Annons

Nobis nya Noi vill vara publik med puls

zoom Det lite mer folkliga Noi är det senaste tillskottet i Nobis-gruppen. Foto: Noi
Det lite mer folkliga Noi är det senaste tillskottet i Nobis-gruppen. Foto: Noi
NYHETER. Från finkrog till ett bredare och livligare koncept. Till Nobis-gruppens nya restaurang Noi vill man locka stockholmarna.
Annons

Efter sju år med den italienska finkrogen Caina väljer Nobis-gruppen att öppna ett mer folkligt koncept, Noi. Och helt ärligt hade Stefano Catenacci tröttnat lite på att försöka folkbilda svenskarna till äkta italiensk matkultur.

–På sjuttiotalet stod folk här och kastade pasta på skåpluckorna. I Italien gråter vi om pastan inte är al dente. Här säljer man buffalomozzarella i kyldisken, fast den ska vara rumstempererad.

Wingårdh bakom inredning

Men det var också dags att göra något nytt i den källarlokal som utgör restaurang på Nobis vid Norrmalmstorg. Det fanns inte tillräckligt med sittplatser för att ombesörja frukost de dagar då hotellet var fullbelagt. Stefano Catenacci började leka med tanken om att ett 5-stjärnigt hotell kanske inte behövde köra fine dining.

–Nittionio procent av hotellgästerna äter inte på hotellet. De kommer hit och bor och vill testa krogar på stan. Vi vill att de provar oss också såklart, men framförallt stockholmarna ska komma hit.

Nya Noi (namnet betyder ”vi” på italienska) tar ett kliv bort från stel finkrogsservice, istället satsas krutet på att vara en mer publik ”dinner club” med puls. Här ryms nu 130-140 ätande gäster, efter att man lagt till ett personalutrymme och gjort om det till en förlängning av matsalen.

–Vi valde den radikala svängen och byggde om ganska mycket. Men det är så vi jobbar, det är lika bra att göra det bra från grunden.

Totalt har Nobis-koncernen pytsat in 15 miljoner på att bygga Noi. Gert Wingårdh som ombesörjt många av landets restauranginredningar står för designen: mörkt trä, en nougatfärgad svängd skinnsoffa och sittbås i mörkgrönt.

Följer tidens tand

Rent matmässigt är Noi ett europeiskt brasserie. På menyn står allt från löjrom till grillad bläckfisk. Biffen som serveras på himalayansk saltsen har redan visat sig vara en storsäljare. Förrättsdelen är diger, också för att få gäster att äta tillsammans och dela maten.

–Man måste följa med i tiden. Dinner club-stuket är en trend just nu, men så länge man lagar god mat så behöver man inte ändra meny alltför ofta, säger Stefano Catenacci.

För Nois nya meny har han skapat en upphottad variant av den klassiska Nobis-dressingen från 1959 som kan matcha både en köttbit eller en fisk.

I matsalen arbetar 12 personer. Flera i styrkan är nyrekryteringar, bland annat kommer hovmästaren Ricky Broni från Strandvägen 1. För baren ansvarar Andres Leon, en av Stockholms mest etablerade bartenderprofiler. Han har skapat en medveten och tillgänglig lista med tydliga rubriker.

–Alla ska kunna hitt något även om man inte har någon koll på cocktails, säger han.

Ny utebar på gång

Tanken med Noi är att middagssittningen ska övergå till cocktailhäng någon gång vid 22:30-tiden.

–Fick jag välja skulle jag vilja att alla stannade kvar här till nollett. Vi kommer att jobba mycket med stämningen och ha proffsiga erfarna dj:s som anpassar sig efter gästerna.

Till sommaren kommer Nobis även att dra igång en utebar vid entréen på Norrmalmstorg.