Annons

Husbilsföretag satsar på uthyrning

zoom Intresset för husbilar har ökat stadigt i Sverige de senaste åren.
Intresset för husbilar har ökat stadigt i Sverige de senaste åren.
NYHETER. Intresset för husbilar har ökat stadigt i Sverige de senaste åren. Men för den som inte valt att investera i en egen bil har utbudet varit litet. Nu ska det bli ändring på det. Bakom satsningen på hyresmarknaden står generalagenten Bergholm, som tror att besöksnäringen kommer att påverkas positivt. 
Annons

Få lär ha missat att intresset för husbilar ökar bland svenskar. Men en ny husbil kostar i runda slängar 600 000 kronor att köpa. Till det kommer löpande utgifter. Att hitta en lämplig plats att förvara bilen kan också vara en utmaning, inte minst för den som inte äger en tomt. Att vara husbilsägare är med andra ord inte en roll som passar alla. Samtidigt har möjligheten att hyra sig en husbil varit liten. 

Men i somras startade Bergholm, som är generalagent för några stora husbilsmärken, ett pilotprojekt där en handfull av deras bilar har hyrts ut via en återförsäljare. Och det blev en succé.  

– Bilarna har varit fullbokade från början till slut. Vi hade fyra tvåpersonsbilar och två familjebilar för uthyrning för 9 000 respektive 12 000 kronor per vecka. Det har varit ett väldigt tryck, säger vd Lars Bergholm. 

Uthyrarna har annonserat på Blocket, synts i sociala medier samt kanske viktigast på sajten rentandtravel.se. 

Det är en sajt som de har fått tillgång till genom en leverantör i Tyskland. Där har uthyrningsmarknaden varit stor länge och antalet bilar som finns till uthyrning kan räknas i tusental. Att det dröjt i Sverige finns det framför allt ett skäl till, menar Lars Bergholm:

– Ja, här har användandet varit koncentrerat till några få veckor på sommaren. Då är det svårt att få bärighet på investeringen. 

Rullar året om

Nu har den kulturen ändrats och hus­bilarna rullar under årets alla årstider, även om sommaren fortfarande är högsäsong. Försäljningen är även den utspridd över tolv månader. 

– Vi ser potential på ett helt nytt sätt nu, och alla jag möter reagerar positivt när jag berättar vad jag arbetar med. ”Herregud, jag vill också ha en husbil!”, säger de. Men jag tror de menar att de vill ha tillgång till en husbil.  

Mångsidig maskin

Enligt Lars Bergholm uppskattar de som hyr att hämta bilen ren och fulltankad och att inte behöva oroa sig över den mellan tillfällena de använder den. Det gäller kanske främst bland de yngre kunderna, där han ser störst potential.  

– Yngre har mer av tänket att tiden är dyrbar. Och då ska det vara smidigt.

Han menar att husbilen används för både lingonplockningen, rockfestivalen och barnsemestern och tror att det kommer att handla om många uthyrningsveckor framöver. Bergholm står för konceptet och sedan är det deras återförsäljare som hyr ut. 

– Om de hyr ut mycket får vi sälja mycket, och de som hyr husbil kan bli lockade att köpa. Dessutom ser vi ju en stark uppgång på marknaden nu och vi vill inte att den ­planar ut. Då behöver vi lansera nya koncept och idéer. 

SCR Svensk Campings marknadschef Martin Juhos ser positivt på att hyrmarknaden kommer i gång. 

– Ja, att köpa husbil är en stor investering. Då är det bra att kunna prova på den nya semesterformen.

Nå ut i landet

Nu återstår att göra satsningen stor. I vår hoppas Bergholm få ut husbilar, och även husvagnar, till många orter i landet. Bilarna ska ha mellan två och sex sovplatser och vara anpassade efter körkortsgränsen så att de går att köra på B-körkort. Via sajten rentand-
travel.se hoppas de även nå besökare från andra länder. 

– Ja, vi ser en möjlighet att man som tysk eller österrikare ska kunna flyga hit och plocka ut husbilen här. Och vice versa, att vi kan flyga till München och hyra husbil där. 

Lars Bergholm är säker på att satsningen på sikt ska märkas inom besöks­näringen.  

– Ja, det borde gå hand i hand, att det kommer fler husbilar till campingarna. Så nu ska vi få till konceptet och slå på stora trumman i hela landet.  

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...