Annons

ArenakĂ€nsla hos Årets Sportbar John Scotts’ Avenyn

zoom Yvonne SĂ„ngberg, driftschef pĂ„ John Scott’s Avenyn.
Yvonne SĂ„ngberg, driftschef pĂ„ John Scott’s Avenyn.
NYHETER. Succékonceptet stavas god stÀmning och humana priser för en bred publik. Och som hemligt vapen: internutbildad personal.
Annons

En god stĂ€mning stĂ„r förmodligen högt upp pĂ„ de flesta pubars och sportbarers önskelistor. Men hur skapar man den, i verkligheten? Det vet Yvonne SĂ„ngberg, driftschef pĂ„ John Scott’s Avenyn, som tilldelades utmĂ€rkelsen Årets Sportbar 2023, nu under hösten.

Priset delas ut av tv-leverantören Allente i samarbete med Warner Bros och Göteborgsbaren tog hem segern framför de övriga finalisterna El Classico i BorĂ„s och Sir Toby’s i Malmö.

– Vi har haft som ambition att skapa en arenakĂ€nsla, fast i vĂ„r regi. SĂ„ det betyder jĂ€ttemycket att vi nu har fĂ„tt ett fint bevis pĂ„ att vi har lyckats med det, sĂ€ger Yvonne SĂ„ngberg.

Viktigt visa rÀtt matcher

Det var i april 2022 som dörrarna till Corner slog upp, som en egen del av stora John Scotts’ Avenyn.

– Vi kĂ€nde att behovet av en renodlad sportbar fanns men puben ska ju vara för alla, Ă€ven de som inte Ă€r sportintresserade. SĂ„ nu har vi 400 kvadratmeter till, och tvĂ„ separata entreer, sĂ€ger Yvonne SĂ„ngberg, och fortsĂ€tter:

– Men man kan ju gĂ„ emellan barerna inne i lokalen om man vill se nĂ„gon sĂ€rskild match.

Allsvenskan, Premier League, SHL och Champions League stÄr pÄ sÀndningsschemat och man jobbar ocksÄ mycket aktivt med stora sporthÀndelser. NÀrmast Àr det handbolls-vm för damerna som gÀller, och snart stundar junior-VM i hockey pÄ Scandinavium.

– För att lyckas som sportbar Ă€r det förstĂ„s viktigt att man visar rĂ€tt matcher. Minst lika viktigt Ă€r att vi har en personal som Ă€r sportintresserad. Jag Ă€r sjĂ€lv fotbollssupporter, det Ă€r BlĂ„vitt och Arsenal som gĂ€ller sedan 1977, sĂ€ger Yvonne SĂ„ngberg.

Vad gör ni rÀtt som era konkurrenter kanske missar?

– Vi vĂ€nder oss till en bred publik och har humana priser. Vi mĂ€rker att de spenderar lite mindre nu men de kommer fortfarande hit och det Ă€r det viktigaste. VĂ„ra gĂ€ster Ă€r mellan 18-80, bĂ„de mĂ€n och kvinnor, och det Ă€r alltid trevlig stĂ€mning. Jag Ă€r sjĂ€lv 58 och tycker att det kan vara svĂ„rt att hitta bra stĂ€llen att gĂ„ ut pĂ„, men hĂ€r Ă€r alla vĂ€lkomna, sĂ€ger Yvonne SĂ„ngberg.

Och den dÀr goda stÀmningen, den uppstÄr förstÄs inte i ett vakuum utan Àr ett resultat av att personalen Àr ute pÄ golvet och snackar med gÀsterna.

– Vi har mycket kontakt hĂ€r med vĂ„ra gĂ€ster och det Ă€r viktigt för oss. Vi har inget bokningssystem – det Ă€r jag som Ă€r bokningssystemet för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt skapa en personlig relation med gĂ€sten.

Har ni svÄrt att rekrytera?

– Det var svĂ„rt redan före pandemin. Men vi har god framförhĂ„llning och framför allt sĂ„ utbildar vi internt. SĂ„ man behöver inte kunna allt frĂ„n början, tvĂ€rtom, men har du viljan sĂ„ lĂ€r du dig eftersom. Och vi anstĂ€ller bara de som verkligen vill vara hĂ€r.

Vad Àr det bÀsta med att jobba pÄ en sportbar? 

– Det Ă€r att fĂ„ vara en del av den hĂ€r stĂ€mningen som skapas gemensamt mellan gĂ€sterna och personalen. Man glĂ€ds tillsammans nĂ€r det gĂ„r bra och man lider tillsammans vid förlust. NĂ€r det gĂ€ller BlĂ„vitt fungerar vi lite som psykologer ibland, man fĂ„r peppa och ta nya tag, sĂ€ger Yvonne SĂ„ngberg.

LĂ€s Ă€ven om en annan sportbar – Olearys öppnar nytt!