Annons

Han satte Kiruna på världskartan

zoom Prisvinnande. Han boostade Kiruna som destination.
Prisvinnande. Han boostade Kiruna som destination.
NYHETER. Årets Kiruna Lappland-pris går till Nils Torbjörn Nutti, Nutti Sámi Siida. Skälet är att han lyft fram den samiska kulturen på den internationella turismscenen.
Annons

– Det är en ära att få uppmärksamheten från hemorten, den betyder att vi gör något bra. Det här är viktigt inte bara för oss som företag utan för hela den samiska kulturen, säger Nils Torbjörn Nutti, Nutti Sámi Siida, ägare av ekoturismföretaget Nutti Sámi Siida.

Han fick tre olika priser vid Kirunagalan, som hölls i Kiruna stadshus. Förutom Kiruna Lappland-priset handlade det om ett entreprenörspris samt priset ”Stort intryck – Litet avtryck”, som delas ut av företaget Tyréns.

”Reseindustrins framtid”

– Det var känslosamt att gå upp på scenen tre gånger och få stående ovationer, att känna värmen från hela publiken. För mig har det varit tuffa år, min sambo gick bort för en tid sedan och jag önskar att hon fått vara med och dela det här med mig.  

För Kiruna Lappland-priset löd motiveringen: ”I den nya komplexa reseindustrin gäller det för turistentreprenören att ligga i framkant med modern marknadsföring och hållbara visioner, att ha kunskaper om vår natur och kultur, att förmedla genuin service och värdskap till kunderna. Och att bygga nätverk och etablera samarbeten i resebranschen. Det är en stor ära att få uppmärksamma en framgångsrik entreprenör som gör allt detta, och som via sina satsningar lyfter fram den samiska kulturen på besöksnäringens internationella karta.”

Att satsa internationellt har varit en del av hans verksamhet sedan start. Företaget arrangerar renslädesturer och driver ett friluftsmuseum samt en stugverksamhet – och majoriteten av gästerna är utländska.

– 90 procent av våra gäster kommer från andra länder. Så vi har jobbat internationellt i alla år med marknadsföring, bland annat tillsammans med Ishotellet. Vi har också en samarbetspartner i Tyskland och har etablerat ett försäljningskontor där.

Hur tar du det här vidare 2016?

 

– Just nu vill jag bara smälta det. Men turism är en färskvara, så det gäller att förädla erbjudandet. Vår grund är natur- och kulturupplevelser och här ska vi ligga i framkant. Planen är att göra vår camp mer komfortabel och att i högre grad tillgängliggöra naturen.

 

 

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...