Annons

”Att marknadsföra ett land är nog det roligaste man kan jobba med”  

zoom Susanne Andersson (till höger) är ny vd för Visit Sweden.  visitsweden.se
Susanne Andersson (till höger) är ny vd för Visit Sweden. visitsweden.se
NYHETER. Susanne Andersson har under ett år varit tillförordnad vd för det nu statliga bolaget Visit Sweden – men den första februari övergår hon till att vara permanent i sin position.
Annons

Hon tar över som vd för Visit Sweden

Susanne Andersson har alltid haft en fot i besöksnäringen. När hon var liten jobbade hennes pappa inom branschen och när hon själv började jobba drogs hon åt samma håll. Vid efter sina studier inom byggnadsteknik säsongsarbetade hon i Åre, på vad som då hette Broken Dreams.

– Jag skulle bara vara där en säsong men det blev längre. När jag kom tillbaka till skolan kände jag att jag behövde fortsätta jobba i stället för att studera vidare.

Därefter har hon under åren haft ett flertal roller inom hotell- och restaurangbranschen. I dagsläget har hon två hotell i Östersund som hon nu lämnar över vd-rollen till i samband med att hon intar rollen som vd på Visit Sweden permanent.

Från tillförordnad till permanent

Susanne började som tillförordnad vd på Visit Sweden för ungefär ett år sedan.

– Det var inte min tanke från början men det har känts helt fantastiskt. Det har varit tufft eftersom jag inte har exakt den här typen av erfarenhet sen innan, men att marknadsföra ett land är nog det absolut roligaste man kan jobba med så jag ville verkligen ge det en chans.

På frågan om vad hon lärt sig under året som vd är svaret:

– Vad har jag inte lärt mig!

Samtidigt som hon har rattat en helt ny roll har hon också genomgått den process som har krävts för att utse bolagets permanenta vd.

– Jag var så nervös, det var svårast att genomgå personlighetstesten och när jag skulle göra test för intelligens- och uppfattningsförmåga, som jag vet att jag är bra på, fick jag nästan panik.

Till slut kom beskedet – Susanne blir Visit Swedens permanenta vd.

– Det är stort, jag har aldrig varit anställd på det sättet. Mitt fokus kommer vara 100% på att vi ska fortsätta vara motorn som driver intresset att resa inom och till Sverige. Nu börjar den viktiga verkstaden.

Att marknadsföra ett land i en pandemi

Susanne kom in i bolaget under pandemin när alla parametrar pekade neråt. Sedan första arbetsdagen har hon jobbat med att fortsätta uppfylla Visit Swedens uppdrag – att marknadsföra Sverige.

– Det är viktigt att fortsätta synas internationellt, Sverige är ett litet land och enskilda företag har kanske svårt att synas. Vi måsta alla hjälpas åt så att regioner och destinationer och Besöksnäringen tycker att vi gör ett bra jobb.

Under året har Visit Sweden gått ut med kampanjer som fått stora genomslag globalt. ”Discover the originals” är en av dem där de visar upp kända IKEA-artiklar som är döpta efter platser runt om i landet, riktad mot den globala marknaden.

– Vad betyder egentligen de här konstiga orden, exempelvis Bolmen är en vacker sjö i Småland som gränsar till fyra kommuner. Att det är en toaborste ger det humor. Vi hade höga förväntningar på kampanjen. Vi vågade sikta högt och det kommer vi fortsätta med.

En utmaning med att nå ut till internationella turister har varit pandemin – att det inte riktigt har gått att resa in i Sverige. Susanne menar att de i stället har landat i ”Welcome to Sweden when the time is right”.

– Vi vill inspirera till ett senare köp, de får inte glömma bort oss. När det sen går att resa kan vi trycka på knapparna som driver trafiken in i landet.

Enligt Susanne är långsiktigtheten och konkurrensen den stora utmaningen för Visit Swedens arbete.

– Marknadsföring är ett långsiktigt arbete och vi skulle behöva veta nu vad vi har för uppdrag 2023. Konkurrensen är också otroligt hård, vi måste behålla och ta tillbaka de som försvunnit under pandemin.

Sverige – världens mest hållbara resmål?

År 2030 ska Sverige vara världens mest hållbara resmål, hur ser vägen dit ut?

–Det är fullt möjligt men många delar i strategin som vi måste hjälpas åt för att nå. Svensk besöksnäring är i grunden hållbar men vi är dåliga på att berätta det.

I hållbarhetsmålet spelar flera aspekter in, inte bara miljön. Det är sociala bitar som handlar om att attrahera personal och få tillbaka den som försvunnit under pandemin. Samt ekonomiska och politiska förutsättningar.

– Vi måste prata hållbarhet på alla fronter då kommer vi snabbare ställa om och locka turister. Alla i världen blir mer intresserade av hållbarhet.

Tre snabba med Susanne Andersson:

Vad gör du helst när du inte jobbar?
– Umgås med familj och hund i naturen. Vi jagar mkt med vår jakthund Silver. Om en vecka hämtar vi en ny hundbebis som kommer heta Quick. Jag har tagit en vecka semester för att vara hemma med valpen.

Åker du helst till solen eller snön när du själv har semester?
– Både och jag gillar alla årstider. Vi har en stuga i Vemdalen och fik på Kanarieöarna. Med hundar i familjen blir det mindre långväga resande mer i Sverige.

Vilket tycker du är Sveriges bästa resmål?
– Det bästa med Sverige är att det är så enkelt att kombinera stad och natur, det är så himla nära. Men mitt absolut bästa är min stuga, inte just för att det är i Vemdalen utan för att dit kan jag åka och komma bort från allt.

 

LÄS MER: ”Satsningen på inhemsk tursim har fungerat – trots pandemin”. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...