• Ingen tror på Hilton

    Hilton försöker ta poäng som moralens väktare när man förra måndagen annonserade att de kommer att fasa ut porrfilmerna på hotellen allteftersom kontrakten med ägarna/franchisetagarna förnyas. Hilton är långt ifrån först av de internationella hotellkedjorna. Här i Norden är det vanligare med porrfria hotell än de som erbjuder porrfilm, bl.a. är det porrfritt på de båda största hotellkedjorna Scandic och Nordic Choice Hotels samt på en mängd fristående hotell.

    Den troliga bakgrunden till att det just nu blir porrfritt på Hilton är att intäkterna från betal-TV, där porrfilmen stod för 90 % av tittandet, har sjukit som en sten de senaste åren. Frågan om hotellet ska tillhandahålla porrfilm eller inte via TV:n på gästrummen har alltid varit ett brännande ämne och för de allra flesta hotell fick pengarna styra moralen. Porrfilmerna finansierade i princip hela TV-systemet. Nu när ingen längre betalar för att se porrfilm kan hotellen utan problem hålla en hög moral.

    Jag tror dock inte att de flesta hotell har skaffat sig en bättre moral idag än de hade tidigare. Idag tillhandahåller hotellen en allt snabbare uppkoppling till Internet som i många fall dessutom är gratis. Den lämpar sig alldeles utmärkt för att titta på film. Vilken typ av film får ni räkna ut själva.

  • Dags för Uber och Airbnb att betala skatt

    Den senaste tiden har media rapporterat om protester över hela världen från privatpersoner, yrkesgrupper och myndigheter mot bl.a. taxitjänsten Uber och övernattningstjänsten Airbnb. Dessa tjänster är en del av den nya delningsekonomin och den är definitivt här för att stanna. De positiva krafterna är så starka att de inte längre kan stoppas, så protesterna lär bara fördröja men inte stoppa utvecklingen.

    Det finns några väldigt enkla lösningar för att göra den gamla världen lite mindre upprörd, men först lite om varför dessa lösningar växer som en löpeld just nu.

    Det finns tydliga drivkrafter som gör att delningsekonomin har uppstått och fungerar allt bättre. Teknologin har utvecklats och möjliggjort att säljare och köpare enkelt kan få kontakt och göra upp affären. Internet möjliggör att köpare och säljare ger omdömen om varandra för att på så sätt bygga en trovärdighet som gör att man vågar genomföra en affär. Människors värderingarna har förändrats i riktning mot en hållbar värld där det är fint att dela på resurser som kan användas av flera personer.

    Tidigare befann sig världen i en fas av hyperkonsumtion där vi lockades att köpa varor och tjänster med hjälp av reklam och krediter. Det handlade om individuell konsumtion. Den som ägde mest var vinnare. Idag är detta förlegat och istället handlar det om att dela på resurserna. Det fungerar tack vare att man tillhör en grupp som litar på varandra.

    Köpare och säljare av t.ex. Uber och Airbnb har inga problem att köpa och sälja tjänsterna. Båda parter tycker att detta är ett fantastiskt sätt att göra affärer. En part har en resurs som är ledig och/eller som kan användas för att tjäna pengar och den andra parten har ett behov av tjänsten. Det finns många företag som Uber och Airbnb som tillhandahåller den teknologi som krävs. Köpare, säljare och teknologiföretagen förstår inte problemet alla andra verkar ha med delningsekonomin.

    Motparten, dvs. den gamla världens ordning, är upprörda för att det handlar om nya ekonomiska modeller som i många fall erbjuder lösningar till ett lägre pris än vad som är tillgängligt i den gamla världen. Den nya världen bygger på eget företagande snarare än anställning och undergräver enligt den gamla världen de etablerade anställningsformerna och den traditionella relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ny teknologi ersätter gammal teknologi, t.ex. taxameter i taxi. De nya lösningarna är i regel ännu smartare och kan mäta mer än den gamla teknologin fastän på ett nytt sätt. Myndigheterna är upprörda eftersom den nya delningsekonomin inte betalar skatt på samma sätt som den gamla världen. Lagen hänger inte med i utvecklingen och då är det lättast att ropa på ett förbud för det nya.

