Annons

Arbetslös hotellpersonal fångas upp av kommunen

zoom Andreas Lökholm, tv, med hotelldirektörerna för några av de hotell<br />
 i Göteborg från Nordic Choice-koncernen som deltar i projektet.  Foto: Göteborgs stad
Andreas Lökholm, tv, med hotelldirektörerna för några av de hotell
i Göteborg från Nordic Choice-koncernen som deltar i projektet.
Foto: Göteborgs stad
NYHETER: Hotellpersonal inom Nordic Choice-koncernen som står utan arbete till följd av coronapandemin ges nu möjligheten att vidareutbilda sig för att komma tillbaka ännu mer kompetenta efter krisen.
Annons

Nu får hotellpersonal i Göteborg som står utan arbete till följd av coronakrisen chansen att bredda sin kompetens under perioden då hotellen kämpar med låg beläggning. Göteborgs stad och Nordic Choice-koncernen startar upp ett pilotprojekt som ska rusta för framtiden.

– Vi hjälps åt nu i den här extraordinära situationen. Vi har haft ett mångårigt samarbete med hotellen som öppnat upp sina arbetsplatser för personer utanför arbetsmarknaden. Kan vi då hjälpa till och vidareutveckla kompetensen hos personalen med fler färdigheter blir det en win win-situation, säger Andreas Lökholm, förvaltningsdirektör för arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborgs stad.

Lyckad hotellutbildning

Redan 2013 lades grunden för samarbetet mellan förvaltningen och hotellnäringen i staden. Människor utanför arbetsmarknaden fångades upp med hotellutbildningen Hotelltalangerna där service och bemötande, yrkessvenska och andra viktiga kunskaper lärdes ut under tre månader genom teori och praktik på hotellen.

– Under den här perioden växte Göteborg som besöksmål, vi hade flera nyetableringar av hotell och gästnätterna ökade stadigt. Det var svårt att hitta arbetskraft i samma takt som näringen expanderade, därför var Hotelltalangerna är väldigt bra lösning. Vi har utbildat 100-tals personer som kommit i arbete, berättar Andreas Lökholm.

Uppsagd personal ska kompetensutvecklas

Men så kom coronakrisen och efterfrågan inom besöksnäringen störtdök. För att göra det bästa av situationen ska 40 till 45 uppsagda personer från sju Nordic Choice-hotell nu kompetensutvecklas. Tanken är att personalen ska vara ännu mer attraktiva på arbetsmarknaden när krisen vänder. Mer service, yrkessvenska, digital färdighet, hjärt- och lungräddning och hållbart miljöarbete är några exempel på sådant som personalen nu ska utvecklas inom. De som går utbildningen får också ett yrkesbevis inom städservice.

– I ett sådant här läge finns två alternativ; att snabbutbilda personalen inom exempelvis äldreomsorg eller förkovra personalen inom befintlig näring vilket vårt projekt är ett exempel på. Vi tycker att det känns väldigt rimligt att rusta de här personerna för att komma ut bättre och starkare inom sitt eget yrke, säger Andreas Lökholm.

Distansutbildning under åtta veckor

Pilotprojektet ska hållas på distans 30 timmar i veckan i åtta veckor, vilket ger personalen möjlighet att ändå stå till arbetsmarknadens förfogande under pågående utbildning. Andreas Lökholm tror att satsningen kan ge positiva effekter för hotellen när krisen vänder.

– Vi har goda förhoppningar om att hamna i det positiva läget som vi såg inom besöksnäringen innan coronakrisen kom, där behovet av personal var stort. Vi måste tänka ljust om morgondagen, säger han och tillägger att förvaltningen är öppna för att samarbeta med fler arbetsgivare för liknande satsningar som den man nu startar med Nordic Choice.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...