Annons

Branschkod ska stötta företag och anställda

zoom Foto: Besöksliv
Foto: Besöksliv
NYHETER. Hotell-och restaurangfacket och Visita har tagit fram en branschkod som ett stöd för relationen mellan företag och anställda. Branschkoden bygger på insikter och erfarenheter från båda parterna och inte minst från enskilda företagare och arbetstagare.
Annons

Många företag inom besöksnäringen arbetar aktivt med personalfrågor och har efterfrågat ett konkret verktyg från parterna i besöksnäringen.

 – I en bransch som växer snabbt och innehåller många små och medelstora företag vill vi genom branschkoden dra vårt strå till stacken för att ge ett tydligt stöd och en gedigen vägledning i vad som förväntas av alla som verkar i vår bransch, säger Malin Ackholt, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket i en kommentar.

Branschkoden innehåller bland annat rutiner för allt från rekrytering och utveckling till hur en anställning ska avslutas.

– Samtidigt som vi känner stor stolthet över vår näring är vi också medvetna om vårt eget ansvar för att se till den fungerar på ett tillfredsställande sätt. Rekryteringsbehovet i näringen är stort och vikten av väl fungerande arbetsplatser är av central vikt för att rekrytera och behålla medarbetare, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita i en kommentar.

Läs mer om branschkoden här, från Besökslivs papperstidning nummer 2 2019.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...