Annons

”Det handlar om att ha bra grundvärderingar”

zoom Anton Bjuhr och Jacob Holmström är krögarna bakom<br />
 stjärnkrogen Gastrologik i Stockholm Foto: Gastrologik
Anton Bjuhr och Jacob Holmström är krögarna bakom
stjärnkrogen Gastrologik i Stockholm
Foto: Gastrologik
INTERVJU. Anton Bjuhr och Jacob Holmström har drivit stjärnkrogen Gastrologik i nio år. Trots att de har vuxit in i sitt ledarskap över tid har det aldrig funnits någon tvekan om vilka värderingar de står för och vill sprida till sina 20-talet medarbetare.
Annons

– Vi vet ju att branschen har varit gubbig, men jag trodde att vi hade kommit längre än så här, och det var väldigt tråkigt att läsa artikeln i SvD, säger Anton Bjuhr.

Han hänvisar till den artikel i Svenska Dagbladet som publicerades den 6 december och som innehöll vittnesmål från kvinnor i branschen om kränkningar, övergrepp och en tystnadskultur som ännu förekommer på vissa restauranger.

Anton Bjuhr och kompanjonen Jacob Holmström, som ligger bakom stjärnkrogen Gastrologik i Stockholm, säger sig båda ha stått lite utanför ”allt som händer” i branschen sedan de klev in i sin egen bubbla för nio år sedan.

–Vi har mest fokuserat på vårt eget jobb och att göra saker på vårt sätt, säger Jacob Holmström.

Men som egna krögare och ledare gör de liksom Sofia B Olsson från Vrå, och Jonas Lagerström, från Etoile i en intervju med Besöksliv i förra veckan, analysen att mycket handlar om ett bristande ledarskap som skapar negativa kulturer och tillåter beteenden som borde betraktas som oacceptabla. Bristande ledarskap kan i sin tur bero på brist i utbildning, tror Anton Bjuhr.

– Det säger ganska mycket om branschen att man utbildar sig i tre år, sedan är det den hårda skolan som gäller och där är det många som bara tar efter av andra. Företag förlorar mycket i att inte låta utbilda sin personal i att vara en bra ledare och i vad trakasserier och kränkande beteende innebär. Det enda du lär dig är hantverket sedan får du dra dina egna slutsatser, säger han.

Hur jobbar ni med ledarskap och att odla en sund arbetskultur på Gastrologik?

– I grund och botten handlar det om sunt förnuft och att man har egna bra grundvärderingar. Vi har vuxit både som företag och ledare under dessa nio år, och är mer uppmärksamma idag på att personalen har det bra och att inte arbetspassen är för långa, säger Jacob Holmström.

Han berättar om en situation för 3-4 år sedan då en kvinnlig medarbetare rapporterade om ett kränkande beteende från en manlig kollega.

– Det var slut för honom där och då, han fick inte komma tillbaka, säger Jacob Holmström och fortsätter:

– Vi har en fördel av att vara två, för man har ett gemensamt ansvar vilket betyder att man även blir synad av varandra. Men det är nolltolerans för att något oschysst hände här, det är vi båda helt överens om att vi inte tillåter.

Känner ni ett ansvar gentemot era anställda och nästa generation?

– Ja självklart vill vi att de ska ta med sig allt de har fått lära sig här, allt ifrån hantverket till hur man beter sig på en arbetsplats, och föra det med sig på sin nästa arbetsplats. Alla har ju ett ansvar för att det ska bli en förändring.

Vad kan man mer göra för att påverka som man i er bransch?

– Som krögaren Stefan Ekengren har sagt, det räcker inte att bara dela på instagram, det viktiga är det man gör varje dag framåt och att man föregår med gott exempel och har nolltolerans. Sedan tror jag alla kan börja med att rannsaka sig själva, i och med uppropet kommer fler att våga stå upp och säga stopp. Säger ingen någonting så är det ingen som säger stopp heller.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...