• Lurade Booking.com konkurrensmyndigheterna?

    Det är inte annat än att jag kan beundra Booking.com för sin förhandlingsskicklighet. Den frivilliga överenskommelse de har gjort med konkurrensmyndigheter i Italien, Frankrike och Sverige som innebär att de går med på att hotell säljer till andra priser i andra bokningskanaler, men inte på sin egen webbplats säkrar Bookings starka ställning (näst intill monopolställning) som bokningskanal gentemot hotellen.

    Hur kan konkurrensmyndigheterna ha resonerat? Det viktigaste är att säkerställa att konsumenten av hotellrum gynnas på olika sätt. Om hotellet inte begränsas av att sälja sina hotellrum till lägre priser i andra bokningskanaler ökar konkurrensen mellan bokningskanalerna vilket torde leda till lägre priser och en viss prispress på bokningsavgifterna som gästen i vissa fall får vara med och dela i form av ett lägre pris. Genom att tillåta Booking att tvinga fram samma pris på hotellets egen webbplats som på Booking skulle kunna ha sparat konsumenten tid. Nu kan konsumenten strunta i att besöka hotellets webbplats, men å andra sidan måste konsumenten besöka en mängd olika bokningswebbplatser för att säkerställa lägsta priset.

    Vad hade hänt om konkurrensmyndigheterna även tagit bort möjligheten för Booking att kräva samma pris på hotellets egen webbplats? Konkurrensen hade ökat och hotellen hade sannolikt erbjudit lägre priser på sin egen webbplats för att styra bokningarna den vägen. Konsumenten hade i många fall fått ett ännu lägre pris. Konkurrensmyndigheterna har inte velat förbättra konkurrensen mer än nödvändigt. Trycket från andra bokningskanaler har uppenbarligen varit högre än trycket från hotellen.

    En annan fråga som uppstår är om Booking har olika regler för stora kedjor och små fristående hotell. När de stora nordiska hotellkedjorna låg i konflikt med bokningskanalerna lyckades de förhandla till sig att få ha sälja vissa rum/ett pris som är lägre på de egna webbplatserna. Om detta stämmer blir det snedvriden konkurrens mellan hotellkedjor och fristående hotell. Avtalen är sannolikt konfidentiella, men de skulle sannolikt kunna granskas av myndigheterna i nästa steg.

    Konkurrensmyndigheternas beslut innebär i alla fall ett steg framåt för bättre konkurrens även om det fortfarande inte är tillräckligt.

  • Stängt - vem bryr sig?

    Jag har precis missat anslutningen från tåg till buss i Örebro med 5 min. Tåget var försenat med ca 20 minuter. Konduktören meddelar med glad röst ombord på tåget att ni som eventuellt missat bussanslutningen får ta nästa buss som går om en timma. Idag, en fin vårdag i april utan regn, snö och blåst, har det varit tågkaos på flera platser i Sverige. I Linköping var det problem med kontaktledningarna och i Stockholm signalfel som påverkade alla tåg norrut, dock inte mitt tåg som blev försenat av andra skäl som jag inte känner till. I Örebro ropar just nu högtalarna ut att ett tåg är inställt och att resenärer hänvisas till nästa avgång...

    SJ har stängt i Örebro. Jernhusen har inga el-uttag

    SJ och Trafikverket (jag struntar i vems felet är eftersom båda är ägda av staten) har stulit allt för många timmar av mig de senaste åren och då bara på sträckan från Stockholm till Grythyttan. Jag är säkert inte värst drabbad och kan bara konstatera att vi svenskar är ett tålmodigt folk.

    Utan bra transporter i Sverige kan vi aldrig bli ett bra turistland. Med tanke på att alla tåg norrut från Stockholm inklusive Arlanda Express stod stilla lär stoppen även ha drabbat besökare till Stockholm som fick en bild av Sverige som ett opålitligt och icke väl fungerande land. Vi svenskar skulle genast få exakt den uppfattningen om vi kom till Frankrike, Belgien eller Storbritannien och tågen inte gick.

    Tyvärr har Jernhusen (ett annat statligt företag) tagit bort alla el-uttag på stationen i Örebro, så att det inte går att ladda datorer och mobiltelefoner. Swedavia (de statliga flygplatserna) har snarare ökat antal el-uttag för att serva sina gäster (passagerare). Om Jernhusen förstod att tåg kan bli försenade och erbjöd workspace med el-uttag skulle förseningen inte kännas lika jobbig. Jernhusen förstår i alla fall att de flesta behöver uppkoppling till Internet och det fungerar riktigt bra.

    Det är dags för SJ, Trafikverket och Jernhusen att söka medlemskap i Visita för att lära sig lite mer om hur man tar hand som gäster, för dessa verksamheter är väl en del av besöksnäringen eller har jag totalt missuppfattat detta.