    Den nya delningsekonomin har flera goda syften. Det första är att dela på resurser som ändå inte används till 100 % av den som äger resursen. Det andra är att ägaren till resursen kan få en intäkt som i sin tur kan innebära ett arbete och/eller intäkter som i sin tur används för konsumtion.

    Det första steget mot en lösning på de problem som den gamla världen upplever är att börja mäta och analysera delningsekonomin. Vi har världens mest effektiva och världen mest ansedda Skatteverk. Det första steget är att alla företag som förmedlar resurser/tjänster blir skyldiga att rapportera transaktionerna till Skatteverket precis på samma sätt som bankerna rapporterar hur mycket ränta, utdelningar, försäljningar, etc. som skett av varje person som har ett konto i banken. Den teknologin som Uber och Airbnb använder har inga som helst problem att skicka uppgifter om hur mycket någon har köpt eller sålt tjänster för till Skatteverket. Lagen är tydlig på vilka inkomster som ska tas upp till beskattning. På det här sättet är problemet med att den nya delningsekonomin också ska betala sin del i skatt sannolikt löst.

    Jo, det är fler problem som måste lösas, men via inrapportering till Skatteverket blir storleken på delningsekonomin synlig och därmed kan man avgöra om det verkligen är problem på andra områden. Det kanske visar sig att delningsekonomin löser problem i samhället och är bra för Sveriges ekonomi i stort.

    Istället för att ropa på förbud kan Sverige kan bli ett föregångsland och kartlägga delningsekonomin samt hitta ett sätt att delningsekonomin också är med att bidra till det gemensamma samhället och inte bara till de inblandade aktörerna.

  • Bli en skickligare revenue manager

    Det blir en spännande höst för alla revenue managers i Sverige. Sommaren har varit bra på många destinationer och de goda tiderna lär fortsatta under hösten. Hyfsad fart på ekonomin i Sverige och en svag svensk krona som lockar fritidsresenärer att besöka Sverige. Det lär bli fullt upp för alla revenue managers.

    Stanna upp för ett ögonblick och fundera på hur du ska vidareutveckla dina kunskaper för att bli ännu skickligare i ditt jobb. Det finns några bra tillfällen till detta på hemmaplan under hösten och i början på nästa år.

    Revenue Forum

    Först ut är Revenue Forum som hålls i Stockholm måndag den 14 september, i Göteborg tisdag den 15 september och i Köpenhamn onsdag den 16 september. Programmet börjar kl 14:30 och du får lyssna på Ulrich Pillau från Hetras, Michael McCartan från Duetto och Erik Tengen for Oaky. Det bästa av allt är att träffa alla kollegor i branschen och utbyta erfarenheter.

    Anmälan sker på Revenue Forum

    Hotel Market Seminars

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för Hotel Market Seminars för tredje året. Första året samlades 125 personer, andra året 200 personer och i år hoppas vi på ännu fler. Hotel Market Seminars arrangeras av Annemarie Gubanski och mig. Vi lovar att programmet kommer att bli ännu mer spännande än tidigare år och även tilltala försäljnings- och marknadschefer samt hotellchefer och hotelldirektörer.

    Anmälan sker på Hotel Market Seminars

  • Belöning för idéer inom besöksnäringen

    Nu har du som sitter och ruvar på en alldeles särskilt bra idé eller innovation för besöksnäringen chansen att få pengar att utveckla den vidare.

    Idag öppnade ansökan till Stockholms stads Innovationsstipendium som i år firar 30-årsjubileum.  För fjärde året i rad är "Besöksnäring" en av de sju kategorierna som får dela på 600 000 kr, vilket innebär drygt 85 000 kr till dig som lämnar in det vinnande förslaget inom kategorin besöksnäring. 

