• Hotellen missar stora värden

    Det finns få branscher som har så stora möjligheter att samla information om sina gäster (kunder) som hotellbranschen. Varje gäst skapar en mängd transaktioner i hotellens datasystem som kan analyseras för att bättre förstå gästens behov, beteenden och betalningsvilja. Den analysen ligger till grund för en effektiv marknadsföring för att få gästerna att återkomma samt för att skaffa nya gäster med liknande behov, beteenden och betalningsvilja. Hotellens information om gästerna blir efter några års samlande en ovärdelig källa med information. Detta är en början på det som på teknologispråk är trenden"Big data". Genom att analysera stora datamängder kan företag numera upptäcka nya mönster som de tidigare inte kunde se och därmed öppnas en ny värld av kunskap om hur man på bästa sätt ska fördela sin marknads- och säljbudget för att maximera intäkterna.

    MEN...

    De flesta hotell har ingen ordning alls i sina system. Senast idag talade jag med ett stort välkänt hotell som ville göra en kampanj genom att skicka ett elektroniskt nyhetsbrev till alla sina tidigare gäster. Det visade sig att bara 15 % av gästernas e-postadresser fanns registrerade i hotellsystemet. Det kanske är värt att göra utskicket ändå, men det borde ha funnits e-postadresser till minst 80 % av gästerna just i det här hotellet som har få grupper.

    Om hotellet har hög kvalitet på sin data i sina system, dvs. att alla uppgifter är inlagda, uppgifterna är korrekta, de är tillgängliga för t.ex. ett utskick och de är aktuella, dvs. nyligen uppdaterade, så har hotellet ett högt värde på sin data. Detta värde kanske till och med är högre än någon annan enskild del i hotellet.

    Låt oss göra en jämförelse över tiden. En gång i tiden var de stora bokningssystemen (GDS) som startades av flygbolagen mer värda på börsen än flygbolagen. Idag är OTA:erna mer värda på börsen än de stora megahotellkedjorna. Vad finns i GDS:erna och vad finns i OTA:ernas system? Svaret är att det enda som finns i systemen som har något värde är uppgifterna om bokningarna som i sin tur är uppgifter om resenärerna eller gästerna. All denna information används för att skaffa ännu fler kunder och bokningar. Det är så man utvecklar sin affär och sina intäkter oavsett bransch.

    För mig är det helt ofattbart att hotellen inte tycker att det är viktigt att samla in rätt information om sina gäster och att säkerställa att allt lagras i hotellens system på ett korrekt sätt. Det kanske är så att hotellens ledningar inte har förmåga att leda sina medarbetare till att utföra sina arbetsuppgifter korrekt och till rätt kvalitet. 

  • Norden tappar affärs- och fritidsresande

    Ny färsk statistik över antal flygpassagerare för 2015 har just släppts av ACI (Airport Council International). Världens största flygplats i antal passagerare ligger i Atlanta som förra året som första flygplats i världen passerade 100 miljoner passagerare på ett år. Av världens största flygplatser ligger 8 i Asien, 6 i USA, 5 i Europa och en i mellanöstern. Över tiden är det i Asien flygtrafiken har ökat mest. År 2001 hade USA 12 av de 20 största flygplatserna, Europa 6 och Asien 2.

    Världens flygtrafik har förändrats och drivs både av ett ökat affärs- och fritidsresande till och från Asien. De närmaste åren kommer även strömmen av turister från Kina att öka till 200 miljoner turister. Mellanöstern håller på att bli en av de viktigaste platserna för flygbyte samt för fritidsresande. Dubai är världens tredje största flygplats med 78 miljoner passagerare 2015. Doha växer snabbt, men hamnar 2015 fortfarande utanför listan med sina drygt 30 miljoner passagerare.

    I Norden är det Köpenhamn som är störst 2015 med 26,6 miljoner passagerare, Oslo med 24,7 miljoner, Stockholm Arlanda med 23,1 miljoner och Helsingfors med 16,4 miljoner. Tillväxten i antal passagerare för dessa fyra flygplatser var mellan 1,7 och 3,8 % jämfört med 2014. Flygtrafiken i världen ökade betydligt snabbare - med 6,1 % - vilket innebär att Norden tappade gentemot sina konkurrenter i andra delar av världen. Hos oss ökade inte affärs- och fritidsresandet i samma takt som i resten av världen.

    Skulle Stockholm kunna ha blivit ett nav för flygbyte mellan Europa och Asien om rätt satsningar hade gjorts för 10-15 år sedan? Kunde Stockholm ha haft dubbelt så många passagerare idag med en annan strategi? Det är sannnolikt troligt, vilket hade gett Stockholm ännu fler affärs- och fritidsresande och ett ännu mer utvecklat näringsliv och en mer utvecklad turism. 

  • Stockholm tappar placeringar

    Stockholm sjunker från plats 6 till plats 10 i den ansedda tidskriften Monocles ranking över världens 25 bästa städer att leva i. Det är tionde året som Monocle rankar världens bästa städer att leva i. Många av städerna är desamma som för tio år sedan, men i år är Düsseldorf, Honolulu och Montreal nya på listan. Ut åkte Paris, Genève och Oslo. Bland kriterierna som mäts finns bl.a. öppenhet, trygghet, kultur, infrastruktur, hållbarhet, mat och nöjesliv.

