• Airbnb krossar hotellen i kreativitet

    Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.

    När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.

    När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.

    Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.

    Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.

    Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.

  • Programmet blir det bästa hittills

    Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

  • Google kan ge dig fler gäster

    Digitaliseringen sköljer över alla branscher i hela världen och besöksnäringen står inför stora förändringar framöver. Jag möter ofta många som arbetar i besöksnäringen som är helt överväldigade över allt nytt och hur snabbt förändringarna sker på alla fronter. De flesta vet helt enkelt inte var de ska börja. Här är några tips och idéer om hur alla kan hänga med lite mer i alla förändringar.

    Du ska bara göra två saker till att börja med: Google och Facebook

    Allra först ska du söka efter ditt eget företag på Google och på Google Maps (kartor). När du hittar den egna verksamheten ska du säkerställa att du har ett konto som tillåter dig att ändra och lägga till information om ditt företag. För att förstå hur allt fungerar ska du börja med att läsa om Google My Business som delvis finns på svenska så att det ska vara lätt för alla på hemmaplan att komma igång. Inget är så enkelt så att kunskapen bara kommer till dig utan ansträngning. Du måste helt enkelt avsätta några timmar så att du förstår möjligheterna att synas för dina potentiella gäster. Dessa timmar kommer du att få tillbaka många gånger om i framtiden. Avsätt också några tusenlappar och annonsera på Google. Pröva något som är väldigt specifikt för ditt företag som du vill nå ut med. Då får du mer för annonspengarna. Om du får mer affärer ska du vara väldigt glad, men det viktigaste just nu är att du skaffar dig kunskap om hur det är att annonsera och hur annonseringen fungerar.

    Nästa steg är att se till att du är närvarande på Facebook. Börja med att läsa om Facebook Business som också den delvis finns på svenska för att det ska vara lätt att komma igång. Lägg upp en sida på Facebook och börja fyll den med innehåll. Mitt bästa tips är att titta på hur andra har gjort för att få idéer på vad man kan göra. Även här måste du sätta av några timmar så att du förstår möjligheterna att både synas och hålla kontakten med dina befintliga och potentiella gäster. Det kommer att löna sig att lägga några timmar på Facebook. Du ska även annonsera på Facebook för att lära dig hur detta fungerar. Sats även här några tusenlappar som brukar räcka väldigt länge om du tar reda på hur man ska annonsera.

    I båda fallen måste du har välskrivna texter, inspirerande bilder och kanske en attraktiv videofilm som kan locka potentiella gäster. Bra innehåll premieras alltid av sökmotorerna så att gästen får de bästa svaren på sina sökfrågor. Se också till att allt innehåll är uppdaterat.

    Idag är möjligheterna att synas för såväl stora som små företag näst intill oändliga, men utan kunskap om hur det fungerar kommer man ingenvart.

  • Lyxhotell missbrukas i Sverige

    Scandic driver plötsligt lyxhotell enligt både branschpress och dagspress. Anledningen till den felaktiga beteckningen lyxhotell är att Haymarket by Scandic har kommit med på Wallpapers lista över "Best Urban Hotels". Listan består av just urbana hotell, dvs. hotell som ligger mitt i stan och bjuder in staden till hotellets lobby. På listan finns alla typer av hotell från basic till lyx i alla prisnivåer. Orsaken till att journalisterna plötsligt kopplar ihop ett Scandichotell med lyx beror på enbart på okunskap om branschen och att de inte är beredda att lägga den tid som krävs för att skaffa sig rätt kunskap.

    Haymarket by Scandics rum är mellan 12 och 18 kvm och några har inte ens fönster utan ligger inne i huskroppen. För att kunna kvalificera sig som lyxhotell måste rummen vara större och alla rum måste ha fönster.

    Lyxhotell används ofta även som beteckning på normala hotell när journalisten vill skapa känslor av orättvisa och/eller göra människor avundsjuka. Jantelagen cementeras när politikerna bor på "lyxhotell" på skattebetalarnas bekostnad. I de flesta fall har politikern faktiskt bott på ett mediokert hotell där mötet eller konferensen ägde rum. Journalisten vill skapa sensation och/eller misskreditera politikern genom att ge en bild av slösaktighet och dåligt omdöme.

    En svensk kan snart inte längre bo på lyxhotell till följd av att många journalister kapat ordet och laddat det med en negativ laddning av slösaktiget och dåligt omdöme. Detta är en förklaring till att hotellbranschen i Sverige inte längre kan använda ordet lyx eller lyxhotell. Även Grand Hotel i Stockholm som är Sveriges enda riktiga lyxhotell ligger lågt med orden lyx för att inte stöta sig eller hamna i dålig dager hos sin svenska publik.

    I andra länder förknippas lyx med positiva ord, t.ex. framgång, kvalitet och hög servicegrad. I vissa länder är det till och med så att om du som besökare av ett företag och/eller en regering bedöms utifrån vilket hotell du bor på. Bor du på ett hotell med för låg klass, så har du automatiskt även låg klass i din värds ögon och du kan gå miste om den viktiga affären. 

  • Uber större än taxi hos affärsresenärerna

    Uber och andra taxitjänster som t.ex. Lyft bråkas det mycket om i olika städer runt om i världen. Under tredje kvartalet 2016 analyserade företaget Certify (som hanterar reseräkningar) över 10 miljoner kvitton från affärsresenärer i USA. Uber stod för 48 % av all marktransport, Lyft för 4 %, taxi för 12 % och biluthyrning för 36 %. Både taxi och hyrbilar har minskat sin andel sedan förra kvartalet medan Uber och Lyft ökat.

    Certify redovisar även statistik för några stora amerikanska städer. I San Fransisco stod Uber för 88 % av marktransporterna, Lyft för 6 % och Taxi för 6 %. I New York har taxi 43 % medan Uber står för 54 %. Uber dominerar samtliga stora amerikanska städer.

    Konsumenten gillar Uber och framförallt i USA har konsumenten valmöjligheter och röstar med fötterna, dvs. om de inte gillar en leverantör av en produkt eller tjänst så köper de från en annan leverantör. En majoritet av affärsresenärerna har uppenbarligen gått över till Uber från andra alternativ. Taxi har via regleringar både av antal tillstånd och av priserna arbetat i ett monopol och därför inte behövt konkurrera med andra taxiföretag. När Uber startades fick konsumenten ett bättre alternativ och har uppenbarligen bytt till Uber.

    Räkna med att Uber kommer att fortsätta att ta marknadsandelar från taxi och hyrbilar överallt i världen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons