det finns. Med den går det utmärkt att ladda ner stora filer eller se på TV och film.

    Marriott utnyttjar möjligheten att styra fler bokningar till sina egna kanaler genom att erbjuda gratis wifi när bokningen sker i en direktkanal. Detta är just nu ett bra sätt att försöka få lite fler bokningar direkt istället för via mellanhänder. Gissar dock att Marriott gör ett undantag i företagsavtalen där wifi sannolikt ingår i avtalet även om bokningen går via någon av de stora affärsresebyråerna som de stora företagen använder.

    Tidigare har InterContinental infört gratis wifi för alla gäster som har deras lojalitetsprogram. Starwood och Hilton ger dock fortfarande bara medlemmar på högre nivå gratis wifi. Marriott sätter en ny standard som sannolikt många andra hotellkedjor kommer att följa efter. Jag gissar att inom ett par år ger alla hotell gratis wifi till sina gäster

  • Upplevelser värt en extra resa

    I helgen besökte jag Vals 1252 m över havet i sydöstra Schweiz. Orten är känd för sitt spa och sitt vatten, Valser. Vals har ca 1000 bofasta invånare. Huvudanledningen för vår resa var att titta på och besöka Therme Vals som är en spaanläggning byggd ovanpå Vals varma källa. Arkitekten är Peter Zumthor som 2009 belönades med Pritzkerpriset, som anses vara arkitekturens Nobelpris.

    Hotellet är från 1960-talet och har kvar sin karaktäristiska stil. Hela hotellkomplexet innehåller 1000 bäddar och ägs idag av orten Vals. 1993-1996 byggdes spaanläggningen mitt i hotellkomplexet mer eller mindre begravt i sluttningen. Tanken är att det skulle se betydligt äldre ut än hotellet och likna en antik badinrättning. Hela anläggningen är byggd av 60 000 stenar av kvartsit på en meter vardera.

    Therme Vals

    Detta är ett bra exempel på att det går att lyckas en bra bit bortom allfartsvägarna. Det tog en stund att ta sig till Vals på branta slingrande vägar, men spaanläggningen är definitivt värt en extra resa. Alla som funderar på att bygga ett spa måste besöka Vals.

    Hotellet heter 7132 och har några olika rumstyper. Vi valde ett rum inrett av japanen Kengo Kuma, prisbelönt professor vid Tokyouniversitetets arkitekturskola. Hotellrummet är ett riktigt mästerverk i design, materialval och kvalitet. 

    Det fanns en röd restaurang och en silverrestaurang samt en blå bar med terrass i söder med utsikt över berge. En sjurätters meny i silverrestaurangen var fantastisk. Frukost nästa morgon i den röda restaurangen höll högsta kvalitet på buffé och serverade rätter.

    Frukost i röda restaurangen

    Anläggningen är värt en extra resa särskilt för oss i hotellbranschen och för alla som redan driver ett spa eller planerar ett.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons