• Hotellen tappar kontrollen på sina priser

    Bråken om "Rate Parity" fortsätter. Skyscanner (en resewebbplats för metasök) har överklagat till Storbritanniens konkurrensmyndighet (CMA) domen om att de stora bokningswebbplatserna kan erbjuda sina trogna kunder lägre priser. Dessa priser syns så klart inte i metasökmotorerna och det drabbar självklart Skyscanner och andra webbplatser som arbetar med metasök.

    Överklagandet innebär att konkurrensmyndigheten (CMA) nu återigen måste undersöka om prissättningen av hotellrum sker enligt gällande konkurrenslagar.

    För hotellen innebär detta att on-line travel agents (OTA) nu måste omförhandla alla kontrakt med hotellen och ta bort regeln att de kan sälja hotellrum till ett lägre pris till en sluten grupp av trogna kunder. Skyscanner menar att om OTA:erna började sälja hotellrum till lägre priser till sina trogna kunder så skulle kunden bli mindre benägen att leta efter lägre priser på andra ställen på Internet, t.ex. på metasökmotorer. Detta skulle i sin tur minska konkurrensen och därmed hålla uppe priserna.

    I Tyskland är rate parity sedan i år olagligt, vilket innebär att dessa villkor inte längre finns med i avtalen med OTA:erna.

    Rate parity handlar om vem som ska få bestämma priset på ett hotellrum till konsumenten. Är det producenten, dvs. hotellet, eller är det distributören, dvs. resebyrån (alla typer av mellanhänder)? Om avtalen med OTA:erna innehåller ett villkor om rate parity är det hotellet som bestämmer priset till konsumenten. Om detta villkor inte finns i avtalen är det distributören som bestämmer priset. Tidigare beslut av konkurrensmyndigheter verkar i distributörens riktning, dvs. hotellen håller på att förlora rätten att bestämma priset till konsumenten för sina egna hotellrum.

    Om rate parity förbjuds innebär detta i förlängningen att hotellen måste ha betydligt bättre kontroll på vem som får vilket pris eftersom alla priser kommer att kunna säljas i alla typer av bokningskanaler till det pris som distributören önskar. Ett problem som redan finns är att priser för grupper och wholesalers börjar synas ute i bokningskanalerna och det kanske inte hotellen hade tänkt sig.

  • Ledningen i företagen bryr sig inte om framtiden

    Gång på gång visar undersökningar att de som ska ut och resa använder Internet för planering och bokning. Den senaste undersökningen visar att idag är det 90 procent som använder Internet vid planering och bokning av resor jämfört med 50 procent 2006. Konsumenten befinner sig idag on-line.

    De flesta känner till att jag under många år har basunerat ut budskapet att hotell, restauranger och alla andra typer av företag i besöksnäringen måste synas på Internet. Budskapet verkar inte gå fram särskilt bra. Det hjälper inte ens att skriva boken "Att sälja hotellrum i en digital värld" för att även nå de som knappt har någon närvaro alls på Internet. Bristen på närvaro och synlighet på Internet är en riktigt stor katastrof för svensk besöksnäring.

    Min analys och förklaring är att ledarna i besöksnäringen helt enkelt inte bryr sig om att hänga med i utvecklingen. Momssänkningen, de lägre arbetsgivaravgifterna för unga och andra förbättringar för att driva små- och medelstora företag i Sverige har fördröjt omställningen till framtiden. Det blev lite enklare att fortsätta som vanligt. Den tiden är över för den här gången. Nu blir besöksnäringen tvungna att ställa om.

    Börja med att få ordning på det absolut grundläggande:

    • Se till att du har något att berätta. Bestäm dig för vad du står för och varför någon ska bli intresserad av just ditt företag. Vänd dig till en noga utvald målgrupp. Den som vänder sig till alla är hopplöst ute sedan många år tillbaka.
    • Bygg en närvaro (webbplats) som konsumenten kan se på sin dator, läsplatta och smarta mobil. Innehållet är olika, utseendet är olika och konsumenten använder de på olika sätt.
    • Se till att konsumenten kan köpa dina produkter/tjänster on-line. Teknologin för bokning, beställning, betalning, bekräftelser, biljetter måste fungera på ett smidigt sätt i datorn, läsplattan och mobilen. Ett finger - en minut är den nya standarden för att göra en bokning i den smarta mobilen.

    Detta är det enda sättet att få gäster till hotellet nu och i framtiden. Det spelar ingen roll hur bra rum, service, mat & dryck du har om ingen vet om det eller kan boka/köpa dina produkter/tjänster.

  • Vill du dela på 600 000 kr?

