Annons

Burger King möter den nya snabbmatstrenden

zoom Sha’King Nuggets – en av nyheterna på menyn Marcus Voldum, kommunikationschef
Sha’King Nuggets – en av nyheterna på menyn Marcus Voldum, kommunikationschef
NYHETER. Istället för stora måltider ska det vara mindre burgare och snacks. I alla fall om den yngre generationen får bestämma. Det konstaterar Burger King som nu lanserat fler produkter i sin lågprisplattform Najs Price.
Annons

Generation Z, eller Gen Z, består av personer som har vuxit upp efter millennieskiftet. Enligt Burger King Sverige har de ett nytt kundbeteende jämfört med tidigare generationer. De föredrar att köpa något mindre från menyn, snarare än en hel måltid. De vill också kunna modifiera produkterna enligt sina egna önskemål.

– Generation Z är självständiga och vill gå sin egen väg. De vill ha produkter med bra kvalitet och som är prisvärda. Även om det är en ganska stark generation är de fortfarande unga och tittar därför efter billigare alternativ, säger Marcus Voldum, kommunikationschef på Burger King Sverige.

Stor årlig studie

För att veta vad deras gäster föredrar tittar Burger King på trender i sociala medier, konkurrenter och på marknaden i stort både i Sverige och utomlands. Varje år genomförs en stor studie och löpande under året görs mindre undersökningar.

– Då får vi se om vi går i rätt riktning och vad vi ska fokusera på framåt. De yngre kunderna vill ha en bra produkt när de väl använder sina pengar. Även om det gäller snabbmat föredrar de sådant som är riktigt bra. Att vi skär lök och tomat varje morgon för att det ger den bästa smaken, lirar bra med den yngre publiken.

Sha’King Nuggets och Chili Mayo Cheeseburger

Som ett led i att tillmötesgå den nya generationens kundbeteende lanserade Burger King Sverige sin lågprisplattform Najs Price förra året. På den finns ett flertal snacksprodukter – som cheeseburgare, lökringar och chicken nuggets – till ett lägre pris. Där har nu nya Sha’King Nuggets och Chili Mayo Cheeseburger lanserats.

– Vi jobbar hela tiden på att förbättra och optimera för att ge våra gäster den bästa produkten. Vi har väldigt bra produkter till ett högre pris med särskilda såser, men vi har också väldigt bra produkter till ett billigare pris. Vi vill göra det möjligt för alla att äta hos oss, säger Marcus Voldum.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...