Annons

Maud Olofsson kritiserar hemkommunen

zoom Maud Olofsson är kritisk till hur hennes hemkommun Örnsköldsvik hanterat krisen i besöksnäringen FOTO: Pressbild/Colorbox
Maud Olofsson är kritisk till hur hennes hemkommun Örnsköldsvik hanterat krisen i besöksnäringen FOTO: Pressbild/Colorbox
NYHETER. Maud Olofsson är kritisk till hur hennes hemkommun Örnsköldsvik hanterat krisen i besöksnäringen. – Andra kommuner har varit mer ambitiösa, konstaterar hon.
Behovet av stöd till drabbade företag finns kvar, trots att regeringen aviserat lättade restriktioner.
Annons

Kommunerna kan göra mer för att stötta företag i besöksnäringen som tappat intäkter i pandemins spår anser Maud Olofsson.

– Sänk eller ta bort avgifterna så att de får behålla pengarna själva. Kolla vilka som är arbetslösa i kommunen och matcha dem mot jobben i besöksnäringen, är hennes uppmaning.

Hon är missnöjd med bristen på stöd till branschen hemma i Örnsköldsvik.

– Jag kan se hur andra kommuner varit mer ambitiösa och ser till att företagen inte får för höga kostnader.

Bygglov och olika former av tillsyn är exempel på områden där kommunen skulle kunna sänka avgifterna, enligt Maud Olofsson.

– Örnsköldsvik har väldigt höga avgifter på alkoholtillstånd. Där sticker kommunen ut, säger hon.

Maud Olofsson debatterade nyligen frågan i lokalradion där Örnsköldsviks socialdemokratiske kommunalråd Per Nylén besvarade kritiken. Enligt Per Nylén har kommunen vidtagit en rad åtgärder för att underlätta för besöksnäringen. Bland annat handlar det om att företag beviljats anstånd med avgifter och att kommunen snabbat på utbetalningen av pengar.

– Ö-viks kommun har gjort en del – men de kunde ha gjort ännu mer, säger Maud Olofsson.

Hon konstaterar att läget är tufft för de lokala företagen i besöksnäringen, trots ett uppsving under sommaren där många semesterfirare sökte sig till höga kusten.

– Det kompenserar inte det bortfall vi haft sedan 2019.

Rekryteringsproblemen i branschen är ett annat område där Örnsköldsvik och andra kommuner borde agera, anser hon.

– Det har varit svårt att få tag i personal samtidigt som vi har hög arbetslöshet. Kan inte kommunen göra en insats för att matcha dem som är arbetslösa mot marknaden?

Bristen på stöd avspeglar många politikers syn på besöksnäringen, enligt Maud Olofsson.

– Hade det handlat om verkstadsindustrins kris hade det sett annorlunda ut. Man betraktar inte besöksnäringen som en basnäring.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...