Många företag inom besöksnäringen arbetar aktivt med personalfrågor och har efterfrågat ett konkret verktyg från parterna i besöksnäringen.
– I en bransch som växer snabbt och innehåller många små och medelstora företag vill vi genom branschkoden dra vårt strå till stacken för att ge ett tydligt stöd och en gedigen vägledning i vad som förväntas av alla som verkar i vår bransch, säger Malin Ackholt, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket i en kommentar.
Branschkoden innehåller bland annat rutiner för allt från rekrytering och utveckling till hur en anställning ska avslutas.
– Samtidigt som vi känner stor stolthet över vår näring är vi också medvetna om vårt eget ansvar för att se till den fungerar på ett tillfredsställande sätt. Rekryteringsbehovet i näringen är stort och vikten av väl fungerande arbetsplatser är av central vikt för att rekrytera och behålla medarbetare, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita i en kommentar.
Läs mer om branschkoden här, från Besökslivs papperstidning nummer 2 2019.