Annons

Ännu större satsning på Halloween i år

zoom Liseberg har hyrt in 200 skådespelare för att skapa rätt Halloween-atmosfär.
Liseberg har hyrt in 200 skådespelare för att skapa rätt Halloween-atmosfär.
NYHETER. Med borttappade barn, cirkusartister och en otäck motellägarinna, så ska landets nöjesparker och djurparker förvandla lågsäsong till högtryck. Liseberg investerar 40 miljoner kronor i Halloween: ”Vårt nya skräckhus Vinden är det mest ambitiösa vi gjort”, säger Andreas Andersen, vd för Liseberg.
Annons

Att den amerikanska Halloween-traditionen satt tänderna i Sverige är tydligt. Och för landets nöjesparker och djurparker har det blivit ett sätt att förlänga säsongen. Även skidanläggningar satsar. Grönklittsgruppen arrangerar ”Spöklov” 2 till 5 november på sina anläggningar i bland annat Tänndalen och Orsa Grönklitt.

 

Liseberg arrangerar det spöklika firandet för tredje gången. 

 

– Vi öppnar i dag och nytt för i år är att vi har förlängt firandet till 16 dagar. Vi har också lagt till ett område för barn som vi kallar Lisebergs trädgårdar. Och vårt nya skräckhus Vinden är det mest ambitiösa vi gjort. Det är på 600 kvadratmeter på tredje våningen i ett ödehus där kusliga barn håller till, säger Andreas Andersen, vd för Liseberg.

 

Största satsningen hittills

Liseberg investerar 10 miljoner kronor i Halloween och driftkostnaderna blir 30 miljoner kronor.

– Det är något mer än förra året. Det dyra är att hyra in skådespelare: vi har 200 personer extra för att skapa rätt atmosfär.

 

Andreas Andersen berättar att satsningen är ett sätt att förlänga säsongen. 

 

– Halloween driver mycket trafik. Förra året hade vi 175 000 besökare på tolv dagar och vi omsatte 44 miljoner kronor, så det är absolut en bra affär. Vi hoppas på samma antal besökare i år. 

Halloweensatsningar landet runt

Gröna Lund har premiär för sitt firande i år.

– Vi kör igång 27 oktober och vi har gjort om hela parken till Halloween-tema. Vi har en småryslig del för barn och flygande elefanterna har blivit mumier och tekopparna kittlar. Vår storsatsning är skräckhuset Motel Hell, där ägarinnan och hennes barn är mystiskt försvunna. Totalt investerar vi 23 miljoner kronor och vi hoppas att det kommer att skapa en ny säsong, säger Joanna Hammar, marknadschef för Gröna Lund.

Kolmården kör sin sjätte upplaga av Halloween i år.

– Vi har ett nytt område som heter Riddarnas förbannelse där riddarspöken har tornerspel. Dessutom har vi investerat i ett nytt spökhus med statister. Vi satsar mer än tidigare eftersom det slagit så väl ut. Sedan vi började har vi gått från ett par tusen besökare till 30 000 och i år hoppas vi nå ännu fler. Det har blivit en väldigt bra affär att dra igång parken under hösten – hotellets drygt 200 rum är fulla, säger Rickard Sjödén, pressansvarig.

Till skillnad mot Liseberg har Parken Zoo minskat antalet dagar.

 

– Vi kör fyra dagar istället för en hel vecka. På så sätt kan vi lägga krut på fler aktörer. Temat i år är en kvällsöppen nöjespark där ett gäng cirkusspöken hamnat lite fel, säger Camilla Delac, marknadschef.

 

Hur kommer det sig att ni satsar på Halloween?

 

– För att vi märker att vi kan locka besökare med en nysäsong. Vi har haft Halloween i fyra år och ökat besöksantalet under denna period med cirka 20 procent. I år räknar vi med att hamna på samma antal besökare som förra året med endast fyra dagar öppet.

Vad har ni lärt från tidigare år? 

– Att det så här års är väldigt väderberoende. Och om inte besökarna har lika många dagar att välja mellan så tror vi att de planerar in besöket i förväg, säger Camilla Delac.