Annons

En hyllning till det glamorösa Italien

zoom Florentines vd Brazer Bozlak. Foto och illustration: Urban Italian Group
Florentines vd Brazer Bozlak. Foto och illustration: Urban Italian Group
NYHETER. “Det ska kännas som att vara med i en film”, säger vd Brazer Bozlak, om nya restaurangen Florentine.
Annons

Ett stenkast från Medborgarplatsen i Stockholm är det snart dags för en ny italienare att slå upp portarna. Tanken är att gästerna ska kunna slinka in för en napolitansk pizza och en öl i baren.

Eller ha en helkväll med trerätters – på menyn finns pasta, risotto, kött och fisk. Och utvalda viner samt hantverks-cocktails. Florentines vd Brazer Bozlak hoppas framför allt att gästerna ska kunna njuta av miljön, som ska inbjuda till eskapism.

Varje sittplats ska vara unik

Inredning och stämning är inspirerade av mode, disko och möbler från 1970-talets Italien.

– Det finns så mycket skönhet i den perioden. Vi åker ofta till Italien för inspiration och det vill vi framhäva i Florentine, säger han och lägger till:

– Florentine är också en hyllning till det glamorösa Italien. Det ska kännas som att man kommer in i en filmscen, för några timmar är man långt från Stockholm, säger han.

Det filmiska tänket finns med även i Urban Italian Groups Basta-restauranger, som finns på sex orter i landet.

– Vi har alltid sett det som att vi regisserar upplevelsen men med Florentine tar vi det ett steg till. Varje sittplats ska ha en unik känsla och det ska hända något.

Exklusivt men folkligt och glatt

Florentine öppnar i månadsskiftet mars/april och kommer att ha 200 sittplatser. En 360 graders bar ska pryda den ena delen och i den andra finns ett öppet kök.

– Vi har så mycket talang inom företaget och så många idéer som kommer inifrån. Det har varit kul att utveckla Florentine, säger Brazer Bozlak.

Förhoppningen är att konceptet ska växa – även utanför Sveriges gränser.

– Om Basta är vårt nationella varumärke så kanske Florentine blir det internationella, vi vill gärna öppna fler restauranger i större skala, i första hand i Norden. Vi får se hur det går.

Vilken är er målgrupp?

– Vi är egentligen inte så intresserade av höga notor, vi vill att det ska kännas folkligt och glatt. Det är viktigt för oss att det ska vara en exklusiv upplevelse men till folkliga priser, säger Brazer Bozlak.

Läs även om när Urban Italian Group i somras öppnade sin första restaurang söder om Gävle på Åhléns citys takterrass i Stockholm.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...