Annons

Mer hållbart med gäster som stannar längre

zoom Helene Wieslander, regional utvecklingssamordnare på Region Kronoberg
Helene Wieslander, regional utvecklingssamordnare på Region Kronoberg
NYHETER. Att få få besökare att stanna längre på en destination är ett sätt att skapa en mer hållbar besöksnäring. Det vet man i Region Kronoberg där man på flera sätt har arbetat för att förlänga gästernas ”stanntid”.
Annons

Sedan 2021 har Region Kronoberg en ny strategi på plats, som tar ett ännu tydligare avstamp i hållbarhetsfrågorna – sociala, ekonomiska och ekologiska. En prioritering i strategin är en balanserad turism som ska ge mer än vad den tar.

– Det handlar i stort om att vi ska fokusera mer på kvalitet än kvantitet och inte bara räkna gästnätter och produkter utan se till att besökarnas vistelse ska följas av god kvalitet och hållbar konsumtion.

Det säger Helene Wieslander, regional utvecklingssamordnare på Region Kronoberg. Sedan strategin kom på plats 2021 har man inom regionen och i samarbete med  destinationsutvecklingsbolaget Destination Småland, arbetat för att göra Kronobergs besöksnäring mer hållbar. Flera projekt och workshops har genomförts för att ta fram verktyg och kunskap om hur man ska arbeta framåt med hållbarhet i fokus.

Ett viktigt mått på hållbarhet i besöksnäringen är hur länge besökarna stannar i en region eller på en destination. Under våren 2022 har man därför tillsammans med Jönköpings och Kalmar län undersökt vad man kan göra för att få gäster ska stanna längre.

– En gäst som stannar längre, innebär färre ankomster och mindre slitage på naturen. Det har också en lägre miljöpåverkan med färre gästbyten sett till städning, tvätt, och vattenförsörjning, eftersom koldioxidutsläppen då blir lägre, Helene Wieslander.

Ekonomiska fördelar

Hon pekar också på den ekonomiska hållbarheten, där företag med gäster som stannar längre, bättre kan planera sin verksamhet och ge tryggare anställningsformer. Därtill finns det utrymme för gästerna att göra fler saker i regionen som främjar besöksnäring och föreningsliv, och som resulterar merförsäljning på plats.

– Stannar man längre på finns en benägenhet att knyta an till platsen och värna mer om den och dess invånare. Det har också visat sig i undersökningar att de som stannar längre upplever en högre kvalitet. Man hinner få tips om andra verksamheter och upplevelser, vilket kan minska marknadsföringsbehovet, men också ska bidra till den lokala ekonomin på platsen för företagen– och är på så vis ekonomiskt hållbart.

Vad kan man som företag göra för att få gästen att stanna lägre?

– Man kan till exempel berätta för gästen vid bokningstillfället hur länge man bör stanna för att få den bästa upplevelsen, informera om vilken hjälp man kan få att ta sig runt, och hjälpa gästerna att planera sin vistelse, säger Helene Wieslander.

I somras genomförde Kronoberg en stor kampanj om regionens mathantverk dels för att locka just matintresserade, dels för att inspirera till att äta hållbart.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...