Annons

Marholmen – en skärgårdsö med unik historia

zoom Vd Fredrik Utheim och Bibi Rydbacken, marknads­- och försäljningschef Foto: Anna Ledin Wirén
Vd Fredrik Utheim och Bibi Rydbacken, marknads­- och försäljningschef Foto: Anna Ledin Wirén
REPORTAGE. Från traditionell kursgård till en plats för julfirande och fredagsmys med spa. Marholmen är en plats i förändring. Men dess historia lever vidare.
Annons

Det är en stillsam novemberdag när Besöksliv gästar Marholmen i Roslagens skärgård. Öns ekar har lämnat spår på marken i form av stora löv i höstens alla färger och den stillsamma tystnaden gör det närmast andaktsfullt att promenera mellan husen.

Det är kanske inte över­raskande att människor i över hundra år sökt sig just hit för rekreation och möten. Till en början var det en plats dit hårt arbetande kvinnor bjöds in för att vila upp sig.

Viktig historia bakom

På Marholmens webbsida berättas his­torien om 41­åriga änkan Selma Blomberg som steg i land 1917 för ett par veckors vila från arbetet på Rörstrands porslinsfabrik. Hon hade inte haft en ledig dag i sitt vuxna liv och nu fick hon två veckor på vilohemmet helt gratis.

Mer än hundra år senare bjuder Bibi Rydbacken, marknads­- och försäljningschef, Besöksliv på en rundvandring på ön där hon pratar om nutid och framtid, men även dåtid.

– Vår historia är jätteviktig. Vi är stolta över att få förvalta den, och den sociala hållbarheten är någon­ting som lever vidare hos oss än idag, förklarar hon.

40 stugor med egen bastu

Även om det är lågsäsong har en hel del gäster hit­tat hit, något som de många bilarna på parkeringen skvallrar om. Men enligt Bibi Rydbacken är lugnet närvarande även under sommarhalvåret när gäster­na är fler.

– Det är i regel fullbokat under sommaren men ön är så stor att det aldrig blir trångt. Även om en del kommer hit för svensexor eller födelsedags­firande är det verkligen ingen party­ö, förklarar hon medan hon visar runt.

Någonting annat som slår den som besöker Marholmen är det stora utbudet av boenden och aktiviteter. Förutom huvudbyggnadens hotellrum finns här sju större hus, 40 stugor (alla med egen bastu och braskamin) och fem glampingtält (varav fyra är belägna på flottar på vattnet) att hyra.

Och listan med aktiviteter är lika omfattande. Här ryms allt från äventyrsgolf, badplats, multicourt och fotbollsplan till sammanlänkade Strömsholmens aktivitetsbana.

– Man har kunnat se att antalet fritidsresenärer ökat på senare år, en utveckling som fick en enorm skjuts framåt under pandemin och som vi gärna ser ännu mer framöver, säger vd Fredrik Utheim. Det är ett resultat av att konferenssegmentet stagnera­de och inte växte överhuvudtaget samtidigt som ak­törerna som skulle ha en del av kakan blev allt fler, konstaterar han.

7° Bad & Bastu

En annan uttalad ambition är att jämna ut sä­songerna och minska avståndet mellan hög­ och låg­ säsong – att ha ett jämnt flöde av gäster 12 månader om året. Redan nu har både jul­ och nyårshelgerna blivit mer efterfrågade och uppskattade.

– Vi vill skapa innehåll som är lika intressant och relevant även utanför högsäsong. 7° Bad & Bastu är ett sådant exempel. Det kommer att vara än mer spe­ciellt en stjärnklar vinterdag än vad det är på som­maren, säger han.

Nytillskottet 7° Bad & Bastu, vars namn hämtats från genomsnittstemperaturen på Marholmen, stod klart i september. Tre byggnader på öns södra del har förvandlats till badstugor, och fyra utomhus­-badkar har placerats ut för den som vill ha varma­re vatten än det som Marholmsviken erbjuder. När Bibi visar oss runt är tre nöjda kvinnor från en av Stockhoms pr-­byråer på väg upp ur badkaren.

– Vi hade ett internt möte i ett av konferensrum­ men igår och nu har vi bastat och badat både i viken och badkar. Det var jättehärligt att ligga i badkaret med den här vyn, säger Thea Kjellberg och tittar ut över den närmast trolska utsikten innan hon för­ svinner iväg med sina kollegor.

Lantligt bed & breakfast i maj

Resan från en traditionell kursgård började för ett antal år sedan och har skett successivt. Men det är 2023 som Marholmen verkligen tar klivet in i näs­ta kapitel i platsens långa historia. I april lanserades en ny logga, nya skyltar och en ny hemsida och nu i december stänger Villa Berg för att förvandlas från konferenshus till badhotell.

– Vi tänker oss ett lantligt bed & breakfast som ska vara klart i maj, förklarar Bibi Rydbacken och till­ägger att all förändring måste ske med försiktighet.

– Marholmens unika historia behöver bevaras för att dess själ inte ska suddas ut. Det handlar om att ta tillvara och optimera det som redan finns. Vi vill hitta tillbaka till ursprunget samtidigt som det ska vara modernt.

Väggmålningar av Elsa Beskow

På ön finns sammanlagt 75 byggnader och histo­rien finns ständigt närvarande. Som i Grosshandlar­gården, den byggnad som ligger Bibi varmast om hjärtat. Här var tidigare ett folkbildningshem och väggmålningarna skapades en gång i tiden av barnboksförfattaren och illustratören Elsa Beskow som levde här i slutet av 1920­talet.

– Jag älskar historia och den här platsen sätter verkligen igång fantasin, säger Bibi.

För vd:n, som liksom Bibi kom hit 2022, är det inte lika självklart att nämna en favoritplats.

– Allt är så nytt för mig så jag måste svara hela Marholmen, säger han och berättar om hur han in­ ledde sin tid som vd med att gå igenom alla skryms­len och vrår i byggnaderna.

– Jag hittade verkligen allt möjligt, inte minst do­kumentation av olika slag, Vi samlar ihop det vi kom­ mer över och får se vad vi gör av det. Kanske blir det en utställning. Här finns också mycket konst och an­ställda som har stor kunskap om ön.

”Det är någonting vi aldrig behöver fejka”

Naturligtvis finns det utmaningar också här, en ovisshet i en skakig omvärld – även om bokningsläget ser riktigt bra ut inför 2024 och trots att 2022 var ett rekordår. Men utöver medarbetar­nas bultande hjärtan för platsen finns det en annan sak som gör Marholmen unikt. Medan andra företag måste anstränga sig för att hitta sin storytelling och söka med ljus och lykta efter just deras speciella his­toria så finns den redan i Marholmens dna.

– Det är någonting vi aldrig behöver fejka. Storyn finns här och den kan ingen ta ifrån oss. I Sverige är det ofta adelns historia som visas upp genom våra slott eller herrgårdar. Det här är en annan del av vår historia och den är minst lika viktig, betonar Fredrik Utheim.

Du kan läsa ett större reportage om Marholmen i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...