    Stockholm är fortfarande en väldigt bra stad att leva i skriver Monocle, men andra städer har helt enkelt förbättrat sig i snabbare takt. Monocle ger alla städer tre råd om vad som borde förbättras. Stockholm måste bygga fler bostäder, låta arkitekter få lite mer svängrum samt förbättra livskvaliteten i förorterna. Dessa problem är väl kända och många arbetar på lösningarna. Det stora problemet som Monocle inte ser är ett regelverk som inte tillåter att lösningarna genomförs tillräckligt snabbt.

    Köpenhamn går upp till plats 4 från förra årets tionde plats. Köpenhamn är enligt Monocle Nordens bästa stad att leva i. Köpenhamn får råden att ta bort eller sänk momsen på restaurang, bygg fler bostäder samt bygg klart Metron.

    Listan toppas för andra året i rad av Tokyo som är världens största urbana region med ca 35 miljoner invånare. Ett av skälen till att Tokyo toppar listan är att staden är öppen och tillgänglig alla dygnets 24 timmar. Flygplatsen är öppen dygnet runt, många butiker och restauranger stänger aldrig och alla andra har väldigt långa öppettider. Tokyo kommer att vara ännu mer på topp 2020 när OS går av stapeln. Ett besök i Tokyo är ett måste för alla som inte varit där och en stad man gärna återvänder till.

    Det har faktiskt stor betydelse att finnas med på den här listan. För det första är det en bekräftelse för alla som bor i dessa 25 städer att de är priviligierade som får bo i en av världens bästa städer och att politiker över en lång tid har fattat väldigt bra beslut som har gjort staden till en av de 25 bästa i världen. Den andra aspekten att titta på är om staden blir bättre eller sämre än de andra på listan. Stockholm har gått från plats 4 till 6 till 10 de senaste tre åren. Det är helt klart fel riktning vilket i praktiken innebär att utvecklingen i Stockholm är långsammare än i de andra städerna. Återigen handlar det om att öka takten i genomförandet av alla goda idéer som finns i Stockholm.

    Listan har också stor betydelse för möjligheterna att locka företag att etablera sig samt för att attrahera besökare till staden. Det är väldigt attraktivt att starta och bygga sitt företag i dessa städer. De som bor i dessa städer är intressanta konsumenter för väldigt många nya produkter och tjänster. Det är också intressant att besöka dessa städer som turist. Utbudet av kultur och nöjen samt mat och dryck är stort och spännande. Dessutom är det relativt lätt att ta sig till dessa städer eftersom de ofta har väldigt många direkta flyglinjer. Singapore toppar med 320 internationella destinationer. Stockholm och Köpenhamn har vardera 156 internationella flyglinjer.

    Stockholms politiker får mer än godkänt över en lång tidsperiod, men står nu inför utmaningen att få saker genomförda lite snabbare annars lär Stockholm fortsätta tappa platser i listan.

     

  • HITEC kommer till Amsterdam 2017

    HITEC kommer till Europa 2017 och kommer att hållas i Amsterdam 28-30 mars 2017 tillsammans med HSMAI ROC. Samarbetet mellan HFTP (Hotel Financial and Technology Professionals) och HSMAI annonserades på årets HITEC/HSMAI ROC i New Orleans förra veckan. Alla som arbetar med hotellteknologi i någon form (gästteknologi, infrastruktur och system för att sköta verksamheten) samt alla som arbetar med försäljning, marknadsföring och revenue management ska redan nu boka in 28-30 mars 2017 i sina kalendrar. HITEC kommer att ha ca 60 utställare och dessa platser är redan uppbokade. HSMAI ROC kommer sannolikt att ha ytterligare några företag/uställare som sponsorer.

    Både HITEC och HSMAI ROC innehåller keynote speakers och en mängd seminarier om aktuella ämnen om hur hotellen kan stärka sin position på marknaden samt öka sin lönsamhet.

    Mer information om HITEC finns här

    Mer information om HSMAI Europe finns här

  • Brexit ger svensk turism kortsiktig uppgång

    Oavsett hur britterna hade röstat är det några som vinner på resultatet och några andra som förlorar. Nu blev det ja till att lämna EU och det första som hände var att det brittiska pundet sjönk som en sten gentemot den amerikanska dollarn. Pundet har inte varit så lågt värderat gentemot den amerikanska dollarn sedan 1985. Den svenska kronan försvagades rejält mot alla stora valutor utom pundet som sjönk knappt fem procent gentemot kronan.

    En svagare svensk krona är bra för turismen. Det blir billigare för utländska turister (utom de från Storbritannien) att besöka Sverige och dyrare för svenskar att turista utomlands. Om den svenska kronan fortsätter att vara svag finns det goda förutsättningar att sommarturismen i Sverige blir riktigt bra.

    En svagare svensk krona gynnar också de svenska exportföretagen, så affärsresandet lär vara fortsatt starkt under hösten. Detta bäddar för att 2016 kommer att bli ännu ett starkt år för svensk turism.

    Fortsättning följer men snart har vi vant oss vid att det i framtiden blir lite svårare att locka britter till Sverige och för svenskar att besöka Storbritannien. Förändringarna kommer dock att gå så långsamt att vi efter ett antal år har anpassat oss till ett nytt läge som vi då i framtiden kommer att ta för givet.

    Långsiktigt är dock slutenhet, egoism, konflikt, utanförskap och gränser riktigt dåligt för turism som definitionsmässigt står för nyfikenhet, öppenhet, gemenskap och möjlighet att dela och utbyta erfarenheter med andra kulturer. Brexit kommer att innebära ett steg tillbaka för turismen.

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons