Annons

Bastard Burgers öppnar nya restauranger

zoom Simon Wanler, är vd för Bastard Burgers som öppnar 14 nya restauranger. Foto: Privat/colorbox
Simon Wanler, är vd för Bastard Burgers som öppnar 14 nya restauranger. Foto: Privat/colorbox
NYHETER. Bastard Burgers storsatsar trots nya hårda restriktioner. Det kommande halvåret öppnar hamburgerkedjan 9 nya restauranger där delivery och ”need-to-have”-tänk står i fokus.  
Annons

Det nya restriktionerna, som innebär att antalet besökare i ett sällskap på serveringsställen som utgör en del av en handelsplats och som inte kan nås genom egna entréer endast får uppgå till en person, slår hårt mot många kedjor. Men trots förbudet och den pågående pandemi väljer Bastard Burgers att öppna nio nya restauranger i Sverige under kommande halvår. Hamburgerkedjans vd, Simon Wanler, tycker att läget är stökigt men säger att etableringarna rullar på efter förväntad planering. Bortsett från lite förseningar och leveransproblem är det huvudsakligen den löpande verksamheten drabbas.  

– Det är klart att vi känner av restriktionerna rejält, men vi är glada att vi har flera ben att stå på. Delivery har blivit ett enormt viktig och stor del av vår verksamhet det senaste året. 

Storsatsningen på så många nyöppningar, menar Simon Wanler, hänger ihop med den relativt “aggressiv expansionsplan” som kedjan haft under flera år. Trots att takten bromsades in när läget var som värst under 2020, öppnade Bastard Burgers 14 nya restauranger i fjol. I år siktar man på närmare 25 öppningar i fyra länder. 

– Även om covid ställer till det så jobbar vi långsiktigt och ser bortom krisen. Vi jobbar dagligen med att bemöta motgångarna på på alla plan. 

Anpassningarna företaget gjort till en följd av pandemin har framförallt handlat om att ha fokus på två spår: att hålla volymen uppe och kostnaderna nere. Åtgärder som har gått ut på allt från att snabbt ställa om till delivery och att koppla på utkörningstjänster på alla restauranger till att börja ta emot telefonbeställningar och lansera göra-hemma-kit.  

– På kostnadssidan arbetar vi aktivt på alla avdelningar med mer ”need-to-have” än ”nice-to-have”-tänk. Sedan måste vi ständigt se över och jobba mycket med bemanningen då det är helt andra marginaler på deliveryförsäljningen, säger Simon Wanler. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...