Annons

Inspirerande skyltar ska uppmana besökare att ta hand om naturen

zoom De nya skyltara ska få besökare att värna om allemansrätten, menar Martin Andersson, Varbergs näringslivsdirektör. Foto: Varbergs kommun/Hidvi Group
De nya skyltara ska få besökare att värna om allemansrätten, menar Martin Andersson, Varbergs näringslivsdirektör. Foto: Varbergs kommun/Hidvi Group
NYHETER. Hur får man den allt större skaran naturbesökare att värna om allemansrätten?
Varbergs kommun testar nu ett annorlunda grepp.
– Vi har börjat placera ut skyltar med roliga och informativa texter i våra naturområden, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör.



Annons

Den som tänker sig en vandring på Hallandsleden i sommar ska inte bli förvånad om det plötsligt dyker upp en skylt i buskaget, med texten: ”Ibland måste man – men gräv ner ditt måste”.

Syftet med skyltarna är att peppa besökare att ta hand om skärp, parkera rätt och på andra sätt värna om naturen.

– Vi har försökt tänka kreativt och flirtar väl framför allt med ovana och nytillkomna besökare som inte har så stor kunskap om allemansrätten, säger Martin Andersson.

Skyltarna som placeras ut i april är del i en större kampanj som kommunen döpt till #naturkarma. Den andra delen handlar om att lyfta fram goda exempel på sociala medier.

– Vi uppmanar alla som besöker vår kommun att fotografera fina exempel på hur man plockat upp och gjort snyggt efter sig i naturen, fortsätter Martin Andersson.

Kampanjen kommer att pågå till oktober och är ett samarbete med lokala föreningar och markägaren – som under förra sommaren noterade att besökare inte i tillräckligt stor utsträckning – kände till vad som gäller, ute i naturen.

– I närheten av bostadshus sätter vi nu exempelvis upp skyltar med texten ”Ibland kan en genväg vara någon annans tomt”, och hoppas att det gör att ovana naturbesökare tänker till lite extra.

Att knäppa någon på fingrarna är dock inte syftet med kampanjen, vill Martin Andersson poängtera.

– Vi gör verkligen det här med glimten i ögat, eftersom vi förväntar oss ett rejält tryck av inhemska turister i sommar. Kampanjen ska lyfta budskapen i Allemansrätten, och samtidigt också berätta om allemansfelen.

Hur kom ni på idén?

– Det var just efter förra sommaren som vi förstod att vi behöver hjälpa till lite.

Varför pågår kampanjen bara till oktober?

– Vi börjar så och sedan ska vi utvärdera. Om det fungerar så är vi inte främmande för att göra det här igen.

I sommar kommer samtliga skyltar att vara på svenska på grund av pandemin – men framöver om skyltarna visar sig ha god effekt, kan kommunen tänka sig att göra en engelsk version. Årets skyltar placeras ut kring Kungsjölederna, Åkulla bokskogar och Hallandsleden.

 

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter