Annons

BFUF beviljar projekt om jämställdhet inom besöksnäringen

zoom Två av de fem projekt som beviljats medel handlar om jämställdhet i besöksnäringen. Foto: Besöksliv
Två av de fem projekt som beviljats medel handlar om jämställdhet i besöksnäringen. Foto: Besöksliv
NYHETER. Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, delar ut sin största pott någonsin – till forskning om jämställdhet inom besöksnäringen.
Annons

Totalt 7,3 miljoner kronor delas ut till fem tvååriga forskningsprojekt – den största utdelningen från BFUF någonsin.

– Det var många bra projekt som kom in, och som hade hög vetenskaplig kvalitet, då bedömde vi att vi kunde plocka upp lite pengar som låg sparade för att få igång dessa projekt nu, säger BFUFs vd Stina Algotson.

Utlysningens teman var Jämställdhet inom svensk besöksnäring samt ett ”Öppet spår”. Knappt 20 ansökningar från 12 lärosäten och organisationer kom in.

Två projekt inom jämställdhet har beviljats – båda med fokus på trafficking i besöksnäringen. Inom ramen för öppet spår var det Morgondagens gröna turist, Kunskapsturism som attraktion och resurs samt Innovationsledning för en digitaliserad hotellbransch som fick pengar.

– Jämställdhet är främst en fråga om rättvisa, men den påverkar också företagens och branschens lönsamhet. Forskning visar att ett jämställt arbetsklimat blir mer produktivt och ger mer nöjda medarbetare, vilket gör företagen mer attraktiva, effektiva och lönsamma.

Urvalsprocessen går till så att ett vetenskapligt råd bedömer projektens vetenskapliga kvalitet. Därefter lämnar man över förslag som diskuteras och bedöms av BFUFs styrelse.

– Styrelsen får rekommendationer, och väljer utifrån var de ser ger mest branschnytta, förklarar Stina Algotson.

Vad hoppas ni på med de fem projekt ni har valt ut?

– Vi hoppas på bra och intressanta resultat som år att tillämpa i branschen. Vi hade en övning med Visitas förtroenderåd och jag tycker att de projekt har valt ut passar väldigt bra på en del av de områden som de tycker är viktiga.

Med det öppna spåret i utlysningen ville BFUF undersöka vilka besöksnäringsrelaterade frågor akademin i dag definierar som mest relevanta. Den unga generationens perspektiv på hållbart resande är ett av de aktuella teman som beviljades medel.

 – Detta känns extra aktuellt med tanke på allt som sker nu. Det ska bli spännande och bra för branschen att titta på vad morgondagens konsumenter och resenärer vill ha. Jag tror att dessa värderingar har förändrats bara under det senaste året, säger Stina Algotson.

Läs mer här: https://bfuf.se/aktuelltsida/

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...