Annons

”Kvitto på att vi jobbar i rätt riktning”

zoom Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.<br />
 Foto: Marie Ullnert
Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
Foto: Marie Ullnert
NYHETER. Göteborg har placerat sig på TIME:s lista över World’s Greatest Places och även fått utmärkelsen Best Sustainable City Stay 2021, av Lonely planet. – Utmärkelserna är kvitton på att vi jobbar i rätt riktning. Vilket ger oss möjlighet att dela med oss till andra om arbetet som lett oss hit, säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.
Annons

Placeringen på  TIME:s lista över World’s Greatest Places  – en lista som belyser 100 extraordinära resmål i världen – kommer sig av ett träget och långsiktigt arbete. Peter Grönberg menar att utmärkelsen – som kompletteras av att Lonely Planet utsåg Göteborg till Best Sustainable City Stay 2021 – grundar sig i  tre faktorer: Samverkan, långsiktighet och ledarskap. Tillsammans har de  varit betydelsebärande byggstenar i resan mot att bli en klimatneutral stad år 2030.

– Birgitta Dahl förkunnande om att Göteborg var en “helvetets förgård” på Socialdemokraternas partikongress 1987 satte igång ett lillebrorskomplex som gick ut på att förändra den förorenade industristad som staden var på den tiden. En komplex uppgift som har krävt ett gediget samarbete mellan offentliga och privata aktörer som restaurangägare och akademiledamöter från Chalmers. Därtill har vi haft ambitionen att våga tro på att vi kan bli ledande inom hållbarhetsfrågor, säger Peter Grönberg.

Utmärkelserna grundar sig även i satsningen på “staden som en arena”. För att bli en globalt ledande destination för evenemang har man fokuserat på mötesplatsen som en katalysator för förändring. En strategi som kan handla om att från jämställda scener till genomgående gröna festivaler.

– På Göteborgs filmfestival år 2019  satte vi en agenda om att ha lika många kvinnliga regissörer som manliga i programmet. Det var vi först i världen med. Och “Way out west” har sedan start hållit en vegetarisk och grön linje.

För att fortsätta “ligga i topp “ och att vara globalt relevanta understryker Peter Grönberg en ihållande strävan mot att titta på andra värden än de rent ekonomiska.

–  I september när Göteborgsvarvet går av stapeln satsar vi på att göra hela veckan till en “Folkhälsovecka”. Vi använder där loppet som en plattform för att belysa folkhälsa ur ett större perspektiv med föreläsningar och aktiviteter som invånare i Sverige kan ta del av fysiskt och digitalt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...