Annons

Hon ska föra in Gyllene Uttern i en ny era

zoom Caroline Ekberg och Robert Gustavson på Gyllene Uttern Besöksliv
Caroline Ekberg och Robert Gustavson på Gyllene Uttern Besöksliv
NYHETER: Jula Hotell har tagit över det kända landsvägshotellet Gyllene Uttern vid Vättern. Besöksliv har träffat nya hotellchefen Caroline Ekberg.
Annons

Med sin säregna fasad, spektakulära utsikt och placering längs en av Sveriges vackraste vägar, E4:an vid Vättern, är Gyllene Uttern snudd på legendariskt. Lägg till att hotellet varit inspelningsplats för en Ingmar Bergmanfilm och att det finns ett specialdesignat kapell i källarvalven, så förstår man att det här stället är unikt.

Hotell och restaurangverksamheten har haft många olika ägare under åren och det senaste försöket slutade i konkurs – men vinden verkar ha vänt för Sveriges äldsta landsvägshotell som blev en del av Jula Hotell förra året. Caroline Ekberg är nytillträdd hotellchef med stora planer, varav många redan satts i full gång.

– Alla har en bild av Gyllene Uttern och det kan nog även sägas om Jula. Den kombinationen är ju så intressant, båda är starka varumärken i sig och det behövs. Inte minst när så många av de svenska hotellkedjorna expanderar, säger hon.

Caroline Ekberg fick upp ögonen för Jula Hotell när ett annat av deras nyförvärv, Gysinge Herrgård, sökte nya medarbetare. Hon såg att Mikaela Grundström var vd för Jula Hotell och det var faktiskt en av anledningarna att Caroline sökte tjänsten på Gyllene Uttern.

– Mikaela är driven, engagerad och har samma syn på uppgiften som jag: att säkerställa service för gästen men också att det är A och O att medarbetarna trivs. Jag ville prova något nytt och hade alla möjligheter att göra en livsförändring, så jag tog hunden under armen och gjorde just det. Jag hade aldrig varit i Gränna innan jag flyttade hit, säger hon.

Gyllene Uttern  – med tydlig semesterkänsla

Caroline Ekberg, som närmast kommer från Nordic Choice Hotels beskriver Gränna och Gyllene Uttern som evigt klassiska platser och hon har ofta fått semesterkänsla även fast hon befinner sig på jobbet. Det ska även hotellet förmedla.

– Gyllene Uttern kommer fortsätta stå för det genuina, man ska veta vilka vi är och vad vi kan leverera. Här ska man kunna stanna upp, andas och vara sig själv. Vi ska bevara men ändå hänga med, säger hon.

Ny satsning på pool, stugor och afternoon tea

Nya satsningar innefattar bland annat en relaxdel med utomhuspool och renoveringen av fjorton stugor, naturskönt placerade med utsikt över Vättern. Gyllene Utterns stämpel som vägkrog är något som Caroline Ekberg tror kommer försvinna alltmer, hon tror att framtidens gäster vet att resan är målet och väljer att göra fler stopp på vägen.
Gyllene Utterns klassiska kaffestuga kommer fortsätta erbjuda hembakt men hotellet börjar också exempelvis att servera Afternoon tea i höst.

– Vi behåller våra klassiska rätter i restaurangen, som röding och schnitzel, men i annan tappning. Vi har höga ambitioner även om man naturligtvis är välkommen att bara stanna till och titta in, säger hon.

Vill nå nya gästgrupper

Kick-off, konferens och andra möten är något som kommer utvecklas ytterligare på Gyllene Uttern. Det geografiska läget, närheten till E4:an och Gränna samt de vackra lokalerna med medeltidsinspirerade målningar och möjligheten att ha möte i riddarborgsstil ska locka affärsgäster, något som kan vara en utmaning idag. Caroline Ekberg tror Gyllene Uttern kan locka ytterligare gästgrupper.

– En ny målgrupp är den som jag själv tillhör, personer i trettioårsåldern som har ett starkt köpkapital och som uppskattar att få tid att umgås med vänner. Att komma hit och äta gott, ta det lugnt och njuta av den vackra naturen runtomkring, säger Caroline Ekberg.

Bussresor på genomresa, lokalbefolkning på helgfika och barnfamiljer som vill dela upp en lång bilfärd är redan etablerade gästgrupper men kommer att kunna uppleva mycket nytt på plats framöver.

– Mitt fokus ligger också på att kroka arm med lokalbefolkningen så att de upplever att Jula Hotell representerar Gyllene Uttern och området på ett fint sätt. De flesta häromkring har en relation till det här stället och många har jobbat här, säger Caroline Ekberg som tycker att det roligaste i hennes nya roll som hotellchef är att träffa och välkomna gästerna, se deras reaktioner när de kommer in i lokalerna.

Unik historia med start på 1930-talet

De extra nyfikna kan få reda på allt om hotellets historia, om familjen Gyllensvan som uppförde det ursprungliga kaféhuset på 1930-talet och varför lokalerna går i medeltida stil genom att prata med restaurangansvarigeRobert Gustavson. Han har jobbat på Gyllene Uttern i många år och vet allt om allt, från den uppstoppade uttern i matsalen till släktens vapen och varför det ser ut som det gör i kapellet. Planer finns på en utställning från inspelningen av Bergmans ”Smultronstället”, från 1957 där flera scener spelades in på just Gyllene Uttern.

– Vi hoppas att Gyllene Uttern kommer fortsätta vara ett smultronställe för många, både gamla och nya gäster framöver. Jag tror vi ligger helt rätt i tiden, säger Caroline Ekberg.

LÄS MER ”Gysinge ska bli ett vandringsmecka”

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...