Annons

Michelinstjärnor ska locka foodies till ny resväg

zoom Per Bengtsson på PM & Vänner i Växjö startar en Michelinrutt tillsammans med Daniel Berlin. Foto: Pressbild
Per Bengtsson på PM & Vänner i Växjö startar en Michelinrutt tillsammans med Daniel Berlin. Foto: Pressbild
NYHETER. Det behövs lite goda nyheter för gastronomin i dessa tider, tyckte Per Bengtsson, ägare av PM & Vänner i Växjö. Därför krokar han nu arm med Daniel Berlin i Skåne-Tranås och skapar en Michelinrutt för foodies
Annons

Skåne-Tranås i Skåne plus Växjö i Småland är lika med sant. En distans på strax under 20 mil är ingenting för foodies som reser i Guide Michelins hjulspår. Michelin Trail heter det nya samarbetet som till och med fått sin logotyp godkänd av den röda franska krogbibeln.

– Vi har fått loggan godkänd och okej att använda deras symbol. De i Paris tyckte att det här var ett fantastiskt initiativ för de som följer köper guiden och reser med den, säger Per Bengtsson.

Hans restaurang tilldelades sin första stjärna 2016, samma år som Daniel Berlin Krog i Skåne-Tranås också fick sin första. Sedan 2018 har den skånska restaurangen två och många kritiker anser att den är värdig sina tre. För Per Bengtsson kändes det naturligt att lyfta ställena tillsammans.

– Sedan Fäviken la ner så undrar man var de internationella gästerna ska åka nu. Vi har redan många som kommer hit för vår vinkällare och Daniel för sitt unika uttryck av mat av Österlen. Vi konkurrerar inte på något sätt. Man jämför inte oss för vi har helt olika uttryck men som kombination är vi starka, säger krögaren.

Daniel Berlin Krog jobbar hyperlokalt och är kända för att leverera sin plats på tallriken, PM & Vänner drar mer åt klassisk fine dining men har framförallt en prisad vinlista som enligt vinvärldens svar på Guide Michelin – Wine Spectator’s Guide, får tre vinglas av tre möjliga.

– Tillsammans kan vi visa på en spjutspets av gastronomi i Norden, med två unika upplevelser, säger Per Bengtsson.

Michelin Trails paket går ut på att man köper en avsmakningsmeny plus övernattning på båda ställena för ett samlat pris, nästan hälften av vad det skulle kosta i normala fall. Det enda man behöver köpa till är dryckespaketet.

– Första dagen när vi släppte detta fick vi tio förfrågningar och sju bokningar och det har fortsatt boka på, säger krögaren.

Är det meningen att man ska orka två avsmakningsmenyer två dagar i rad?

– Man behöver inte göra detta två dagar i följd. Men jag lovar att många av våra gäster kommer att göra det för de tycker att det här är kul. Foodisar är som golfspelare som vill klippa två, tre banor på en resa, ticka av deras bucketlist.

Den rådande Corona-krisen har slagit hårt mot många entreprenörer inom besöksnäringen. Per Bengtsson säger att han nu kan välkomna en lokal publik som tidigare inte haft samma möjlighet till att boka bord då många av de tillresta gästerna bokar upp långt i förväg.

– Vi har marknadsfört oss mot smålänningar med prisvärt boende, så om man är skriven i Småland har vi erbjudande om staycation med middag och boende.

De internationella gästerna är viktiga för er, hur stor procent utgör de och hur länge klarar ni er på bara inhemskt klientel?

– Vi brukar ha runt 30 till 40 procent utländska gäster. Den lokala publiken kommer inte räcka i längden, vi kan bara härda ut under sommaren, och vi stänger fine dining-delen alltid under juli. Nu får vi fylla upp till midsommar och sen får vi se.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...