  • Google kräver mobilvänliga webbplatser

    Google utvecklar ständigt sökfunktionen att visa allt mer relevant information för den som söker. De senaste åren har allt fler människor börjat söka via sina smarta mobiler istället för enbart på sin dator. Detta föranleder Google att favorisera webbplatser som stödjer och underlättar för den som använder sin smarta mobil. Den 21 april uppdaterar Google sin algoritm för hur sökresultatet väljs ut och presenteras. Detta är i grund och botten väldigt bra, men den som inte har en webbplats som är anpassad för mobila enheter kommer att nedprioriteras och hamnar inte lika högt upp i sökresultatet som tidigare. Detta sägs vara den största uppdateringen av sökalgoritmen som Google gör sedan 2011. Detta anser Google vara mobilvänliga webbplatser.

    • Undviker mjukvara som inte finns på mobila enheter, t.ex. Flash
    • Använder text som är läsbar utan att användaren behöva zooma
    • Anpassar innehållet till den mobila enhetens skärmstorlek, så att användaren inte behöver skrolla eller zooma
    • Placerar länkar på lagom avstånd från varandra så att det är lätt att klicka på en länk med fingret
    • Snabb nedladdning för mobila enheter

    Webbplatser som uppfyller dessa (och sannolika även några andra krav) kommer att prioriteras av Google.

    Den här uppdateringen är kritisk för all hotell som vill driva trafik till sin egen webbplats för att få bokningar. De mobila sökningarna har ökat kraftigt och de mobila bokningarna står idag för över 25 % av samtliga elektroniska bokningar. För att få bokningar måste hotellen bland annat hamna högt upp i sökresultaten. Utan att ha en mobilvänlig webbplats kommer hotellen att prioriteras ner och sannolikt tappa besökare till sina webbplatser.

    De hotell som redan har eller snabbt skaffar sig en mobilvänlig webbplats får ett försprång gentemot sina konkurrenter och riskera heller inte att dyra bokningskanaler tar en större andel av bokningarna.

  • 25 % av bokningarna är idag mobila

    I Japan och Korea sker idag över hälften av alla elektroniska köp (e-commerce) i en mobil enhet (smart mobil eller läsplatta). Storbritannien ligger inte långt efter och andelen elektroniska köp via smarta mobiler och läsplattor väntas nå 45 % av alla elektroniska köp i slutet av året. Andelen elektroniska bokningar av resor och hotell som sker via en smart mobil eller läsplatta har nu passerat 25 % av alla elektroniska transaktioner och fortsätter att växa i snabb takt. Detta visar en undersökning gjord av Criteo som du hittar här.

    Diagrammet visar andelen mobila transaktioner och kommer från Criteo

    Besökare från flera av de stora turistländerna genomför sina bokningar av resor och hotell i allt högre utsträckning via en smart mobil eller läsplatta. Det är hög tid att se över hotellets närvaro i den mobila världen och inte längre nöja sig med att besökaren kan komma åt hotellets webbplats via en smart mobil eller läsplatta. Nu handlar det om att säkerställa en bra mobil upplevelse i den enhet som besökaren bär med sig.

    Ett absolut minimum är att hotellet har en responsiv webbplats som anpassar innehållet till mobila enheter. Ett minimum borde även vara att tillhandahålla en bra bokningsfunktion via mobila enheter för att säkerställa att bokningen går direkt till hotellet och inte via OTA:erna som sedan länge har bra innehåll och bokningsmöjligheter i sina mobila versioner.

  • Stjärnklassificering otidsenlig för hotellteknologi

    I kursen "Hotellteknologi" på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan ingår en detaljerad genomgång av vad som ska finnas i ett hotellrum. Utgångspunkten är kraven i stjärnklassificeringen samt vilken teknologi som finns tillgänglig på hotell runt om i världen. Efter genomgången fick ca 30 studenter rösta fram de sex viktigaste teknologierna som måste finnas på ett hotell som öppnar under 2015. Självklart borde även befintliga hotell anpassa sig till dessa sex krav. De är rangordnade efter viktighetsgrad.

    1. Snabbt och gratis wifi i hotellrummet och över hela hotellet
    2. Låneladdare till mobiltelefoner
    3. Automatisk incheckning
    4. Lediga el-uttag
    5. Rumsnyckel i den smarta mobiltelefonen
    6. En mobil app för att beställa saker från hotellet, bl.a. room service

    Studenterna jämförde sina viktigaste krav mot kraven i stjärnklassificeringen och noterade att endast lediga el-uttag finns med i kraven.

    Stjärnklassificeringen var redan gammal när den infördes och verkar inte hänga med i utvecklingen. Gästen ställer krav på teknologi, tjänster och service innan de införs i klassificeringen. Jag gissar att majoriteten av de som arbetar med stjärnklassificeringen är över 50 år gamla och har väldigt dåliga kunskaper om ny teknologi, men det är bara en gissning...

    Studenter i Grythyttan använder den smarta mobilen

    Den smarta mobiltelefonen är alltid med och är även huvudhjälpmedlet i lärandet hos dagens studenter. Det filmas, fotas och spelas in samt antecknas, räknas och görs research på Internet med den smarta mobilen. Användningen är betydligt mer avancerad än för äldre åldersgruppen. Det är därför inte så konstigt att kraven på hotellen är annorlunda än de krav som ställs att generationen som är 50 +

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons