Annons

Kräver fyra åtgärder för att rädda besöksnäringen

zoom Besöksnäringens företrädare kräver åtgärder från regeringen. Foto: Visita/Colourbox
Besöksnäringens företrädare kräver åtgärder från regeringen. Foto: Visita/Colourbox
NYHETER. Regeringen måste ta fram fyra riktade stöd för att rädda besöksnäringen. Det skriver Maud Olofsson, styrelseordförande Visita och Jonas Siljhammar, vd Visita tillsammans med Hotell- och restaurangfackets vd Malin Ackholt på Expressen Debatt.
Annons

Efter nio månader av beslut och restriktioner som har satt extremt hård press på besöksnäringen, kräver branschens företrädare på Expressen Debatt fyra riktade stöd för att förhindra att fler förlorar sina jobb och att ännu fler företag går omkull:

1) Riktad ersättning för alkoholstopp. Förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 innebär att många restauranger tvingas hålla stängt den tid då intäkterna normalt är som störst. Ett stöd som ger 100 procent ersättning för det intäktsbortfall alkoholstoppet leder till måste börja betalas ut omedelbart och det behöver redan från början vara tydligt att det gäller så länge begränsningarna är kvar.

2) Förbättrat omställningsstöd. Stödet behöver utökas så att företag som i praktiken inte kunnat ha öppet kan få 100 procent av sina fasta kostnader ersatta. Maxbeloppet behöver återställas till 75 miljoner kronor per månad och företag. Nivån ska gälla från juni under resterande tid stödet finns.

3) Hyresstöd. Företag som inte omfattas av omställningsstödet, till exempel nystartade, behöver få tillgång till ett hyresstöd på minst 50 procent av den fasta hyreskostnaden. Stödet ska inte vara beroende av fastighetsägarnas goda vilja.

4) Utökat korttidsarbete. Det måste återigen bli möjligt att permittera anställda på 80 procent. Det här förutsätter en effektiv handläggningstid med definierade tidsramar. Behovet av likviditet är här och nu.

Läs hela debattartikeln på Expressen.se

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...