Annons

De investerar i sin uppsagda personal

zoom Foto: Winn Group
Foto: Winn Group
NYHETER. Tusentals hotellanställda har förlorat sina jobb i spåren av coronakrisen. Arbetsgivarna hoppas på ett återseende snarare än ett avsked. På hotellkedjan Winn Group erbjuds uppsagd personal en utbildning som ska hjälpa dem att utvecklas och gå vidare.
Annons

Besöksnäringen är under normala omständigheter en bransch med brist på kompetens och arbetskraft. Coronakrisen har betytt det motsatta, med tusentals anställda som tvingats lämna sina anställningar på obestämd tid.

Winn Hotel Group med 13 hotell och över 950 anställda vill hjälpa sin personal, även efter de har lämnat. Företaget erbjuder uppsagd personal en utbildning efter att uppsägningstiden löpt ut, för att utvecklas och gå vidare.

– Utbildningen kommer att stärka dem som individer, och när det vänder vill vi stå redo med de bäst rustade medarbetarna. Vissa kanske väljer en annan väg, och då vill vi stötta det också, säger Fia Westerberg, head of people and culture på Winn Group.

Utbildningen utgår ifrån ett samarbete med coachen Magnus Helgesson och har som syfte att hjälpa deltagarna att våga ta nästa steg.

– Man får hjälp med att göra en nulägesanalys över sin situation och med att lägga upp en plan framåt. Utbildningen lyfter viktiga frågeställningar och ska förhoppningsvis stärka dem kompetensmässigt.

Utbildningen, som äger rum vid sex tillfällen under sex veckor, ligger inom ramen för Winn Groups Business school.

– Vi jobbar mycket med internutbildningar som en del att stötta våra medarbetare, men det här är vårt sätt att ta ansvar för personalen även när de lämnar oss, säger Fia Westerberg.

Som ett komplement till utbildningen har Winn startat ”jobbhjälpen” på företagets intranät där man lägger upp både information och inspiration till jobbsökande. Därutöver står Fia Westerberg till tjänst för coaching. Det är framför allt chefer och mellanchefer som söker upp henne.

– De hör av sig till mig om de har kört fast, och om de behöver hjälp, ofta handlar det om juridiska frågor.

De har slutat, varför viktigt att hjälpa dem?

 – Vi ser det som ett arbetsgivaransvar att även ta hand om ”off boardingen” och göra den så attraktiv vi kan, inte minst för att vi att de ska komma tillbaka. Vi ser det som att vi tar ansvar för att hjälpa dem vidare.

Hur ska man tänka och agera som arbetsgivare i en sådan här extrem situation?

– Från vår sida har transparensen varit oerhört viktig. Vid flera tillfällen har vår vd publicerat en film för medarbetarna med information om läget och hur vi agerar. Vi upplever att det har lugnat medarbetarna och skapat viss trygghet.

Hur förhåller ni er till att det inte finns någon tidshorisont i kommunikationen till medarbetarna?

– Sist pratade vår koncernchef Anders Junger om att han såg ett litet ljus i tunneln, och vi är noga med att kalla detta för en paus. Det viktigaste är att medarbetarna känner sig informerade och inkluderade i processen. Jag är ofta ute på hotellen och pratar med våra anställda.

Många olika tjänster behövs på ett hotell, hur optimerar ni de resurser ni har kvar?

– Vi jobbar mycket med internutbildning, och nyttjar alla resurser för olika roller. Housekeeping får jobba i servisen, servisen i receptionen, säljare i bokningen och kockarna får hoppa in som nattreceptionister. Men det är så jag tror att framtidens organisationer kommer att se ut, efter det här, man måste optimera och paketera tjänsterna på nya sätt.

Hur då?

– Man behöver kunna mer olika saker, en vecka kanske du jobbar i reception en annan i bokningen eller på försäljningsavdelningen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...