Annons

Digitala fotspår hjälper Halland se besökarnas behov

zoom
"Projektet har gett oss massor av ny kunskap", säger Anna Bengtsson. Foto: Besöksliv, Destination Halland
NYHETER. Destination Halland har tillsammans med forskare tagit fram ett verktyg som analyserar besökarnas digitala fotspår: ”Vi kan se vad de söker på, varför de kommer hit och vilka drivkrafter de har för att komma”, säger Anna Bengtsson på Destination Halland.
Annons

Som en del av det treåriga EU-projektet Destination Halland 2020 har man i samarbete med turismforskningscentret Etour tagit fram ett verktyg som ska bidra till att utveckla besöksnäringen i regionen.

 – Fokus i projektet har legat på att etablera strukturer och processer för att arbeta med statistik och data i destinationsutvecklingen och här tar vi med oss massor av ny kunskap, säger Anna Bengtsson, utvecklingsledare på Destination Halland.

Man har bland annat kartlagt de digitala fotspår som gäster och besökare har lämnat efter sig i sociala medier, och på destinationernas egna hemsidor inför sitt besök i Halland.

Syftet är att med hjälp av gästnattstatistik, gästers kommentarer i sociala medier och andra uppgifter, ge besöksnäringens olika aktörer ökad kunskap om gästens beteende och behov.

Verktyget analyserar informationen som kan användas i marknadsföring och paketering av produkter för att kunna attrahera fler besökare till Halland.

Anna Bengtsson från Destination Halland är nöjd med projektet och har höga förväntningar på hur verktyget kan användas.

– Vi har redan fått ut mycket av det, vi har bland annat strukturerat informationen från de olika delarna av projektet och fått igång en process där vi tittar på hur vi kan jobba med till exempel riktade gästundersökningar i framtiden, säger Anna Bengtsson.

Hur kan det nya verktyget gagna regionen och aktörerna konkret?

– Vi kan få fram besökarna söker på, varför de kommer hit, och inte minst vilka drivkrafter de har för att komma hit. Vi kan få en bild av hur attraktiva destinationerna är, utifrån det kan vi kan bygga vår marknadsföring och affärsutveckling.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...