Annons

Fortsatt starkt för hotellen i Europa

zoom Accor Hotels levererade ytterligare ett robust resultat under tredje kvartalet.
Accor Hotels levererade ytterligare ett robust resultat under tredje kvartalet.
NYHETER. Hotellmarknaden i Europa fortsätter att vara stark, enligt branschjätten Accor Hotels. Paris och andra terrordrabbade storstäder är på väg upp ur svackan.
Annons

Accor Hotels rapport för tredje kvartalet 2017 är goda nyheter för branschen. Hotellen runt om i världen går starkt, inte minst i Europa. Här växte intäkten per tillgängligt rum, RevPAR, med 7,9 procent jämfört med samma period i fjol. Detta trots att viktiga marknader som Tyskland och Storbritannien drabbats av terrordåd. Detsamma gäller Paris där rumsintäkten ökade med 6,6 procent, framförallt driven av ett ökat privatresande. 

Även för Nordamerika och Asien redovisas starka siffror. Marknaden i Latinamerika är pressad, framförallt i Brasilien som befinner sig i en ekonomisk tillbakagång. 

– Accor Hotels levererade ytterligare ett robust resultat under tredje kvartalet. De positiva trenderna på våra nyckelmarknader under första halvåret bekräftades, och tidiga tecken på en återhämtning visades i Latinamerika, säger Sébastien Bazin, styrelseordförande och koncernchef för Accor Hotels i ett pressmeddelande. 

Han räknar med att den goda utvecklingen håller i sig under resten av året. 

Tre hotell i Sverige

I Sverige har Accor Hotels numera endast tre hotell, alla drivna på franchisebasis. Här ingår Stockholmshotellen Ibis i Spånga, Ibis Styles vid Odenplan och i Järva. Accor Hotels tappade 2015 hela 13 svenska hotell när avtalet med franchisetagaren Norse avvecklades. 

Vid senaste årsskiftet försvann även Novotel i Göteborg ur familjen. Hotellet ingår idag i Best Western och har bytt namn till Hotel Waterfront Göteborg. Någon särredovisning för den svenska marknaden gör inte Accor Hotels. 

Koncernen driver hotell i samtliga världsdelar. I fjol tog bolaget över Fairmont, Raffles och Swissôtel och är sedan dess ledande inom den globala lyxhotellmarknaden. 

Accor Hotels har nu över 600 000 rum öppnade och ytterligare 178 000 rum på gång. Varumärken som tillkommit under kvartalet är Orientexpressen, Nextdoor, Mantra, BreakFree och Peppers.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...