Annons

Extra allt på Kulturkalaset

zoom Sofie Mantzaris Foto: Pressbild
Sofie Mantzaris Foto: Pressbild
NYHETER. I år får Göteborgs Kulturkalas extra guldkant som en del av finalhelgen för Göteborgs jubileumsfirande 1–3 september.
Annons

Tre dagar av folkfest med fokus på mat, musik, dans och möten mellan människor i kulturens tecken. I år bjuder Göteborgs Kulturkalas dessutom på extra mycket festligheter då det är en del av finalhelgen för Göteborgs 400-årsjubileum.

– Förutom det fullspäckade kalasprogrammet kan man bland annat uppleva ett storslaget jubileumsfyrverkeri som skjuts av till tonerna av musik med göteborgskoppling och den första upplagan av Göteborgsvarvet Marathon, säger Sofie Mantzaris, pressansvarig för Göteborgs Kulturkalas på Göteborg & Co.

De centrala platserna för Kulturkalaset är Kungstorget, Bältespännarparken och Kronhuskvarteret. Men det går att uppleva kalaset på fler än 60 platser runt om i staden, som Gamlestaden, Flunsåsparken, Ringön och Bergsjön.

Satsning på Gen Z

Göteborgs Kulturkalas, som genomförs av Göteborg & Co på uppdrag av Göteborgs Stad, arrangerades första gången 2007 och tog då över efter Göteborgskalaset som ägde rum 1991–2005. Årets program innehåller allt från artistbokningar som Miriam Bryant och det danska rockbandet D-A-D till operaföreställningar, cirkusskola, Bollywood-dans och allsång med Lasse Kronér.

– I år gör vi också en satsning på den yngre delen av Generation Z, i åldrarna 13–19. Vi har spännande aktiviteter som gaming, dansa med Tiktok-stjärnor och workshop kring fake news. Vi ordnar även Booktok-picknick som en del av ett ökat fokus på att skapa läslust hos unga. På Tiktok finns en virtuell bokklubb under hashtagen #booktok och nu gör vi ett event av det där man träffas fysiskt, säger Sofie Mantzaris, och fortsätter:

– Målet med kalaset är att låta göteborgarna uppleva en gratis kulturfestival, skapa mötesplatser och tillgängliggöra kultur för alla.

När jag har dig på tråden, hur har sommaren gått i Göteborg?

– Den började starkt med riktigt bra beläggning i juni och juli. Då var det i princip fullbokat på hotellen i stan. Mycket tack vare stora events vi hade, till exempel Gothia Cup och stora arenakonserter med bland andra Coldplay och Bruce Springsteen på Ullevi. Resultatet för augusti har vi inte än men prognosen för sommarmånaderna är lika bra som förra sommaren, som var ett rekordår för oss där vi var tillbaka på nivåerna för 2019.

Vad händer nu efter sommaren, kommer hösten bli stark?  

– Det är en bra möteshöst med många stora kongresser och möten inbokade, till exempel Bokmässan i september. Det är ett osäkert läge i världen som gör att människor inte har lika mycket pengar att röra sig med. Men vi har ett bra grundutbud av mat- och kulturupplevelser och hoppas på en bra höst.

Kommer alla hotell överleva med tanke på hur många nyetableringar som skett det senaste året?

– Hittills ser det bra ut. Vi har inte sett något problem att fylla den ökade kapaciteten. Flera av de nya hotellen har väldigt olika målgrupper, karaktärer och ligger utspritt på olika platser i staden.

Vad lockar turister till Göteborg nu när sommarkonserterna på Ullevi och Way Out West är över?

– Göteborg har ett starkt grundutbud av kultur, mat och shopping som drar besökare året runt. Sen kommer höstlovsperioden med många aktiviteter runt om i staden, bland annat Lisebergs stora halloweenfirande. Nytt för i år är det nyöppnade hotellet Liseberg Grand Curiosa som vi tror kommer bidra till att locka ännu fler barnfamiljer under den perioden. I december arrangerar vi både VM i handboll för damer och Junior-VM i ishockey som vi tror kommer locka mycket folk.

Vi har hört att många utländska turister, främst danskar, hittat till Göteborg i år. Hur stor betydelse har den svaga kronan för näringen?

– Vi har sett en ökning av danskar, tyskar, holländare och amerikaner. Det tror vi absolut delvis beror på den svaga kronan. Mot Danmark har vi också gjort extra satsningar i år och fått mycket synlighet i dansk media. Danskarna har stor köpkraft och är viktiga för näringen. Men Norge är fortfarande vår största utländska marknad.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...