• Radisson blir kinesiskt

    Kinesiska HNA Tourism Group Co., baserade i Beijing, har tecknat ett avtal om att köpa Carlson Hospitality Group., med följande hotellvarumärken: Quorvus Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inns & Suites By Carlson. I förvärvet ingår också Club Carlson som är kedjans globala lojalitetsprogram. Köpet beräknas bli klart under andra halvåret 2016. 

    Carlson Hospitality äger också 51,3 % i Rezidor Hotel Group AB som är listat på Stockholmsbörsen. Denna aktiepost ingår också i överenskommelsen. När köpet är klart är de nya ägarna tvingade enligt svensk lag att lägga ett bud på resterande 48,7 % av aktierna i Rezidor Hotel Group AB, alternativt att minska sin ägarandel till under 30 %.

    Kan det bli så att en ändå ganska anrik hotellkedja med rötter i flygbolaget SAS med bas i Norden blir kinesisk? Kan Volvo bli kinesiskt, så kan väl även urnordiska hotell bli kinesiska.

    Bolagen har öppnat en webbplats med alla detaljer om förvärvet. Här är länken 

    HNA är redan den största ägaren i NH-Hotels baserat i Spanien med ca 400 hotell i 29 länder och i amerikanska Red Lion Hotels med ca 125 hotell.

  • Svenska hotell har dålig koll på Rate Parity

    Rate Parity är förbjudet i Frankrike, Italien och Tyskland. I Sverige finns en frivillig överenskommelse mellan Konkurrensverket och Booking.com som i princip alla OTA:er följer. Regeln i kontrakten är att hotellet inte behöver ha Rate Parity mellan OTA:er, men dock mellan den OTA man skriver avtal med och hotellets egen webbplats. Om alla har samma regel blir det ju i praktiken Rate Parity. Konkurrensverket är grundlurat av Booking.com.

    Triptease har undersökt om hotellen har Rate Parity på sina webbplatser och i OTA:erna. I Sverige hade närmare 30 % av de undersökta hotellen ett lägre pris på OTA:erna än på den egna webbplatsen. Dessa hotell har definitivt diskvalificerat sig från att klaga på höga provisioner från OTA:erna eftersom de inte ens har koll på vilka priser de har i olika distributionskanaler.

    I USA är det fortfarande tillåtet med Rate Parity, men här är hotellkedjorna betydligt mer aggressiva mot OTA:erna. Det senaste är att mer eller mindre alla stora hotellkedjor driver en kampanj att alla ska boka direkt på kedjornas webbplatser. För att styra fler bokningar till de egna webbplatserna erbjuder kedjorna att webbplatsbesökaren blir medlem och då får mellan 2-10 % rabatt på BAR. Medlemspriserna presenteras totalt öppet och visas även för de som inte är medlemmar. Bli medlem och få 2-10 % rabatt. Detta är ett sätt att kringgå Rate Parity. Kalkylen är fantastisk för hotellkedjorna. Genom att ge upp till 10 % rabatt sparar hotellet mellan 5-15 % i distributionskostnader.

    Motdragen från OTA:erna har inte låtit vänta på sig. Expedia har börjat ta bort bilder och recensioner från hotell som inte ger Expedia Rate Parity. De stora kedjorna kan säkert hålla ut, medan det blir lite svårare för fristående hotell.

    Under 2016 är det sannolikt att myndigheterna i flera europeiska länder skärper till reglerna kring Rate Parity. Kanske är det dags för hotellen att lära sig lite mer om hur man ska hantera världen utan Rate Parity.

  • Besöksnäringen är tyst i flygfrågan

    Framtiden för flyget är en av besöksnäringens viktigaste strategiska frågor nu och i framtiden. I veckan presenterade regeringens utredare Anders Sundström sin utredning om Stockholmsområdets flyg. Han konstaterar att det är bättre att satsa på en utbyggnad av Arlanda och samla allt flyg från både Bromma och Arlanda på samma flygplats. Detta kräver dock ytterligare en rullbana samt utbyggda terminaler och annan infrastruktur. Oavsett vad som händer behöver Arlanda i alla fall rustas upp menar Jakob Wallenberg idag i SvD. Våra nordiska grannländer har varit mer förutseende och utvecklat sina flygplatser över tiden.

    Jag reser en hel del från Arlanda till Norden och norra Europa. Det är bara flygplatsen Tegel i Berlin som är i sämre skicka än Arlanda, men Berlin öppnar nästa år sin helt nya flygplats med en kraftigt utbyggd kapacitet.

