Annons

Ny mångmiljonsatsning på forskning om besöksnäringen

zoom Foto: Unsplash och pressbild Stina Algotson, vd för BFUF.
Foto: Unsplash och pressbild Stina Algotson, vd för BFUF.
NYHETER. Hundturism, arbetsmiljö i köket och utsatta områdens attraktivitet. Det är tre skilda forskningsområden som nu får sammanlagt 6 miljoner i anslag från BFUF.
Annons

De forskningsprojekt som tilldelas pengar från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, ska ha hög vetenskaplig kvalitet och förväntas utveckla kunskap som ska vara till nytta för svensk besöksnäring.

Störst anslag av de tre forskningsprojekten får ”Hundturism med fokus på livskvalitet och destinationsresiliens” vid Lunds universitet, som tilldelas 2,2 miljoner kronor. Forskningens syfte är att öka kunskapen om hur en destinations aktörer kan utveckla inkluderande semestrande med hundar.

Besöksnäringens betydelse i utsatta områden

Forskningsprojektet ”Hur får vi fler att vilja arbeta i köket?” vid Högskolan i Dalarna tilldelas 2 miljoner för att analysera arbetsmiljön för kockar och köksanställda på restauranger. Slutligen får det högaktuella projektet ”Utkantens attraktivitet” vid Lunds universitet 1,8 miljoner, för att skapa ny kunskap om besöksnäringens betydelse i utsatta områden.

Besöksliv ställde några frågor om inriktningen på forskningsprojekten och anslagens storlek till Stina Algotson, vd för BFUF.

Spännande med hundturism! Hur kommer det sig att det blev just det forskningsprojektet som kammade hem det största forskningsanslaget?

– Ja, det kan nog bli ett spännande projekt med hundturism, det finns över 1 miljon hundar enbart i Sverige och även om erbjudanden mot hundägare ökat är det fortfarande inte helt lätt att resa med hund, säger hon och fortsätter:

– Summan ett forskningsprojekt får handlar dels om vad de ska göra och hur väl deras budget stämmer överens med det. Summan just det här projektet beviljats handlar inte om någon rangordning bland projekten, utan helt och hållet om vad de sökt och för att göra vad.

Intressant och viktigt just nu med fokus på utsatta områden. Vad hoppas BFUF att forskningsprojektet om ”utkantsturism” ska bidra till?

– Syftet är att skapa ny kunskap om besöksnäringens betydelse i utsatta områden, med särskilt fokus på attraktivitet och social hållbarhet, säger Stina Algotson.

Hon nämner tre frågeställningar som förväntas besvaras i forskningsprojektet. För det första, hur och i vilken utsträckning omsätts idéer om attraktionskraft i praktik av aktörer som på olika sätt arbetar med att utveckla utsatta områden?

För det andra, vilka typer av besökare och besöksupplevelser prioriteras i de utsatta områdena? Och för det tredje, hur kan aktörer i besöksnäringen och aktörer i utsatta områden lära av varandra, när det gäller skapandet av socialt hållbara attraktiva platser?

– Projektet riktar sig till aktörer i besöksnäringen, butiksägare, kommunala bostadsbolag, statsplanerare och destinationsbolag som arbetar i utsatta områden, säger hon.

När det gäller forskningsprojektet om arbetsmiljö i köket, vilket nytt angreppssätt i frågan bidrar den här studien med jämfört med tidigare forskning kring arbetsmiljö?

– Det här projektet kommer att fokusera på vilka faktorer som påverkar hur arbetet i kök organiseras, hanteras och genomförs. Samtidigt undersöks hur yrkesverksamma upplever sin arbetssituation.

Stina Algotson framhåller forskningsprojektets metod med deltagande observationer, det vill säga att forskarna ska gå in och arbeta aktivt i köket i deltagande organisationer.

– Den här forskargruppen har erfarenhet av en liknande metod där de arbetat med att städa på hotell. De intervjuar alltså inte enbart populationen utan går bredvid dem och delar deras jobb, säger hon.

 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...