Annons

De tre kan vinna Årets Stadskärna

zoom Eskilstuna är en av de tre nominerade städerna i Årets Stadskärna. Att tänka långsiktigt är viktigt för att vinna, enligt Anna Hag, strateg, Visita. Foto: Coloubox, Visita
Eskilstuna är en av de tre nominerade städerna i Årets Stadskärna. Att tänka långsiktigt är viktigt för att vinna, enligt Anna Hag, strateg, Visita. Foto: Coloubox, Visita
NYHETER. Linköping, Eskilstuna och Örnsköldsvik kan vinna Årets Stadskärna. En prestigefylld titel som Västervik kammade hem förra året. ”Den som vinner har tydligt visat att man konsekvent jobbar för en attraktiv stadskärna och det lockar både besökare, företagare och människor som vill bosätta sig”, säger Anna Hag, strateg, Visita.
Annons

Årets Stadskärna delas ut för 24:e året i rad till den svenska stad som bäst utvecklat sin stadskärna, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Årets nominerade är Linköping, Eskilstuna och Örnsköldsvik.

Vinnaren utses 30 maj i Västervik.

– För att vinna är det absolut viktigaste att ha en tydlig samverkansorganisation för stadskärnan, så att kommun, handel, besöksnäring, fastighetsägare och ideella krafter kan jobba tillsammans. Det krävs engagerade personer som håller ihop arbetet, säger Anna Hag, strateg inom hållbar stadsutveckling, Visita.

Långsiktigt tänk viktigt

I den här tävlingen är det viktigt att ha en strategi för att locka till sig attraktiva evenemang som ökar beläggningen på hotell och fyller restauranger och kaféer. Och det ska finnas en långsiktig plan.

– Den som vinner har tydligt visat att man konsekvent jobbar för en attraktiv stadskärna och det lockar både besökare, företagare och människor som vill bosätta sig på orten. För att lyckas gäller det att se på frågan ur olika perspektiv. Hur ska vår stad se ut om 10 till 20 år? Vad förväntar sig morgondagens invånare och besökare?

En fråga som kommer att bli allt viktigare för besöksnäringens möjligheter att bidra till levande städer handlar om kompetensförsörjningen, fortsätter Anna Hag.

– Det blir allt svårare för våra medlemmar att hitta duktiga medarbetare. Besöksnäringen växer och vi konkurrerar med många branscher. I storstäderna spelar även bostadsfrågan in, det är svårt att locka till sig arbetskraft om det inte finns någonstans att bo.

Handeln ökade i vinnande Västervik

För Västervik, som utsågs till Årets Stadskärna 2017, har titeln skapat både stolthet och nya projekt i staden.

– Vi som jobbar med stadsutveckling känner oss oerhört stolta. Nu har vi startat upp en BID-process, Business Improvement District, längs Storgatan och Stora torget, där vi gemensamt tagit fram en affärsplan för att att rusta upp fasader, belysning och skyltar. Dessutom har flera investeringar blivit klara nära stadskärnan, bland annat en generationspark med studsmattor och utegym i stadsparken samt Björn Ulvaeus Slottsholmen, säger Annika Boman, verksamhetsområdeschef Västervik Framåt.

Under 2017 fick man ytterligare ett kvitto på att man är på rätt väg.

– Vårt totala handelsindex har ökat med sju procent mellan 2012 och 2016 – till 96, det är den högsta nivån sedan vi började mäta.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...