Annons

Hotellbokningar och hamburgare ger pengar till Ukraina

zoom Foto: Albin Hag
Foto: Albin Hag
NYHETER. Hela landet är engagerade i att samla in pengar till folket i Ukraina. Två färska exempel är stiftelsen Ligula Foundation och hamburgerkedjan Brödernas.
Annons

Sedan 2017 har Ligula Foundation, som grundats av familjen Löffler, varje år gjort en utbetalning till välgörande ändamål. Tidigare har bland annat Rädda barnen och SOS Barnbyar fått ett tillskott på omkring en halv miljon kronor.

– För varje hotellbokning som kommer in via våra hemsidor, som tillhör Ligula Hospitality Group, lägger vi tio kronor i en pott som vi sedan delar ut. Huvudsyftet är att pengarna ska gå till djur och barn, berättar Elisabeth Löffler som är ansvarig för Ligula Foundation.

600 000 kronor till UNHCR

Men 2022 blev ett undantag vad gäller tiden för utbetalningen. Redan 28 mars kunde FN:s flyktingorgan UNHCR motta 300 000 kronor från stiftelsen, pengar som ska stötta utsatta familjer och barn i Ukraina. Eftersom Akelius Foundation dubblade alla Ukrainabidrag till UNHCR under mars månad innebär det i själva verket ett tillskott med 600 000 kronor.

– Det som händer är en katastrof och kan man så måste man hjälpa till. Det är fruktansvärt och det var verkligen inte ett svårt beslut att fatta.

”Det handlar om att hjälpas åt”

Elisabeth konstaterar att det finns en stor vilja i Sverige för att hjälpa till och hon lovar att det kommer en uppföljning även från deras håll.

– Vi skänker de pengar vi kan och det känns jätteskönt i hjärtat att få göra det. Ukraina kommer behöva mycket mer pengar. Även om kriget slutar ska det byggas upp så vi kommer nog får anledning att lägga mycket pengar där. Det handlar om att hjälpas åt, många bäckar små.

Burgare för fred

Även Brödernas vill vara med och dra sitt strå till stacken. Den 1 april lanserade kedjan “Peace Burger” och donerar oavkortat samtliga intäkter från hamburgaren till UNHCR. Burgaren kan beställas på Brödernas samtliga 76 restauranger under hela april och för varje såld fredsburgare (som kostar 135 kr) går 135 kr oavkortat till FN:s flyktingorgan UNHCR.

Alexander Hällzon, vice marknadschef på Brödernas, säger att lanseringen gått ”otroligt bra”. Bara fem dagar efter premiären hade burgaren genererat hela 670 000 kronor till UNHCR.

– Vi är så glada över den respons som mottagits av våra gäster. Responsen har genomgående varit positiv och all vår personal är glada att göra skillnad, förklarar han.

Hur stor summa hoppas ni kunna få in under april?

– Vår förhoppning och mål är 30 000 sålda månadens burgare med 4 050 000 insamlade kronor.

Fler exempel:

Siggesta Gård rekryterar folk från Ukraina

Hotellkoncernen ESS skänker 500 000 till Ukraina

 

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...