    Nytt för i år är att alla som bor, studerar eller arbetar i Stockholm län har möjlighet att söka stipendium. Syftet är att stimulera och uppmuntra i första hand personer som arbetar utan stöd från företag eller institutioner att utveckla innovationer. De tre senaste åren har vi fått in många spännande förslag till kategorin besöksnäring. Det har varit fysiska produkter och tjänster eller en kombination av dessa. Vi i juryn har bedömt innovationerna efter deras tekniska, kommersiella och samhällsekonomiska betydelse och det har under alla år varit svårt att välja vinnaren bland alla bra bidrag.

    Jag är även i år ordförande i kategorin besöksnäring och i juryn finns sedan tidigare år Ninna Engberg och Per Frankelius. I år har vi fått förstärkning av Thomas Andersson, VD på Stockholm Visitors Board, och Stina Algotson, VD på Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Idag hade vi kick-off och blev fotograferade mitt på Sergels Torg i Stockholm.

    Juryn 2015 i Stockholms stads innovationsstipendium

    Sista ansökningsdag är tisdag den 13 oktober. Stipendierna kommer att delas ut i samband med en ceremoni i Stadshuset i anslutning till Nobelveckan.

  • Nyheter från sommaren 2015

    När du har haft semester har det varit full fart i hotellvärlden. Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna under sommaren 2015

    Rate Parity förbjudet i Frankrike

    I Frankrike är det nu helt förbjudet att ha villkor för rate parity i distributionsavtalen. Det är därför fritt fram för hotellet att hålla lägre priser på sina egna hemsidor om de vill.

    I övriga Europa har Booking.com och Expedia ändrat sina villkor så att de inte kräver rate parity för andra bokningskanaler men dock att hotellet inte säljer till lägre priser när bokningen kommer direkt till hotellet (t.ex. via telefon eller egen webbplats).

    Fortsättning följer…

    Smart mobil blir hotellrumsnyckel

    Starwood har hotellrumsnyckel i Apple Watch och i smarta mobiler för den gäst som önskar. Hilton lanserade sina hotellrumsnycklar i den smarta mobilen i dagarna. Kedjorna tävlar om vem som kommer att ha den bästa lösningen.

    Utvecklingen går snabbt. Hänger du med i ditt hotell?

    Billboard effect gäller inte längre

    För ett antal år sedan visade resultatet av forskning på Cornell att om de hotell som fanns med på de olika OTA:erna fick fler bokningar på sina egna webbplatser än hotell som inte fanns med i OTA:erna. Detta fick namnet ”billboard effect” (fritt översatt: annonseffekten). Nu visar en ny större undersökning att konsumenten i större utsträckning bokar via OTA även om de både besökt hotellens webbplats och OTA:er.

    Airbnb tar affärer från hotellen

    En analys av marknaden i New York visar att Airbnb påverkar hotellen negativt. I New York har Airbnb nu ca 7,5 % av utbudet av ”hotellrum”. Det är ganska liten skillnad i snittpris mellan hotellen och Airbnb i New York. Det är sannolikt att Airbnb har liknande påverkan på andra hotellmarknader.

    Tripadvisor har blivit en OTA

    Tripadvisor har sin så kallade ”instant booking” vilket gör dem nästan till en OTA. Nu är 235 000 hotell bokningsbara via ”instant booking” på Tripadvisor. Hela projektet är i en testfas och det är inte bestämt hur det ska lanseras på olika marknader.

    Nytt all-time-high för USA-hotellens kvalitet

    JD Powers (USA:s Råd & Rön) noterar att hotellen för första gången ligger över 800 på en 1000-gradig skala när konsumenterna bedömer hotellens kvalitet 2015. Analytiker på JD Powers menar att Tripadvisor har hjälp och tvingat hotellen att bli mer gästfokuserade och säkerställa att gästen blir nöjd.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons