Annons

Gotlands besöksnäring öppna för turistavgift

zoom Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
NYHETER. Frågan om Gotland borde införa en avgift för turister har diskuterats flera gånger på politisk nivå. Besöksnäringen har hela tiden varit skeptiska – fram tills nu.
Annons

Nu öppnar Gotlands förenade besöksnäring, GFB, upp för en diskussion för att få till en turistavgift för att finansiera det slitage och de extra kostnader som turismen medför.

Tidigare har aktörerna på Gotland varit tveksamma till förslaget om att få turisterna att betala mer när de besöker ön, men nu anser GFB:s vd Matz Bengtsson att tiden kan vara mogen för samtal.

– Inom vår organisation finns en positiv inställning till att lyfta frågan framåt. Vi vill börja diskutera detta med näringsföretagen, säger Matz Bengtsson och fortsätter:

– Alla aktörer inom besöksnäringen vet någonstans att det behövs mer pengar för att Gotland ska fortsätta vara fantastiskt och helst lite bättre för varje år. Det gäller att vända på alla stenar och ta vara på alla möjligheter.

Turistavgiften måste vara en frivillig avgift för regionens aktörer, skulle det vara en tvingande skatt krävs lagändringar på riksdagsnivå. Det gäller alltså att besöksnäringen är gemensamt positiva till förslaget. Hittills är det ett fåtal regioner och kommuner i Sverige som har infört en turistavgift. Två exempel är Krokoms och Strömsunds kommuner där en frivillig avgift läggs på notan när turister betalar för mat och hotell.

– I och med att det handlar om en frivillig avgift måste viljan att införa den komma underifrån, från näringen. Vi som organisation kan inte trycka på näringen en frivillig avgift, det säger ju sig självt, säger Matz Bengtsson.

Hans uppfattning är att näringen är överens om att det behövs mer pengar för underhåll och utveckling av destination Gotland, men hur en eventuell turistavgift skulle se ut och hur intäkterna skulle fördelas behöver diskuteras och växa fram.

– Jag tror att vi kan få till fruktbara samtal om hur en turistavgift skulle kunna utformas, men detta kommer ta tid. Som sagt, aktörerna måste själva vara villiga att föra samtalen. Det här är ingenting vi kommer få klarhet i på några månader, säger Matz Bengtsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...