    Arlanda blir det första intrycket av Stockholm, Sveriges huvudstad, för både affärsresenärer och fritidsresenärer. Trots Arlandas dekorationstrick (som är väldigt bra) med kända Stockholmsprofiler räcker det inte att dölja år av eftersatta investeringar. Ett eftersatt Arlanda är helt och hållet politikernas ansvar. De som drev utvecklingsfrågorna stoppades av de som satte miljöfrågorna i första rummet. Idag drivs flygets framtid av miljörörelsen som vill lägga ner en av Stockholms flygplatser för att istället bygga bostäder. Det finns en stor risk att nedläggningen av Bromma beslutas innan Arlanda är rustat att ta emot framtidens resenärer. Händer detta kommer besöksnäringen att bli en av de stora förlorarna.

    Besöksnäringen borde därför uppträda mycket tydligare och kraftfullare i debatten om att utveckla Arlanda som nav för flygförbindelser i Norden med en mängd interkontinentala direktlinjer som i sin tur förstärker möjligheterna till många europeiska direktlinjer. Detta skulle skapa goda förutsättningar att utveckla besöksnäringen i hela Sverige. Det blir lätt att flyga till Arlanda och sedan byta flyg till någon annan del av Sverige (eller andra delar i Norden).

  • Skickligast revenue managers i USA

    Tripadvisor har undersökt när det är billigast att boka hotell inför sommarsemestern. Det är bra att veta för konsumenten, men det visar också klart och tydligt hur bra hotellen är på revenue management. USA ligger långt före resten av världen. Här är det billigast att boka upp till två månader i förväg, men priserna ändras relativt lite, bara 7 procent, under tiden fram till ankomstdatum. Detta tyder på att amerikanska revenue managers har riktigt bra känsla för efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Europa är det billigast att boka 3-5 månader i förväg och här kan besparingen vara upp till 23 procent. Större besparingar tyder på att europeiska hotell är lite sämre på att förstå efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Asien är det ännu mer si och så med revenue management. Billigast är det att boka 3 månader i förväg, men priserna stiger 3-5 veckor före ankomstdagen för att sjunka ca 2 veckor före ankomstdagen. Här verkar det som om revenue managers har svårt att förstå efterfrågan och gästens betalningsvilja.

    Tripadvisor har även undersökt stora städer och här varierar framförhållningen mellan 2 och 7 månader och besparingarna mellan 10 % och 55 %. Generellt är det billigare att vara ute i god tid (2-3 månader) än att boka sent, såvida inte revenue managers är lite okunniga och i panik sänker priset två veckor innan ankomst.

  • Färre varumärken är bättre än fler?

    Nordic Choice Hotels i Norden meddelade nyligen att de ska minska antal varumärken. Clarion Collection och Quality Resorts försvinner. Nordic Choice Hotels går emot trenden att skapa allt fler varumärken.

    Flera av de stora megakedjorna menar att det behövs ett varumärke per målgrupp och just nu är det på modet att skapa varumärken som attraherar en designmedveten yngre målgrupp. Exempel är Edition från Marriott, Even från Intercontinental, Cordis från Langham Hotels, Jen från Shangri-La, Canopy från Hilton samt W-hotels och Aloft från Starwood. Till och med Best Western har nu ett eget varumärke för designmedvetna som heter Vib (som i Vibrant).

    Det är inte lätt för konsumenten att hålla isär alla olika varumärken. Nordic Choice Hotels är sannolikt på rätt spår när de minskar antal varumärken. 

    Oavsett vilken väg hotellkedjorna väljer handlar det om att fylla varumärket med ett intressant innehåll för den målgrupp som varumärket vänder sig till. Det är en lång resa att bygga ett starkt varumärke. Allt börjar med en stark värdegrund som attraherar målgruppen och särskiljer varumärket från konkurrenterna. Detta är betydligt svårare än att sätta ihop en manual med krav på alla fysiska attribut som varumärket ska innehålla.

    Ett starkt varumärke byggs genom att alla medarbetare verkligen lever efter varumärkets värdegrund och kontinuerligt och konsekvent har rätt beteende gentemot gäster och medarbetare.

    Jag var deltog nyligen i en workshop tillsammans med ca 20 millennials (generation Y) på ett hotell med ett känt skandinaviskt varumärke. För nästan alla av deltagarna var detta första mötet med varumärket. Hotellets fysiska tillstånd motsvarade inte ens lågt ställda förväntningar och personalen var på gränsen till otrevlig. Ingen av deltagarna kommer någonsin att sätta sin fot i ett hotell med det här varumärket igen trots att jag försökte förklara att de faktiskt har riktigt bra hotell i andra städer. Poängen är att ett varumärke blir aldrig starkare än den senaste upplevelsen.

    Kanske är det bättre att satsa lite mer pengar på färre varumärken och att säkerställa att leveransen verkligen fullföljs istället för att skapa allt fler varumärken som ser bra ut på ytan men inte lyckas hålla sina löften.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons