Annons

Nytt hotell – och nytt varumärke

zoom Villa Dahlia Sune M Malmström
Villa Dahlia Sune M Malmström
NYHETER. När boutiquehotellet Villa Dahlia öppnar i höst förenas och effektiviseras familjen Malmströms tre Stockholmshotell under det gemensamma varumärket Diplomat Collection.
Annons

Under hösten 2024 öppnar boutiquehotellet Villa Dahlia upp dörrarna i Vasastan i Stockholm, och i samband med den stora satsningen har ägarfamiljerna Malmström och Cappelen valt att lansera ett nytt varumärke. Diplomat Collection ska förena Hotel Diplomat på Strandvägen, Villa Dagmar på Nybrogatan och nyöppnade Villa Dahlia under ett gemensamt namn. Besöksliv fick ett samtal med Sune M. Malmström, delägare samt affärsutvecklare på Diplomat Collection och huvudansvarig projektledare för Villa Dahlia, om vad det nya boutiquehotellet och varumärket kommer innebära för hotellgästerna.

Varför lanserar ni ett nytt varumärke?

– Diplomat Collection kommer att gynna vår växande organisation och ska vara ett signum för våra boutiquehotell. Det ska stå för modern luxury – kurerade hem och samtida mötesplatser för unika och minnesvärda vistelser, säger han.

Vad innebär det för era hotellgäster?

– Den familjära atmosfären, personliga servicen och kvaliteten kommer att vara en igenkänningsfaktor oavsett vilket av hotellen man besöker. Med det nya varumärket erbjuds en enhetlig plattform, vilket gör det enklare för våra gäster att ta del av hela vårt serviceutbud. En annan nyhet är att vi lanserar en gemensam app för att göra gästupplevelsen smidare och för att effektivisera verksamheten.

Kommer något förändras på era hotell rent visuellt?

– Varje hotell har sin individuella charm och atmosfär som vi kommer att fortsätta att vårda, utveckla och förfina. Diplomat Collection genomsyras även av ett stort engagemang inom hållbarhet – i allt från inredning och materialval till hotellens dagliga drift.

Ser du nya möjligheter för era medarbetare här?

– Ja, våra medarbetare får en spännande möjlighet att växa och utvecklas ytterligare inom organisationen. Med ett nytt hotell skapar vi fler arbetstillfällen och en plattform för våra medarbetare att utvecklas i sin karriär, vilket innebär möjligheter till nya roller, ökad kompetens och utökat ansvar inom företaget. Vi strävar efter att skapa en miljö där våra medarbetare känner sig motiverade och stöttade i den personliga och professionella utvecklingen.

Ser ni några nya samarbeten till följd av förändringen?

– Vi ser definitivt möjligheter till nya samarbeten, och vi ser fram emot att utforska olika typer av partnerskap. Genom att vara öppna för nya idéer och initiativ, kan vi skapa starka och givande samarbeten som gynnar både oss, våra partners, närområdet och Stockholm.

Berätta om boutiquehotellet Villa Dahlia.

– Det nya hotellet kommer att erbjuda 103 gästrum och sviter med utsikt över Tegnérlunden. Där finns en matbar och cocktailbar samt en takterrass med en helt enastående utsikt över Stockholm. Hotellet får även ett spa, med atmosfär och inredning skapad av min halvsyster Anna Cappelen, som också är delägare tillsammans med dotter Pauline Cappelen. Inspirationen är hämtad från flertalet resor och då framförallt de till Italien och Milano.

Vilka utmaningar ser ni i branschen just nu?

– Det är att attrahera och behålla kompetenta medarbetare som brinner för service och gästnöjdhet, även om vi har många medarbetare som arbetat hos oss i 20 – 30 år. Läget i omvärlden är dessutom osäkert. Det går fort i och med digitaliseringen och utvecklingen vilket i sig är en utmaning, men det skapar även möjligheter för oss att ligga i framkant.

Vilken plats hoppas ni att Villa Dahlia kan ta i Stockholms hotellnäring?

– Vi är oerhört stolta över att kunna erbjuda en hotellupplevelse av högsta kvalitet i en, för oss, ny del av Stockholm. Vi hoppas att det ska bli ett nytt spännande tillskott i Vasastan för vistelse, mat, dryck och umgänge. Vårt aktiva arbete med hållbarhet och miljö har lett till att Villa Dahlia har fått en Breeam-certifiering med betyget Excellent, och därmed är vi en av få hotellfastigheter i Sverige med denna utmärkelse.

– Utöver det har vi tagit med oss kunskapen, hantverket, vårt dna och det familjära från våra andra hotell och applicerat detta i ett nytt format – allt för att förverkliga vår vision om ett italienskt town house. Så, vår vision är att bli en ny tillflyktsort och destination för såväl hotellgäster och turister som för stockholmare och de som bor i kvarteret.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete