Annons

Drömmen blev sann – hon tar över Haparanda Stadshotell

zoom Allt från smörgåsnisse till hotelldirektör på Haparanda Stadshotell. Nu axlar Susanne Wallin sin viktigaste roll: som ny ägare av hotellet.
Allt från smörgåsnisse till hotelldirektör på Haparanda Stadshotell. Nu axlar Susanne Wallin sin viktigaste roll: som ny ägare av hotellet.
NYHETER. Susanne Wallin började på Haparanda Stadshotell som sextonåring år 1989. Nu tar hon över verksamheten och planen är att attrahera fler utländska besökare.
Annons

Susanne Wallin har varit både smörgåsnisse, servitris, bartender, restaurangchef, receptionschef och hotelldirektör på Haparanda Stadshotell under åren. Nu är hon ny ägare av hotellet.

Lanserar nytt hemligt koncept

– Man ska vara försiktig med vad man drömmer om för plötsligt blir det verklighet. Vid ett tillfälle sa jag till ägaren Håkan Göthager att han skulle fråga mig först om han någon gång ville sälja. Och när frågan kom kunde jag inte låta möjligheten passera, säger Susanne Wallin, ägare av Haparanda Stadshotell.

Susanne Wallin slutade på hotellet 2005 för att bli kundrelationschef på det nystartade Ikea på orten. Sedan jobbade hon som näringslivschef i Haparanda kommun, hotellchef på Clarion Hotel Sense i Luleå och var vd för Norrbottens Handelskammare.

Nu har hon stora planer för Haparanda Stadshotell. Ett nytt koncept ska lanseras, men det är än så länge hemligt. Ett nytt samarbete med grannländerna ska bli ett dragplåster.

– Jag vill locka fler konferensgäster och internationella besökare – och tack vare samverkan mellan Swedish Lapland, Norge och Finland så finns en stor potential för att paketera våra tre länder i en gemensam reseanledning för utländska gäster.

Unikt läge lockar utländska gäster

Över hälften av hotellets gäster är utländska besökare och de kommer främst från Norge, Finland, Tyskland och Italien. Tillsammans med lokala samarbetspartners planerar Susanne Wallin att erbjuda dem aktiviteter som skotersafari, isbrytarfärder och guidade turer i naturen.

Hotellets beläggning är som högst under sommarsäsongen då gränsregionen lockar många besökare. Men det är i en annan tid på året som Susanne Wallin ser störst potential.

– Rent historiskt har jul och nyår varit stora dragare för den utländska marknaden, år 2001 hade vi 800 italienare här. Jag vill utveckla paket för utländska besökare så att de kan fira nyår flera gånger hos oss. Först det finska och en timme senare det svenska. Vårt unika läge i en gränsstad gör det möjligt.  

Du har jobbat på hotellet i många år. Vad ger det dig sför fördelar i din nya roll som vd?

– Jag känner ju till vad som provats här och på så sätt vet jag vad jag ska satsa på. Jag har också lärt mig hur jag bör vara som chef, det handlar om att vara lyhörd och att få med alla på resan. Jag kommer att driva hotellet med min son Anton. Det känns fantastiskt roligt och jag är jättestolt över att ha honom vid min sida. Jag hoppas gästerna kommer att känna av den goda stämningen.

Vad har du för mål?

– Det är en dröm att få komma tillbaka till ett ställe som ligger mig så varmt om hjärtat. Och att få jobba med min son är i sig ett mål, tillsammans ska vi skapa en verksamhet som kan leva vidare länge, säger Susanne Wallin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...