    Torsdag den 9 oktober 2014 är sista dagen för att söka Stockholms stads Innovationsstipendium. Sju förslag får dela på 600 000 kr vilket innebär att varje vinnare i de sju olika kategorierna får ca 85 000 kr. Besöksnäringen är en viktig näring för Stockholms stad och därför är en av kategorierna besöksnäring. Förra året inkom drygt 10 förslag inom kategorin besöksnäring. Flera av idéerna var väldigt bra och efter att ha läst koncept och affärsplaner samt lyssnat på presentationer utsågs Spontano till vinnare. Förenklat erbjuder Spontano sista-minuten-aktiviteter för Stockholmare och besökare i mobilen som används för sök, bokning, betalning och biljettleverans. Spontano har gjort det möjligt för alla Stockholmare att bli lite mer sponana. Idén har uppmärksammats av många och har fått flera priser och utmärkelser.

    Det behövs mer innovation och utveckling inom kategorin besöksnäring för att Stockholm ska fortsätta att utvecklas både för oss som bor här och för alla som besöker Stockholm. Det enda du behöver göra är att presentera en bra idé som juryn tycker är värd att belöna. Äran och uppmärksamheten visar att andra tror på din idé och prispengarna kan vara injektionen som krävs för att du ska kunna genomföra din idé.

    Ansöker gör du direkt på den officiella webbplatsen för Stockholms stads Innovationsstipendium

  • Nobis skapade 200 Stockholmsambassadörer

    Design Hotels höll sitt årsmöte på Moderna Museet i Stockholm onsdag till fredag förra veckan. Förutom internationella talare som bl.a. berättade om de senaste trenderna inom resande och lyxkonsumtion fick medlemshotellen i Design Hotels också höra om hur Design Hotels de senaste åren ökat antal medlemmar till ca 280 hotell. De senaste 15 månaderna ansökte ca 500 hotell om medlemskap. Design Hotels antog 49 av dessa som lyckades uppfylla de högt ställda kraven på att bli medlem. Design Hotels har sannolikt världen mest intressanta samling hotell för resenärer som vill bo riktigt bra när de är ute och reser. I Stockholm är Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Stallmästaregården, Hotel J och Nordic Light Hotel medlemmar.

    Nobis var en fantastisk värd för cocktail, lunch och galamiddagen i Skeppsholmskyrkan. Jag har genom åren ätit otaliga konferensluncher och tycker att jag kan bedöma kvalitet på mat och service. Lunchen som serverades på Hotel Skeppsholmen i torsdags var i högsta internationella världsklass. Uppdukning, dekorationer, smak, presentation, service och tempo var det bästa jag någonsin upplevt i Sverige. Hotellägare, direktörer och andra representanter från Design Hotels som sett det mesta kände sig tvungna att ge spontana positiva kommentarer.

    Stockholm visade sig från sin allra bästa sida med fantastiskt sensommarväder. Delegaterna samlades utanför Skeppsholmskyrkan för cocktail i den fortfarande varma sensommarkvällen. Stämningen under kvällens middag i Skeppsholmskyrkan var magisk. Mat och service återigen fantastisk. Helhetsupplevelsen för Design Hotels årsmöte fick betyget "bästa årsmötet hittills" av många deltagare.

    Nobis lyckades genom perfekta arrangemang göra alla de ca 200 delegaterna från hela världen till ambassadörer för Stockholm. Det är ovärdeligt. Tack Nobis!

  • Mer dricks till städerskorna på Marriott

    Marriott vill höja lönerna för sina städerskor och hoppas att gästerna kommer att hjälpa till. Idén kommer från Maria Shriver, f.d. fru till Arnold Schwarzenegger. Hon driver kvinnofrågor och har under många år talat med städerskor på hotell där hon övernattat. Baggagebärare och servitörer får i regel dricks, medan kvinnorna som städar sällan ser någon dricks. Marriott kommer framöver att lägga ett kuvert i varje hotellrum för dricks till städerskan. De föreslår att gästen ger mellan 1 och 5 dollar per dag i dricks. Undrar om Courtyard by Marriott i Stockholm och Renaissance by Marriott i Malmö kommer att lägga ut dessa kuvert i hotellrummen. Vad blir i så fall de rekommenderade beloppen?

    Minimilönerna för städerskor är ca 11 900 kr per månad räknat på hela USA. I stora hotell i större städer som har avtal med facket är lönerna ca 22 800 kr per månad. Hur mycket extra skulle en städerska som arbetar på Marriott tjäna på dricksen? Om en städerska städar två rum per timme blir det mellan 30 000 kr och 150 000 kr per år i dricks, vilket ökar månadslönen med mellan 2 500 kr och 12 500 kr (mellan 11 % och 55 % högre lön).

    I Sverige har vi bilden av att hotellstäderskor i USA är väldigt dåligt avlönade. Den bilden stämmer inte och med Marriotts nya drickssystem blir lönerna mellan 25 300 kr och 35 300 kr per månad. Löner på de här nivåerna i Sverige betraktas definitivt inte som låglönejobb.

    Blir det lite dricks till städerskorna även i Sverige? Nej, det stämmer inte med vår kultur i Sverige så i Sverige lär inte gästen hjälpa till att höja städerskornas löner.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons