Annons

Stockholmsmässan och Svenska Mässan i globalt klimatavtal

zoom
NYHET. Under klimattoppmötet i Glasgow lanserar idag den globala evenemangsindustrin det gemensamma initiativet Net Zero Carbon Events Pledge, där undertecknade aktörer i branschen åtar sig att samarbeta för att nå målet i Parisavtalet.
Annons

Sveriges två största mäss- och mötesarrangörer Stockholmsmässan och Svenska Mässan har undertecknat åtagandet och kommer att samarbeta globalt kring metoder, mätbarhet och rapportering för att uppnå nettonollutsläpp senast år 2050.

– Som stora mötesplatser behöver vi samarbeta bransch- och gränsöverskridande för att medverka till att klimatmålen uppnås, för att kunna fortsätta skapa värdefulla möten människor emellan även i framtiden, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan Gothia Towers, i en kommentar.

Initiativet är det mest omfattande hållbarhetsamarbetet i branschen globalt och har fått bred uppslutning. Hittills har 150 medverkande organisationer från alla världsdelar och i evenemangsindustrins alla led skrivit under avtalet.

Bakom initiativet står medlemmar inom Joint Meeting Industry Council (JMIC) och det har tagits fram tillsammans med FN:s klimatkonvention som också stöder initiativet.

– Det här är en möjlighet för oss att få vara med och påverka branschen i klimatfrågor. Som en betydande aktör i mäss- och evenemangsbranschen vill vi driva det här arbetet framåt, kommenterar Christian Clemens, vd Stockholmsmässan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...