Annons

Hemmagastronomi utvecklar konceptet Helggourmet

zoom ICA-handlaren Rickard Wikström och Simon Laiti, ägare Hemmagastronomi   Foto: HBL photo
ICA-handlaren Rickard Wikström och Simon Laiti, ägare Hemmagastronomi Foto: HBL photo
NYHETER. Hemmagastronomis matkasse Helggourmet blev en succé när den lanserades. Nu ska ett nytt samarbete bidra till att ytterligare sprida matinspiration i Norrbotten.
Annons

Hemmagastronomi i Luleå startades för hela 14 år sedan och sedan dess har utvecklingen för Luleås gastronomiska mötesplats gått spikrakt uppåt. Simon Laiti, grundare och ägare, driver nu en traditionell restaurang, studio för matlagningskurser, ett surdegsbageri och en stor delikatessbutik där helgmatkassar står i fokus – alla delar under varumärket Hemmagastronomi.

– Min vision har hela tiden varit att jobba med svenska råvaror och lokala bönder, det var nytt i Norrbotten då men känns som en självklarhet idag, säger han.

Stor efterfrågan på vällagad mat

Matkassen Helggourmet är en av produkterna som säljs i delikatessbutiken. Det var ett vinnande koncept redan för nio år sedan när den lanserades, och under pandemin såg Simon Laiti ett bra tillfälle att skala upp.

– Restaurangen hade bara öppet under helgerna men vi såg fortfarande en stor efterfrågan på vällagad mat. Matkassen ökade snabbt och när det var som mest sålde vi 800 påsar a´ två personer per helg. Kassen ser olika ut varje vecka och ska inspirera hemma-matlagaren att lära sig något nytt och att våga testa.

Bra respons från Kalixborna

Kunderna kan få hemleverans till Luleå och Boden, men i och med ökade drivmedelskostnader kan det vara enklare för vissa kunder att hämta kassen i sin matbutik, menar Simon Laiti, som berättar att de nu tar nästa steg och startar ett samarbete med Ica Hjärtat i Kalix.

– Rickard Wikström är en driven Icahandlare med en jättefin butik, precis en sådan kollega i branschen som vi vill jobba med.

Och det har redan blivit en succé.
– Det är nu fjärde veckan i Kalix och vi har fått jättebra respons av Kalixborna. Nu har det blivit en liten hubb som kan sprida matinspiration vidare i Norrbotten, säger Simon Laiti.

Under hösten märkte Hemmagastronomi, som många andra, av oroligheter kring el och ränta.
– Folk stannade upp, stängde plånboken och vi fick en dipp i sittande gäster. Men vi märkte i stället direkt av en ökning från hemma-matlagarna. Vi har nu flera ben att stå på med de olika koncepten och försöker anpassa oss efter kunderna och gästerna för att driva norrbottnisk gastronomi framåt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...