Annons

Sverige – ny resefavorit för amerikanska turister

zoom Köpstark målgrupp. Amerikaner vill både bo och äta bra när de kommer till Sverige.
Köpstark målgrupp. Amerikaner vill både bo och äta bra när de kommer till Sverige.
NYHETER. Antalet gästnätter för utländska turister ökade i somras. Tyskar är sedan tidigare trogna besökare men nu ökar även antalet tillresta amerikaner. ”De är en bra målgrupp – de spenderar väldigt mycket”, säger Lydmar Hotels hotelldirektör Sebastian Anlert.  
Annons

Tre procent fler utländska gästnätter till Sverige i somras. Det visar Tillväxtverkets statistik. Dessutom steg logiintäkter från hotell, stugbyar och vandrarhem med 6,6 procent under perioden juni-augusti, jämfört med samma period i fjol.

Amerikaner lockas till Lydmar

Ett hotell som har märkt av det växande intresset är Lydmar Hotel, som alltid har haft mycket internationella gäster. Men i somras märktes fler amerikaner än tidigare.

–Framför allt har vi haft fler kryssningsgäster än tidigare. Kryssningsindustrin har utökat antalet stopp i Stockholm och det är många amerikaner som åker på kryssningar mellan de nordiska och baltiska länderna, säger hotelldirektör Sebastian Anlert.

[LÄS MER: ”Fler kryssningsturister till Stockholm – så kan de spendera mer”]

Lydmar Hotel kan ha uppemot 80 procent amerikanska gäster boendes hos sig, tillägger Sebastian Anlert.

–Att just vi får mycket amerikanska gäster kan bero på vårt läge, vi ligger vid vattnet och mitt emot slottet, vilket lockar dem.

Spenderar mycket

 Efter åtta år på Lydmar Hotel har Sebastian Anlert sett en markant ökning av amerikanska gäster, främst under de senaste fem åren.

–Det som är bra med amerikanerna är att de spenderar väldigt mycket. De äter bra och bor bra och vill gärna besöka museum och shoppa. Så det är en bra målgrupp för den svenska turistnäringen, säger Sebastian Anlert.

Medan tyskar är den nationalitet som besöker Sverige mest under sommarmånaderna, ligger den största ökningen just i år hos amerikanska besökare. Mellan juni och augusti hade Sverige nästan 340 000 amerikanska övernattningar, en ökning med nära 40 procent jämfört med sommaren 2016.

Stort exportvärde

Hos Visita välkomnar man det ökade intresset hos gäster från andra sidan Atlanten.

– Siffrorna är glädjande. Exportvärdet för besöksnäringen vad gäller utländska besökare ökar ständigt. Förra året uppgick det till 120 miljarder, dubbelt så mycket som Sveriges stål- och järnexport tillsammans, säger Visitas vd Eva Östling.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...