Annons

Ny kampanj ska få besökare att återvända till stadskärnorna

zoom Utsikt över Göteborgs stadskärna. Dick Gillberg/ Göteborg & Co
Utsikt över Göteborgs stadskärna. Dick Gillberg/ Göteborg & Co
NYHETER. Idag går 40 städer ut i en gemensam upplysningskampanj för att öka kunskapen om hur varje besökare kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling.
Annons

Initiativet till upplysningskampanjen kommer från Malmö, men flera verksamheter i städer runt om i Sverige har länge gått med liknande funderingar. Syftet med kampanjen är att på ett engagerande sätt förtydliga vilket ansvar och vilken påverkan besökare har på svenska stadskärnor.

– Invånare och besökare behöver bli medvetna att de kan göra skillnad och också kan bidra till trivsel, trygghet och ett pulserande hjärta. Stadskärnan är ju allas vardagsrum att mötas och vistas i, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg i en kommentar.

Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta. Att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.

”Hoppas få folk att tänka till”

– Pandemin har i de större städerna visat på stadskärnans sårbarhet och satt det lokala i fokus. Det finns en större öppenhet bland människor att ta till sig effekterna kring val av konsumtion. När det hittills är drygt 40 städer som anslutit sig, så hoppas jag att kampanjen ska få bra genomslagskraft och få folk att tänka till och bidra till en hållbar och långsiktig förändring, säger Lena Dalerup.

Upplysningsinsatsen lanseras idag den 9 november och kommer att synas nationellt i olika digitala medier, där cityorganisationerna har stark lokal förankring, samt fysiskt på plats i respektive stad. Utöver detta planeras spridning via olika samarbetspartners.

Björn Bergman, vd på Svenska Stadskärnor, är stolt över idérikedomen och viljan till långsiktig samverkan som kommit fram från cityorganisationerna.

– Varje liten del betyder mycket på sikt och kan man växla upp och göra det tillsammans så blir det ännu större effekt. Denna kampanj kommer att vara aktuell under lång tid, för vår gemensamma framtid som invånare i Sveriges städer, kommenterar han satsningen.

I all kommunikation hänvisas till en landningssida där mer information finns att läsa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...