Annons

Fina besökssiffror gav påringning från näringsministern: ”Smickrande”

zoom Steam Hotel i Västerås har en beläggning på 90 procent,<br />
enligt Ess Groups vd Jonas Stenberg.  Foto: Steam Hotel
Steam Hotel i Västerås har en beläggning på 90 procent,
enligt Ess Groups vd Jonas Stenberg.
Foto: Steam Hotel
NYHETER. Antalet gästnätter i Västmanlands län ökade med 23 procent förra året. Bakom glädjesiffrorna ligger bland annat öppningen av Steam Hotel: ”Vi har lyckats skapa en destination”, säger Ess Groups Jonas Stenberg.
Annons

När Tillväxtverket och SCB presenterar ny gästnattstatistik över turismen i Sverige framgår det att riket som helhet ökat med två procent under 2017 jämfört med året innan – men Västmanlands län med sin huvudstad Västerås hade en tillväxt på hela 23 procent. Ett skäl till tillväxtsiffrorna är Ess Groups Steam Hotel som slog upp dörrarna i Västerås i augusti 2017.

– Det är fantastiskt på många sätt, vi får ett kvitto på att den satsning vi gjort var rätt. Vi ville inte bygga ett hotell utan skapa en destination –  och det lyckades, säger Ess Groups vd Jonas Stenberg.

De stegrande gästnattssiffrorna fick självaste näringsminister Mikael Damberg att ringa upp ESS Group för att gratulera.

–Att självaste regeringen uppmärksammar oss känns såklart väldigt smickrande, säger Jonas Stenberg.

Steam Hotel har fått stor uppmärksamhet sedan hotellet öppnade i det gamla ångkraftverket i Västerås. Hotellet har redan nått en topplacering på Tripadvisor för staden, enligt Jonas Stenberg.

– Hotellet har varit fullt nästan hela tiden sedan vi öppnade. Vi har en beläggning på över 90 procent och ett kontinuerligt högtryck på bokningarna. De här siffrorna är en förutsättning för vår verksamhet, så jag är oerhört nöjd.

Enligt Jonas Stenberg har det funnits en strategi att göra gästerna så nöjda att de själva marknadsför Steam Hotel genom att berätta för andra om sin upplevelse.

– Det har vi gjort genom en kombination av en unik byggnad och attraktioner som äventyrsbad, spa, ett flertal restauranger och ett aktivitetsområde med biljard och shuffleboard. Vi har något för alla och hotellet är själva destinationen.

Vad är nästa steg i strategin?

– Det är att förfina produkten ytterligare. Nu tittar vi på att bygga femtio nya rum och att även bygga ut restaurangen med en uteservering, säger Jonas Stenberg.