Annons

Nya turistchefen: ”Värmland är ett Sverige i miniatyr”

zoom Foto: Øivind Lund/ Privat
Foto: Øivind Lund/ Privat
PÅ NYTT JOBB. Boråsaren Mia Landin tvekade inte särskilt länge när hon erbjöds tjänsten som VD för Visit Värmland. Sommarens semester ska hon ägna åt att göra Värmland och hon ser fram emot att vara med och sätta landskapet på världskartan.
Annons

 

Hej, och grattis till nya tjänsten som vd för Visit Värmland, hur känns det?

– Det känns jättespännande. Jag känner mig nyfiken, lite lagom pirrig och sugen på att börja på mitt nya uppdrag.

Men du har inte hunnit börja på ditt jobb än, du avslutar ditt nuvarande nu i dagarna. Var kommer du närmast ifrån?

– Jag arbetar på Borås TME AB, stadens destinationsbolag där jag är verksamhetschef. Jag gör min sista vecka nu före semestern och har alltså inte hunnit avsluta än. Det innebär också att jag inte hunnit sätta mig in i det nya jobbet så mycket än, jag vill avsluta här ordentligt innan jag börjar på min nya arbetsplats.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Det vet jag inte riktigt än. Jonas som är VD för Visit Värmland idag kommer att lämna över till mig under mina första arbetsdagar och sätta mig in i allt ligger på bordet just nu. Därefter är du välkommen att återkomma!

Vad var det som fick dig att tacka ja?

– Utmaningen som det innebär, Visit Värmland har ett landskap i ryggen, och det är häftigt. Här finns fantastiskt många starka varumärken och entusiastiska näringsidkare. Jag ska göra mitt yttersta att föra det som besöksmål så långt det bara går.

Du bor i Borås för närvarande. Vad var det med Värmland som lockade?

– Värmland är ett Sverige i miniatyr. Jag brinner för besöksnäringsfrågor och destinationsutveckling och det får jag lov att arbeta med inom Visit Värmland tillsammans med duktiga medarbetare och entusiastiska medlemmar. Värmlänningarna har fått tipsa mig på Radio P4 Värmlands facebooksida om vad jag måste se, så jag startar min semester med att tillbringa en vecka i Värmland och resa runt bland en del av de pärlor som erbjuds.

Kommer du att flytta?

– Nej. Jag kommer att veckopendla. Jag har veckopendlat i många år tidigare, så det är inget nytt för mig. Det kan finnas en fördel med att jag kommer utifrån. Jag ser hela Värmland med nya ögon.

Du har en lång bakgrund från besöksbranschen. Vad har du gjort tidigare?

– Jag kommer egentligen från resebranschen från början. Dels har jag varit med och drivit egna resebyråer i Sverige, jag har bland annat.  jobbat på Exakt Affärsresebyrå, varit styrelseordförande i Travelnet AB därefter på BCD Travel i många år, både nationellt och internationellt, då veckopendlade jag till Köpenhamn. Hotellnäringen i Västsverige har jag också varit verksam inom, och som många andra i den här branschen startade jag som reseledare. De senaste åren har jag varit verksam på Borås TME AB.

Vad hoppas du kunna tillföra som vd för Visit Värmland?

– Att ha jobbat på Borås TME, som är ett kommunalt bolag har också tillfört en massa kunskap.  Visit Värmland ägs av näringsidkare och Värmlands kommuner. Jag hoppas kunna föra besöksnäringen högre upp på kartan i Sverige och då naturligtvis tillsammans med Värmland. Det är en fantastisk bransch och vi tillför skattekassan en hel del pengar. Jag tycker att besöksnäringen måste föras högre upp på agendan, vi gör viktiga saker! Vi är många ungdomars första kontakt med arbetslivet till exempel.

Om du ska välja tre saker som fler borde veta om Värmland, vad säger du då?

– Ja du … Det är nästan som en kuggfråga i dagsläget. Jag har ju inte börjat än. Det är klart att hela berättarkulturen som Värmland består av, allt ifrån Selma Lagerlöf till Lars Lerin, det är en kulturskatt. Västanå teater är väl värt ett besök. För att inte tala om naturturismen med till exempel Glaskogen som bara ett av många exempel. Värmland är en destination man kan besöka året runt, vintertid finns både Branäs, Sunne och Hovfjället

Vilka är Värmlands största utmaningar som besökmål? 

– Det måste jag be att få återkomma om, men eftersom jag upplever att Värmland är ett Sverige i miniatyr, har vi säkert samma utmaningar som hela vårt land, det betyder att vi skall och kan arbeta tillsammans för att till exempel öka det internationella resandet.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...