Annons

Namu inreder för bättre ljudmiljö

zoom Jennie Walldén och Restaurang Namu.  Porträtt: Petter Backlund och pressbild Namu
Jennie Walldén och Restaurang Namu. Porträtt: Petter Backlund och pressbild Namu
NYHETER. På Restaurang Namu i Malmö är ljuddämpningen en del av inredningen. Ljudnivån är en viktig del för både gäster och medarbetare, menar Jennie Walldén.
Annons

I centrala Malmö, alldeles intill Lilla torg vid Gamla Väster, ligger Restaurang Namu. Förutom att servera en unik smakupplevelse – koreansk mat med skånska influenser – har man valt att satsa på inredning som hjälper till att hålla nere ljudnivån. Besöksliv har pratat med restaurangägaren och tv-kocken Jennie Walldén om hur hon tänker kring ljud och arbetet med konceptet Schyst Ljudmiljö.

– Hörseln är nog det sinnet man tänker på sist när det handlar om att det ska vara behagligt.  Samtidigt är det få saker som folk fokuserar så mycket på som musik, när man exempelvis ska slappna av eller komma i gång. Så det är klart att ljudet är jätteviktigt, säger hon.

Namu och Schyst Ljudmiljö

Det var i fjol som restaurang Namu anlitade företaget Poasana med konceptet Schyst Ljudmiljö för att ljudmässigt inreda restaurangen för att sänka ljudnivån.
– Ja, vi har integrerat ljudabsorbenter i den stil och design som vi har i restaurangen. Vi har nu bland annat fina akustikpaneler i trä på väggarna och i taket, i stället för att kanske sätta ljudisolering under borden som vissa gör.

Efter monteringen av de skräddarsydda akustikpanelerna gjordes en mätning för att jämföra ljudnivån med de tidigare nivåerna, för att säkerställa en god ljudmiljö.
– Det ska ju se så diskret ut som möjligt men ändå bli ljuddämpat på ett bra sätt. Det är en viktig balans – det får ju inte heller bli för tyst så det känns som att man sitter i en isoleringscell. Balansen har blivit väldigt bra och nu är lokalen ljudcertifierad, säger hon.

Viktigt med ljudhälsan

Jennie Walldén har valt att satsa på ljudhälsan i restaurangen av två anledningar.
– Gästerna ska kunna prata med varandra i vanlig samtalston även om det är många andra personer i lokalen och det händer saker runtomkring, vilket det alltid gör på en restaurang. Det ska inte kännas skränigt utan vi vill ha en mysig och härlig miljö helt enkelt, säger hon och fortsätter:

– Sen handlar det såklart om att skapa en behaglig arbetsplats för våra medarbetare. När det gäller arbetsmiljön rent generellt så är det ju viktigt att den är säker och trygg och där är ju ljudnivån såklart också en viktig del.

Jennie Walldén berättar att hon och hennes medarbetare märker av att ljudnivån blivit bättre sedan de gjorde om inredningen.
– Gästerna är ju inte här för en ljudupplevelse i sig så de säger kanske inte så mycket om det. Men det är inga gäster som klagar på ljudnivån, så det får vi väl se som positiv feedback också.

Hantverksmässigt på Gaji

Namu betyder träd på koreanska. Just det här ”trädet” växer i Malmö men har rötter från Korea, berättar Jennie Walldén när vi frågar om namnet. Och den nytänkande menyn byter kökschef Markus Larsson ut fem gånger om året. Jennys favoriträtt? Det mesta och allt.

– Vilken svår fråga! Vi har ofta någon sorts tartar på menyn, den brukar vara otroligt fin. Sedan har vi en pilgrimsmussla just nu som är väldigt härlig, den gillar jag!

Vägg i vägg med restaurangen har Walldén nyligen öppnat baren Gaji, vilket betyder gren på koreanska.

– Ja, vi öppnade i mars så det är relativt nytt. Här serveras hantverkscocktails enligt konstens alla regler vilket är kul, säger hon och tillägger:

– Vi har haft ljudaspekten i åtanke här också såklart men lokalen är ganska liten med bara 30 platser, så det är en annan sak än att inreda en stor restaurang.

Läs även om hur poppiga NOFO Hotel jobbar med ljudupplevelsen – på ett helt annat sätt!

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Stjärnkockens expertråd för ett optimalt workflow i restaurangköket

Daniel Müllern – stjärnkocken känd från Kockarnas Kamp, tävlingen Årets Kock och TV4 Nyhetsmorgon – driver till vardags restaurangen Tumült i Ystad. För att kunna fokusera 110 procent på gästerna är det avgörande med ett...